هزار درجه سانتی‌گراد!

تا همین چند ماه پیش، به نظر می‌رسید پرونده رقابت‌های لالیگا با قهرمانی آتلتی بسته شده است. تیم سیمئونه، با اختلاف فاحش در صدر جدول قرار داشت و بعید به نظر می‌رسید بارسا و رئال شانسی برای رقابت با این تیم داشته باشند. حالا اما درست در شب برگزاری ‌‌ال‌کلاسیکو، تیم برنده می‌تواند موقتا به صدر جدول برسد. لغزش‌های پیاپی آتلتی، اوضاع را تغییر داده و حالا یک مثلث عشقی جذاب برای قهرمانی لالیگا داشته است. بدون هیچ تردیدی برنده نبرد امشب بین تیم‌های زیزو و کومان، یک گام مهم به طرف قهرمانی در این فصل خواهد برداشت.

آریا طاری

شاید در نگاه اول، مسابقه بزرگ امشب شبیه ال‌کلاسیکوهای همیشگی نباشد. چراکه بازی در مادرید به جای استادیوم سانتیاگوبرنابئو، در ورزشگاه کوچک‌تر آلفردو دی استفانو برگزار می‌شود و هیچ تماشاگری هم از نزدیک قادر به تماشای بازی نیست اما با این وجود حساسیت‌های این نبرد آنقدر زیاد به نظر می‌رسد که هیچ مساله‌ای، نتواند روی آن تاثیر داشته باشد. رئالی‌ها از یک نظر، ویژگی روحی مناسبی دارند و آن برتری در کلاسیکوی رفت است. تیم زیزو در مسابقه نیم‌فصل اول، در ورزشگاه نیوکمپ تیم کومان را شکست داده و حالا به دبل کردن حریف فکر می‌کند. رئال یک ویژگی مثبت روحی دیگر برای این بازی دارد و آن، شکست دادن لیورپول در دیدار حساس لیگ قهرمانان است. آن پیروزی دلچسب، وضعیت ایده‌آلی در اردوی رئال رقم زده است. در نقطه مقابل اما نمی‌توان از فرم باورنکردنی بارسا نیز به سادگی عبور کرد. کاتالان‌ها در سال 2021 تنها تیم بدون شکست لیگ‌های معتبر اروپایی به  شمار می‌روند. تیمی با آمار حیرت‌انگیز 14 پیروزی و یک تساوی در15 مسابقه اخیر که انگیزه فوق‌العاده‌ای برای قهرمانی در این فصل دارد. کومان توانسته تیمش را به خوبی احیا کند و بارسا را در یک شرایط بسیار سخت به زندگی برگرداند. غیبت چند بازیکن کلیدی در این نبرد، هر دو تیم را تحت تاثیر قرار خواهد داد. رئال در غیاب راموس و واران و همچنین کارواخال، ترکیب کاملا متفاوتی را در خط دفاعی تجربه می‌کند. ناچو، میلیتائو، مندی و لوکاس واسکز، ترکیب نه‌چندان مطمئنی برای خط دفاعی این تیم هستند اما نباید فراموش کرد که همین ترکیب مقابل لیورپول، عملکرد قابل قبولی داشته است. رئالی‌ها در خط هافبک باز هم از مثلث درخشان کاسیمیرو، کروس و مودریچ استفاده می‌کنند و در خط حمله نیز حضور بنزما، وینیسیوس و مارکو آسنسیو در این تیم قطعی به نظر می‌رسد. رودریگو نیز احتمالا اولین تعویض مادریدی‌ها در این نبرد خواهد بود. با وجود تلاش کادر پزشکی بارسا، جرارد پیکه نمی‌تواند تیمش را در این مسابقه همراهی کند. انتظار می‌رود کومان در این نبرد به سراغ همان سیستم سه دفاعه برود و آرائوخو، دی یونگ و لنگله را در ترکیب قرار بدهد. ترکیب چهار نفره خط هافبک بارسا نیز احتمالا با بوسکتس، پدری، دست و جوردی آلبا ساخته می‌شود. لئو مسی، آنتوان گریزمان و دمبله نیز اعضای خط حمله این تیم در این نبرد تماشایی خواهند بود. ستاره‌هایی که به هر قیمتی می‌خواهند روند بی‌شکستی‌شان در  لالیگا را حفظ کنند.

شاید در نگاه اول، مسابقه بزرگ امشب شبیه ال‌کلاسیکوهای همیشگی نباشد. چراکه بازی در مادرید به جای استادیوم سانتیاگوبرنابئو، در ورزشگاه کوچک‌تر آلفردو دی استفانو برگزار می‌شود و هیچ تماشاگری هم از نزدیک قادر به تماشای بازی نیست اما با این وجود حساسیت‌های این نبرد آنقدر زیاد به نظر می‌رسد که هیچ مساله‌ای، نتواند روی آن تاثیر داشته باشد

رئال زیدان در هر دو تقابل اخیر بارسا، برنده بوده است. اگر آنها امشب موفق به پیروزی برابر رقیب سنتی‌شان شوند، برای اولین بار از سال 1978 موفق به کسب سه پیروزی متوالی روبه‌روی بلوگرانا شده‌اند. مادریدی‌ها از سال 2008 به بعد، هرگز در یک فصل از لالیگا دو پیروزی روبه‌روی بارسا کسب نکرده‌اند و حالا دوست دارند این طلسم را از مسیرشان کنار بزنند. با این حال به نظر می‌رسد آبی اناری‌ها هراس چندانی از بازی در زمین حریف نخواهند داشت. چراکه آنها در پنج دیدار از هفت مسابقه خارج از خانه اخیر روبه‌روی رئال مادرید به پیروزی دست پیدا کرده‌اند. رئال در 19 مسابقه لالیگایی اخیر، فقط یک بار شکست خورده و لوانته تنها تیمی بوده که توانسته کهکشانی‌ها را شکست بدهد اما بارسا هم با آمار شگفت انگیز 9 برد خارج از خانه متوالی در لیگ اسپانیا برای این نبرد آماده می‌شود. جالب است بدانید که بارسا در تمام تاریخش فقط دو بار برنده 10 دیدار متوالی خارج از خانه در لالیگا بوده است. این اتفاق اولین بار با پپ گواردیولا و دومین بار با تیتو ویلانووا رخ داده و حالا شاید برای سومین بار در تاریخ این باشگاه به وقوع بپیوندد.

همه شواهد این‌طور نشان می‌دهند که رئال و بارسا در بهترین فرم ممکن به هم رسیده‌اند. دو تیم فوق‌العاده‌ای که نمی‌خواهند فرصت صدرنشینی در لالیگا را حتی به صورت موقت از دست بدهند. آمادگی خط هافبک رئال مادرید و قدرت خط حمله بارسا، می‌تواند یک نبرد جذاب و تماشایی را رقم بزند. جدالی که تاثیر بسیار زیادی در تعیین سرنوشت تیم قهرمان این فصل لالیگا خواهد داشت. کیفیت بالای هر دو تیم، می‌تواند یک شب فوق‌العاده در فوتبال اسپانیا بسازد. دو تیمی که علی‌رغم شروع ناامیدکننده این فصل، اوج گرفته‌اند و حالا دوباره در فرم مطلوب و ایده‌آل دیده می‌شوند.