آریا طاری

لوئیس سوارز شاید بزرگ‌ترین قربانی شکست وحشتناک بارسا برابر بایرن بود. پس از آن مسابقه، ستاره‌هایی مثل پیکه آمادگی‌شان را برای جدایی اعلام کردند و لئو مسی، حتی تا یک قدمی ترک بارسا پیش رفت اما بازیکنی که بارسا دیگر به هیچ وجه خواهان حفظ کردنش نبود، پیراهن شماره 9 تیم را بر تن داشت. سوارز از همان ابتدای ورود کومان، به صورت منظم در همه جلسه‌های تمرینی شرکت کرده اما حتی یک دقیقه در دیدارهای پیش‌فصل به میدان نرفته است. او تا همین چند روز قبل در آستانه جدایی قطعی از بارسا قرار داشت اما یک رکب بزرگ از سوی بارتومئو به اتلتیکومادرید، اوضاع را به شکل عجیبی پیچیده کرده است.

کیکه ستین، اولین نامی بود که پس از پایان رسمی فصل گذشته برای بارسا، در فهرست خروج از این تیم قرار گرفت. سپس نوبت نام‌های دیگری هم از راه رسید. ایوان راکیتیچ بارسا را به مقصد سویا ترک کرد و آرتورو ویدال راهی باشگاه اینتر شد. با توجه به شرایط سنی این دو بازیکن و کیفیتی که فصل گذشته از آنها در زمین فوتبال تماشا کردیم، تصمیم برای خداحافظی با آنها اصلا غیرمنتظره به نظر نمی‌رسید. سپس نلسون سمدو که نقش مهمی در تحقیر تاریخی روبه‌روی آلفونسو دیویس در جدال با بایرن داشت، به ولورهمپتون فروخته شد. در تمام این مدت، بارسا به دنبال راهی برای پایان همکاری با لوئیس سوارز هم بود اما این اتفاق هنوز هم رخ نداده است. خیلی‌ها انتظار داشتند پیستولرو به شکل داوطلبانه‌ای تصمیم به ترک باشگاه بگیرد و به یک تیم دیگر ملحق شود اما او کوچک‌ترین تمایلی برای ترک بارسا از خودش نشان نداد. مذاکره با این ستاره بر سر پایان همکاری عملا به بن‌بست رسید. آن هم در شرایطی که بر اساس قوانین لالیگا و با توجه به پر بودن فهرست، بارسا برای ورود نفرات جدید حتما باید با چند بازیکن دیگر قطع همکاری می‌کرد. لوئیزیتو که از رفتار باشگاه اصلا راضی به نظر نمی‌رسید، رسما اعلام کرد که تنها در صورت دریافت دستمزد کامل این فصل، از نیوکمپ خواهد رفت اما باشگاه با چنین شرطی موافق نبود. در همین مرحله، یوونتوسی‌ها برای جذب سوارز به صورت رایگان اقدام کردند. آنها درست مثل همیشه شیفته بازیکنان آزاد و ارزان‌قیمت هستند. سوارز حتی آزمون زبان را برای گرفتن پاسپورت ایتالیایی پشت سر گذاشت اما حالا پس از چند روز، مشخص شده که ظاهرا تقلبی در این آزمون صورت گرفته و این بازیکن، از قبل به سوال‌ها و جواب‌ها دسترسی داشته است! گزینه پاسپورت ایتالیایی برای این بازیکن کاملا منتفی شده و پیرلو، مهاجم جدیدش را برای یووه انتخاب کرده است.

بازار تابستانی نقل و انتقالات، با یک توافق شفاهی سه‌گانه بین بارسا، یووه و آتلتی دوباره داغ شد. تصمیم بر این بود که اتلتیکومادرید، آلوارو موراتا را به یوونتوس قرض بدهد و لوئیس سوارز را با یک قرارداد آزاد از بارسا بگیرد. بارسلونایی‌ها نیز پس از فروش مهاجم اروگوئه‌ای، قرار بود برای امضای قرارداد با ممفیس دیپای اقدام کنند. آتلتی، موراتا را به یووه فرستاد. ساعاتی پس از نشستن پرواز این مهاجم در تورین اما یک چرخش دقیقه نودی از بارسا، بازی را عوض کرد. بارتومئو که در بین ستاره‌های بلوگرانا نیز به بدقولی و زیر پا گذاشتن وعده‌هایش شهرت دارد، ناگهان به مهاجم شماره 9 بارسا اعلام کرد که نمی‌تواند او را به صورت رایگان به یکی از رقبای مستقیم بفرستد. ظاهرا در توافق اولیه برای جدایی، قرار شده بود که این بازیکن به یکی از رقبای مستقیم بارسا در اسپانیا یا اروپا نرود. حالا به همین خاطر، روند جدایی این ستاره عملا متوقف شده و حتی بعید نیست او در این فصل در باشگاه ماندگار شود. تا همین چند روز قبل، بارسا به هر دری می‌زد تا بازیکنش را بفروشد و حالا، خود این باشگاه مانع جدایی سوارز شده است. تا شروع اولین بازی بارسا در لالیگا نیز زمان زیادی باقی نمانده و هنوز هیچ‌کدام از نفرات مدنظر کومان در تیم جذب نشده‌اند. مدیران بارسا وعده جذب سرجینیو دست و ممفیس دیپای را به مربی هلندی‌شان داده‌اند اما هنوز در مجاب کردن آژاکس و لیون برای فروش این دو بازیکن موفق نبوده‌اند. اگر این نفرات جذب نشوند، طبیعتا کومان ابزار مدنظرش را برای ساختن یک تیم جذاب در اختیار نخواهد داشت.

در ماجرای عجیب و حتی باورنکردنی جلوگیری بارسا از خروج سوارز، دیگو سیمئونه و تیمش متحمل یک ضرر بزرگ شده‌اند. آنها به سادگی اجازه خروج موراتا را صادر کردند، چراکه باور داشتند به زودی سوارز را با یک قرارداد رایگان به خدمت می‌گیرند و فوق ستاره بارسا را در خط حمله قرار می‌دهند اما حالا لوئیزیتو در جلسه‌های تمرینی باشگاه آفتابی شده و احتمال ماندن او در بارسا، به مراتب بیشتر از ماه‌های گذشته است. با این حال او احتمالا فصل را به عنوان یک مهره نیمکت‌نشین آغاز می‌کند و دیگر نقش پررنگ گذشته‌اش را در ترکیب بلوگرانا نخواهد داشت.