اولین صعودکننده، زرد می‌پوشد؟

فوتبال ایران تا همین حالا هم دو نماینده را در لیگ قهرمانان آسیا از دست داده است. امشب سپاهان نبرد بسیار دشواری برابر الاتحاد دارد و در عین حال، از این شانس برخوردار خواهد بود که اولین ایرانی صعودکننده به یک‌هشتم نهایی این تورنمنت باشد. جالب اینجاست که ایرانی‌ها تا امروز در این فصل از لیگ قهرمانان موفق به شکست دادن تیم‌های عربستانی نشده‌اند و امشب سپاهان این شانس را دارد که بالاخره اولین برد این فصل ایرانی‌ها روبه‌روی عربستانی‌ها در لیگ قهرمانان امسال را رقم بزند. اتفاقی که اگر رخ بدهد، تیم مورایس به عنوان سرگروه راهی دور بعدی خواهد شد.

آریا رهنورد

تقدیر این‌چنین بود!‌

از همان زمانی که سپاهانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا در گروه الاتحاد قرار گرفتند، هواداران این باشگاه در انتظار برخورد تیم محبوب‎شان با کریم بنزما بودند اما ظاهرا سرنوشت خواب‌های دیگری دیده بود. کریم به دلیل مصدومیت، دیدار رفت دو تیم را از دست داد و اصلا به اصفهان سفر نکرد. اگر هم این سفر اتفاق می‌افتاد، مسابقه‌ای بین دو تیم برگزار نشد که کریم بخواهد روبه‌روی سپاهان به زمین برود. او درست در آستانه بازی برگشت دو تیم هم دوباره آسیب دید تا باز هم رویارویی با سپاهان را از دست بدهد. از بین سوپراستارهایی که این فصل به فوتبال آسیا قدم گذاشته‌اند، فعلا فقط نیمار موفق به باز کردن دروازه تیم‌های ایرانی شده است. به جز بنزما که عدم حضورش در بازی امشب قطعی شده است، حضور انگولو کانته در این بازی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از یاد نبریم که الاتحاد امشب حتی اگر بازنده باشد، به طور حتم به دور بعدی لیگ قهرمانان خواهد رفت. در نتیجه بعید نیست که آنها اصرار زیادی برای استفاده از همه توان‎شان روبه‌روی سپاهان نداشته باشند.

این بازی، انتقامی است

سپاهان برای این بازی، انگیزه‌هایی فراتر از صعود به دور بعد لیگ قهرمانان هم دارد. بازی رفت دو تیم به شکل ناعادلانه‌ای به سود الاتحاد تمام شد. تیم عربستانی به جای بازی در آن جو وحشتناک، استادیوم را ترک کرد و با رای انضباطی بازی را سه بر صفر برد. حالا اما در نبرد امشب سپاهانی‌ها این شانس را دارند تا به حریف نشان بدهند که لایق آن پیروزی یک طرفه نبود‌ه‌اند. بدون تردید سپاهان امروز با انگیزه‌هایی بزرگ‌تر از همیشه روبه‌روی الاتحاد قرار می‌گیرد تا قدرت واقعی‌اش را به این حریف نشان بدهد.

سپاهان برای این بازی، انگیزه‌هایی فراتر از صعود به دور بعد لیگ قهرمانان هم دارد. بازی رفت دو تیم به شکل ناعادلانه‌ای به سود الاتحاد تمام شد. تیم عربستانی به جای بازی در آن جو وحشتناک، استادیوم را ترک کرد و با رای انضباطی بازی را سه بر صفر برد

نباز و صعود کن

شکست دادن الاتحاد، سپاهان را به عنوان صدرنشین گروه به مرحله بعدی می‌برد و مسیر مطلوب‌تری را نیز برای این تیم رقم می‌زند. با این وجود آنها اگر امشب بازنده نباشند نیز به طور حتم راهی مرحله بعدی خواهند شد. چراکه در صورت رسیدن به تساوی، سپاهان 11 امتیازی می‌شود و به خاطر تفاضل گل بالایی که دارد، برای رقبایی مثل پرسپولیس دست‌نیافتنی خواهد بود. حالا اهمیت رسیدن به آن برد پرگل روبه‌روی آلمالیق مشخص می‌شود. اما اگر اتفاق تلخی رخ بدهد و سپاهان در این بازی شکست بخورد، سرنوشتش در آسیا چه خواهد شد؟ در این صورت آنها در حالی به مرحله بعدی می‌روند که شارجه نتواند الفیصلی را شکست دهد، السد نسف قارشی را ببرد یا پرسپولیس موفق به بردن دحیل نشود. در حقیقت سپاهانی‌ها حتی در صورت واگذار کردن نتیجه این بازی نیز همچنان از شانس خوبی برای رسیدن به دور بعدی برخوردار خواهند بود. با این وجود هر نتیجه‌ای به جز باخت، اوضاع را برای سپاهان ساده می‌کند و صعود این تیم را به مرحله بعدی لیگ قهرمانان رقم می‌زند.

دغدغه دفاعی مورایس

مدت زیادی طول کشید تا ژوزه مورایس، ترکیب ایده‌آلش را در قلب دفاع پیدا کند. دانشگر و هادی محمدی، زوج محبوب او در هفته‌های اخیر بودند اما هادی از بازی امشب محروم است و مورایس دو انتخاب برای خط دفاعی دارد؛ استفاده از زوج دانشگر و یزدانی و یا بردن دوباره محمد قربانی به قلب دفاع. جواد حسین‌نژاد هم در این بازی محروم است اما او هم مثل محمدی به عربستان سفر کرده تا در کنار تیم باشد. درست مثل امید نورافکن که او هم سپاهان را در این بازی همراهی خواهد کرد. به نظر می‌رسد این تیم به لحاظ هجومی، هیچ مشکلی برای برخورد با الاتحاد ندارد اما در خط دفاعی، با نگرانی‌هایی در این بازی خاص روبه‌رو خواهد شد.

تشریفاتی اما مهم! 

امشب یک نماینده دیگر فوتبال ایران نیز در عربستان به میدان می‌رود. نساجی در آخرین بازی آسیایی این فصلش، روبه‌روی الهلالی قرار می‌گیرد که در 15 هفته از لیگ عربستان حتی یک بار هم بازنده نبوده است. حتی یک شکست خفیف در این نبرد نیز نتیجه خوبی برای شاگردان مهدی رحمتی خواهد بود. تیمی که با 6 امتیاز، از لیگ قهرمانان حذف شده اما به خوبی می‌داند که حتی گرفتن یک امتیاز از الهلال، چه موفقیت بزرگ و مهمی برایش خواهد بود. در نتیجه این بازی برای نساجی اصلا تشریفاتی نیست.