آریا رهنورد

لید: چند سالی می‌شود که فروش آنلاین بلیت‌های ورزشگاه‌ها در ایران، جایگزین شیوه‌های سنتی شده است. این طرح در درجه اول قرار بود موجب سهولت دسترسی هوادار به ورزشگاه شود و جلوی تشکیل صف‌های شلوغ مقابل گیشه‌ها را بگیرد اما به نظر می‌رسد نوع اجرای این طرح نه‌تنها موجب ساده‌تر شدن کار هوادار نشده، بلکه همه چیز را برای او پیچیده کرده است. بلیت‌فروشی اینترنتی مسابقه‌های فوتبال در ایران، باگ‌های بزرگی دارد که باید هرچه سریع‌تر برطرف شوند.

 

فروش بلیت با سرعت نور

اول از همه، خرید بلیت در وبسایت‌های فروش آنلاین بسیار دشوار به نظر می‌رسد. به محض باز شدن ظرفیت سکوها، ظرف چند دقیقه همه بلیت‌ها به اتمام می‌رسند. آیا محدودیتی برای تعداد خریدها برای یک نفر هم در نظر گرفته می‌شود یا هر کس می‌تواند هر چقدر خواست برای خودش بلیت بخرد؟ از طرفی سوال بزرگ‌تر اینجاست که چرا به یک باره برای همه ظرفیت ورزشگاه بلیت فروخته نمی‌شود؟ در بسیاری از موارد تنها بخشی از بلیت‌ها در مرتبه اول به فروش می‌رسند و ظرفیت ورزشگاه چند بار دیگر هم باز می‌شود. آیا بهتر نیست از همان ابتدا همه بلیت‌ها برای فروش آنلاین در دسترس هواداران قرار بگیرند؟ در این صورت شرایط برای خرید آنلاین نیز ساده‌تر می‌شود. فراموش نکنید که سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت در ایران از مدت‌ها پیش، بدون هیچ دردسری بلیت آنلاین می‌فروشند و هر کس هم تنها ثانیه‌هایی قبل از شروع نمایش روی صندلی خودش می‌نشیند. آیا شماره‌گذاری کردن صندلی‌ها در ایران انقدر غیرممکن است که کسی این کار را انجام نمی‌دهد تا هوادار خودش را با خیال راحت روی سکوها برساند؟

 

بازار سیاه پشت بازار سیاه

نتیجه این نوع بلیت‌فروشی، شکل‌گیری انواع و اقسام بازار سیاه است. این روش موجب می‌شود که برخی از هواداران به واسطه دسترسی سریع‌تر به وبسایت و خرید تعداد زیادی بلیت، به راحتی بتوانند بلیت‌ها را با ارقام نجومی برای فروش در دسترس سایرین قرار بدهند. البته که این اتفاق تنها در دیدارهای بزرگ رخ می‌دهد اما حالا که شهرآورد در پیش است، نباید فکری به حال این ماجرا کرد؟ به نظر می‌رسد بازار سیاه بلیت‌فروشی در دربی، بیشتر و نگران‌کننده‌تر از همیشه خواهد بود. مگر اینکه برنامه‌ای ایجاد شود تا سازوکار بلیت‌فروشی آنلاین را تغییر بدهد. حقیقت آن است که این طرح در فوتبال ایران تا به امروز بیشتر به یک طرح شکست خورده شباهت دارد تا طرحی که موفقیت آمیز باشد.

 

هیچ تضمینی وجود ندارد!

عجیب‌ترین نکته در مورد بلیت‌فروشی آنلاین فوتبال ایران، این است که شما حتی در صورت خرید بلیت، شاید راهی به ورزشگاه نداشته باشید! این دیگر در نوع خودش باورنکردنی به نظر می‌رسد. یعنی نه‌تنها شماره صندلی شما پر می‌شود، بلکه حتی ممکن است ظرفیت ورزشگاه بدون حضور شما پر شود. چراکه بسیاری از افراد با بلیت‌های جعلی یا حتی بدون بلیت به درون ورزشگاه راه داده می‌شوند. این معضل فقط مخصوص تهران هم نیست. در انزلی و بسیاری از نقاط دیگر ایران، تماشاگران با وجود در دست داشتن بلیت آنلاین خریداری‌شده، شانسی برای ورود به استادیوم پیدا نمی‌کنند. این اتفاق بسیار ناامیدکننده به نظر می‌رسد و فلسفه فروش آنلاین بلیت را به کل زیر سوال می‌برد.

 

از اول صبح به ورزشگاه بروید

خروجی شیوه عجیب بلیت‌فروشی آنلاین در فوتبال ایران این است که تماشاگر مجبور می‌شود از اولین ساعات روز خودش را به استادیوم برساند و وقتی بازی شروع شد، دیگر حال تشویق کردن نداشته باشد. این اتفاق در مسابقه پرسپولیس و الدحیل نیز رخ داد. اساسا قرار بود فروش آنلاین بلیت، کاری کند که دیگر هیچ‌کس وادار به سپری کردن چندین و چند ساعت در ورزشگاه نشود اما این اتفاق حالا دوباره رخ داده و ظاهرا هرگز هم متوقف نخواهد شد. پس نه‌تنها اوضاع برای تماشاگرها ساده‌تر نشده، بلکه دشواری خرید آنلاین بلیت نیز به دشواری‌های قبلی اضافه شده است. این موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و حتما باید به دنبال راهی برای پایان دادن به آن بود. ادامه این روند به مرور زمان موجب می‌شود تماشاگرها قید تماشای بازی‌ها از نزدیک را بزنند.

 

شفافیتی که محو شده است

اما مهم‌ترین و شاید عجیب‌ترین باگ فروش بلیت آنلاین در فوتبال ایران، اینجاست که هیچ شفافیتی در خصوص آن وجود ندارد. یعنی هرگز اعلام نمی‌شود که برای هر مسابقه، چه تعداد بلیت به فروش رسیده و چرا همیشه تعداد تماشاگرانی که در ورزشگاه حاضر هستند از ظرفیت اولیه فروش بلیت‌ها بیشتر است؟ قاعدتا وقتی صحبت از بلیت‌فروشی آنلاین می‌شود، شفافیت عددی اولین موضوعی است که به ذهن می‌رسد اما چنین شفافیتی هرگز در رقابت‌های فوتبال ایران وجود نداشته است. همین حالا نیز ابهام‌ها در این مورد بسیار زیاد هستند و اصلا معلوم نیست این روند دقیقا چه زمانی به پایان خواهد رسید. روندی که عملا همه چیز را در فضای فوتبال ایران تحت تاثیر قرار داده است.

 

سوتیتر: اساسا قرار بود فروش آنلاین بلیت، کاری کند که دیگر هیچ‌کس وادار به سپری کردن چندین و چند ساعت در ورزشگاه نشود اما این اتفاق حالا دوباره رخ داده و ظاهرا هرگز هم متوقف نخواهد شد. پس دشواری خرید آنلاین بلیت به دشواری‌های قبلی اضافه شده است