آریا طاری

پیشرفت فوتبال ترکیه، انکارنشدنی به نظر می‌رسد. آنها که زمانی در اروپا جدی گرفته نمی‌شدند، حالا در لیگ قهرمانان اروپا نمایندگانی مدعی صعود دارند. استانبول چند بار میزبان فینال لیگ قهرمانان بوده و ترکیه قرار است در آینده یکی از دوره‌های جام ملت‌ها را میزبانی کند. با این وجود گاهی در فوتبال این کشور اتفاقات هولناک و شرم‌آوری نیز رخ می‌دهد. مثلا ماجرایی که به تازگی برای یک داور وسط رخ داده و همه رقابت‌های فوتبال در ترکیه را به تعطیلی کشانده است. این موضوع یک شوک بسیار بزرگ و باورنکردنی در فوتبال ترکیه بوده است.

یک بازی در میانه جدول

اگر همه این جدل‌ها و این حواشی برای مسابقه‌ای در صدر جدول فوتبال ترکیه و کورس قهرمانی صورت گرفته بود، باز اوضاع کمی قابل تحمل‌تر به نظر می‌رسید اما این بازی نه به کورس قهرمانی ربطی داشت و نه حتی شامل رقابت‌های پایین جدول برای ماندن در لیگ می‌شد. دو تیم ریزه‌اسپور و آنکاراگوچو که این درگیری‌های باورنکردنی در مسابقه‌شان اتفاق افتاد، دو تیم میانه جدولی در سوپرلیگ ترکیه هستند. آنها تیم‌های هشتم و یازدهم جدول به شمار می‌روند و نتیجه این بازی نیز به هیچ قیمتی نمی‌توانست شرایط دو تیم را در جدول با یک تغییر اساسی روبه‌رو کند. در نتیجه رقم خوردن چنین اتفاق‌هایی، عجیب‌تر و باورنکردنی‌تر نیز 

شده است!

همه چیز از اینجا شروع شد

10 دقیقه بعد از شروع این مسابقه، تیم میزبان به گل دست پیدا کرد اما در بررسی‌های وی.ای.آر مشخص شد که این گل سالم نبوده است. آنکارا چهار دقیقه بعد بالاخره به گل رسید و از حریفش جلو افتاد. اواخر نیمه اول و اوایل نیمه دوم اما ستاره این تیم سووه دو بار از داور کارت زرد گرفت و ناچار به ترک زمین مسابقه شد. این اخراج، شعله‌های خشم را علیه داور روانه کرد و درگیری‌های بین بازیکنان در زمین نیز آنقدر بیشتر شد که در لحظات پایانی، مدافع تیم ریزه‌اسپور نیز از زمین مسابقه اخراج شد. در جریان بازی نیز سرمربی نام‌آشنای تیم آنکاراگوچو دائما در حال اعتراض به داور بود. امره بلوزاوغلو که یکی از سرشناس‌ترین لژیونرهای فوتبال ترکیه در دهه‌های اخیر بوده، پس از سوت پایان بازی قصد داشت به طرف داور حمله کند اما کمک‌مربیان و بازیکنان تیم مانع این اتفاق شدند و به هر قیمتی که بود، امره را به طرف رختکن بردند. این اتفاق اما پایان کار نبود و خیلی زود، تلخ‌ترین ماجرا در زمین مسابقه اتفاق افتاد. ماجرایی که نه فقط ترکیه، بلکه همه دنیای فوتبال را با خودش درگیر کرد.

داور و صورت خونین

سرمربی تیم میزبان پس از تساوی لحظه آخری بازی، راهی رختکن شد اما تماشاگران عصبانی روی سکوها مانده بودند تا علیه داور شعار بدهند. بلافاصله رییس باشگاه آنکاراگوچو وارد زمین چمن ورزشگاه شد و به سرعت خودش را به داور رساند تا با مشت به صورت او بکوبد. اتفاقی که برای چند ثانیه همه را در بهت فرو برد. هلیل ملر روی زمین افتاده بود و اطرافیان رییس باشگاه آنکارا، با مشت و لگد از او پذیرایی می‌کردند. لحظه‌هایی بسیار ترسناک که ممکن بود به قیمت پایان زندگی داور تمام شود. این قائله با دخالت نیروهای امنیتی ورزشگاه متوقف شد و داور که استخوان گونه‌اش شکسته بود، از مهلکه جان سالم به در برد. این اتفاق در حالی رخ داد که او نه یک داور معمولی، بلکه یکی از چهره‌های سرشناس داوری در فوتبال ترکیه به شمار می‌رفت. سرانجام گروه داوری با اسکورت شدید نیروهای امنیتی زمین مسابقه را ترک کردند. هلیل در زمان خروج از زمین، صورت خونینش را به سکوها نشان می‌داد و به شکل کنایه‌آمیزی از آنها برای رقم خوردن این اتفاق تلخ تشکر می‌کرد!

فوتبال تعطیل شد

اولین اقدام فدراسیون فوتبال ترکیه، تعطیل کردن همه رقابت‌های فوتبال در همه سطوح این کشور بود. نه فقط سوپرلیگ، بلکه همه دیدارهای دیگر فوتبال در ترکیه نیز به حالت تعلیق درآمدند. این تعطیلی تا حدود زیادی ناگزیر هم بود. چراکه داوران ترکیه‌ای بعد از مطلع شدن از این اتفاق، به هیچ وجه حاضر نبودند تا قبل از مشخص شدن ابعاد پرونده، به قضاوت بازی‌ها مشغول شوند. تعطیلی رقابت‌های فوتبال در ترکیه، حالا بازی اوایل دی‌ماه گالا و فنرباغچه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. البته که به نظر می‌رسد تا آن روز فوتبال در این کشور به وضعیت عادی برمی‌گردد.

سنگین‌ترین مجازات تاریخ؟

فوتبال ترکیه به احکام سنگین انضباطی شهرت دارد و به نظر می‌رسد حالا که پای اردوغان و ابراز تاسف او نیز وسط آمده، سنگین‌ترین احکام ممکن صادر شوند. حتی احتمال محرومیت مادام‌العمر رییس باشگاه آنکاراگوچو از همه فعالیت‌های فوتبالی نیز وجود دارد. در نتیجه باید منتظر احکامی بسیار سنگین برای این اتفاق باشیم. گستره این ماجرا خیلی زود از ترکیه بیرون رفته و به همه دنیا رسیده است. بحرانی غیرمنتظره که ترک‌ها امیدوارند هرچه زودتر ننگش را از پیشانی فوتبال‌شان پاک کنند.