آریا طاری

آخرین روزهای سال میلادی، همیشه روزهای بسیار هیجان‌انگیزی برای هواداران فوتبال هستند. خیلی وقت‌ها تیم‌های قهرمان هم درست در همین مقطع، خودی نشان می‌دهند و در نهایت به موفقیت دست پیدا می‌کنند. چیز زیادی به تعطیلات دوباره فوتبال باشگاهی باقی نمانده و باشگاه‌ها با حرارت بسیار زیاد در حال جمع کردن امتیازهای پایان سال هستند. در کشورهایی مثل آلمان نیز بارش برف همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و حالا دوباره از توپ‌های نارنجی نیز رونمایی شده است. امروز در نقاط مختلف قاره اروپا، نبردهای بسیار جذابی برگزار می‌شود.

 

بارسلونا-خیرونا؛ چشم در چشم شگفتی‌ساز

هیچ‌کس تصور نمی‌کرد وقتی لالیگا به هفته شانزدهم خودش رسید، خیرونا در جدول رده‌بندی بالاتر از بارسلونا باشد. جالب اینکه با هر نتیجه‌ای در این مسابقه، بارسا نمی‌تواند در جدول از تیم شگفتی‌ساز این فصل لالیگا عبور کند. تیم ژاوی هفته قبل به سختی و با درخشش ژواوو فلیکس، از آتلتی گذشت و یکی از رقبای مستقیمش را کنار زد. باور کنید یا نه، خیرونا رقیب مستقیم بعدی این تیم به شمار می‌رود و این بازی برای کاتالان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بارسا در 6 برخورد اخیر با خیرونا، چهار بار برنده بوده و هرگز شکست نخورده است. این تیم در چهار بازی خانگی اخیرش با خیرونا، 17 گل به ثمر رسانده اما شاید در این فصل همه چیز برای آنها متفاوت باشد. تیم ژاوی در هر 13 بازی خانگی اخیرش در لالیگا گل زده و این بهترین عملکرد این تیم در دوران حضور این مربی به شمار می‌رود. جالب است بدانید که در طول تاریخ لالیگا، فقط پنج تیم توانسته‌اند در 15 هفته اول فصل 12 برد به دست بیاورند و خیرونا یکی از این تیم‌ها به شمار می‌رود. این تیم 19 امتیازش را بعد از عقب افتادن از رقبا دریافت کرده و از حیث بازگشت به بازی، بهترین تیم در پنج لیگ معتبر قاره اروپا به شمار می‌رود. این بازی، بدون شک یک نبرد بسیار تماشایی خواهد بود.

 

رم-فیورنتینا؛ کدام رنگ برنده است؟

برخوردهای رم و فیورنتینا، از عصر باتیستوتا تا امروز همیشه برخوردهای جذابی بوده‌اند. حالا فاصله یک امتیازی این دو تیم در جدول نیز باعث جذابیت بیشتر برخورد امروز خواهد شد. زمزمه‌هایی در مورد احتمال فیکس شدن سردار آزمون در این بازی نیز وجود دارد اما هنوز هیچ چیز در مورد این موضوع، قطعی نشده است. تیم ژوزه مورینیو در سه تقابل اخیر با فلورانسی‌ها در سری آ، دو بار بازنده شده و این اصلا آمار خوبی برای این مربی به شمار نمی‌رود. جالب اینکه پس از هلنیو هررا در دهه 70 میلادی، هیچ مربی دیگری روی نیمکت رم سه بار در سطح اول فوتبال ایتالیا روبه‌روی بنفش‌ها شکست نخورده است. این تیم از سال 2012 به بعد، دیگر در دو بازی متوالی به فیورنتینا نباخته و اصلا دوست ندارد بعد از سال‌ها، چنین اتفاقی را تجربه کند. جالب اینکه در 30 برخورد دو تیم در سری آ، فیورنتینا فقط یک بار موفق به کلین‌شیت شده است! تیم ژوزه در هشت بازی اخیرش در سری آ، 6 برد به دست آورده و دوباره توانسته به جدول این رقابت‌ها برگردد.

 

اشتوتگارت-لورکوزن؛ دو هیولا روبه‌روی هم

نبرد امروز اشتوتگارت و لورکوزن، مسابقه‌ای است که دو ستاره درخشان این فصل بوندس‌لیگا را روبه‌روی هم قرار می‌دهد. سرهو گیراسی این فصل 16 گل در این لیگ زده و پشت سر هری کین، دومین گلزن برتر این لیگ به شمار می‌رود. ویکتور بونیفیس نیز به جز زدن هشت گل، یکی از بهترین بازیکنان فصل بوندس‌لیگا بوده است. تیم ژابی آلونسو هنوز در این فصل شکست نخورده اما هفته گذشته در زمین دورتموند دو امتیاز را از دست داده است. آنها مقابل اشتوتگارت، برای جبران این اتفاق به زمین می‌روند. جالب اینکه در تاریخ بوندس‌لیگا، لورکوزن روبه‌روی هیچ تیمی بیشتر از اشتوتگارت برنده نبوده است. آنها در 23 برخورد اخیر با این حریف، تنها یک بار طعم شکست را چشیده‌اند. انتظار می‌رود بازی امروز، یک بازی پرگل باشد. چراکه عملکرد خط حمله دو تیم در این فصل استثنایی بوده است. اشتوتگارت در این فصل توانسته 33 بار دروازه رقبا را باز کند و لورکوزن در این 13 بازی، 38 گل به ثمر رسانده است. هر دو تیم در این فصل، فوتبال بی‌نهایت جذاب و تماشاگرپسندی را ارائه می‌دهند.

 

چلسی-اورتون؛ از این آبی‌تر نمی‌شود

چلسی و اورتون، به عنوان غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین تیم‌های این فصل فوتبال انگلیس، امروز روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. چلسی همان تیمی است که تاتنهام را برد، با سیتی مساوی کرد، مقابل نیوکاسل گلباران شد و بعد از 10 نفره بردن برایتون، برابر من یونایتد زانو زد! اورتون هم همان تیمی است که روبه‌روی یونایتد تحقیر شد اما نیوکاسل را گلباران کرد! در نتیجه هرگز نباید به سراغ پیش‌بینی نتیجه بازی امروز رفت. چراکه هر دو تیم عادت به غافلگیر کردن هواداران‌شان دارند. این نبرد در استمفوردبریج، هیجان بسیار زیادی خواهد داشت. اورتون این فصل دومین تیم برتر فوتبال انگلیس در امتیاز گرفتن در نبردهای خارج از خانه بوده است.