آریا طاری

لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال ایران، با چهار تیم شروع شد اما تراکتور در همان پلی‌آف شکست خورد تا نتواند خودش را به دور گروهی برساند. از بین سه تیم دور گروهی نیز نساجی از لیگ قهرمانان کنار رفته است. حالا دو هفته به پایان این مرحله باقی مانده و اوضاع برای این دو تیم، خاص و متفاوت به نظر می‌رسد. در بهترین حالت دو تیم ایرانی در یک‌هشتم نهایی خواهند بود و در بدترین سناریوی ممکن، این رقابت‌ها بدون حضور تیم‌های ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد. فعلا همه چیز به نتیجه‌ای بستگی دارد که دو تیم در دو دیدار پایانی‌شان می‌گیرند.

کار نساجی در لیگ قهرمانان آسیا تمام شد تا از سه نماینده ایرانی این رقابت‌ها، یک نماینده به طور حتم جایی در بین 16 تیم مرحله حذفی نداشته باشد. پرسپولیس و سپاهان اما هنوز این امیدواری را دارند که بتوانند خودشان را بین هشت تیم برتر غرب آسیا قرار بدهند. نتایجی که این هفته در گروه‌های دیگر رقم خورد، تا حدودی به سود این دو تیم بود. در گروه اول غرب آسیا، صعود العین با 12 امتیاز قطعی شده و تیم دیگری در این گروه شانس صدرنشینی ندارد. پاختاکور و آهال چهار امتیازی هستند و فیها نیز سه امتیاز دارد. در بهترین حالت، تیم دوم این گروه می‌تواند 10 امتیازی شود اما تفاضل تیم‌های دوم و سوم گروه هم اصلا جالب نیست. در نتیجه کمی بعید به نظر می‌رسد که یکی از بهترین تیم‌های دوم از این گروه بیاید. در گروه دوم، شارجه هشت امتیاز دارد، نسف کارشی هفت امتیازی است و السد هم با چهار امتیاز در قعر جدول دیده می‌شود. 

از آن‌جایی که این سه تیم در دو دیدار آخر با هم روبه‌رو خواهند شد، کمی بعید است که تیم دوم این گروه نیز بیشتر از 11 امتیاز داشته باشد. در نتیجه می‌توان گفت که با وجود همه اتفاقاتی که رقم خورده، شانس صعود هنوز در دست پرسپولیس و سپاهان است. هرچند که آنها کار راحتی برای رفتن به مرحله بعدی ندارند. در حقیقت برای این دو تیم همه چیز به دو مسابقه سرنوشت‌‌ساز در پایان دور گروهی گره خورده است. هر دو تیم هم در این مسابقه باید یک بار به عربستان سفر کنند و یک بازی را نیز در استادیوم آزادی پشت سر بگذارند. در حقیقت به نظر می‌رسد برای این دو تیم، همه چیز کاملا شبیه به هم شده است.

شکست الدحیل برابر النصر، موجب شده تیم قطری دیگر هیچ شانسی برای رفتن به مرحله بعدی نداشته باشد. آنها در این چهار بازی فقط یک امتیاز به دست آورده‌اند. هرچند که بعد از ورود گالتیه، تیم به مراتب بهتری شده‌اند و توانسته‌اند النصر را در این دو بازی کمی اذیت کنند. استقلال تاجیکستان هم با دو امتیاز، از هیچ شانسی برای صعود به دور بعدی برخوردار نیست. فرمول صعود پرسپولیس، واضح به نظر می‌رسد. اگر آنها برنده هر دو بازی بعدی باشند، بدون شک به مرحله بعدی می‌روند. با این حال یک تساوی برابر النصر و سپس پیروزی روز آخر روبه‌روی الدحیل بی‌انگیزه نیز می‌تواند این تیم را به دور بعدی ببرد. پرسپولیس در صورت 11 امتیازی شدن، شانس خوبی برای رفتن به دور حذفی خواهد داشت. اوضاع سپاهان نیز تقریبا به همین منوال است. با این تفاوت که آنها در صورت رسیدن به دو برد در دو دیدار بعدی، حتی سرگروه نیز می‌شوند و می‌توانند به عنوان تیم اول گروه خودشان را به مرحله بعدی برسانند. بازی بعدی سپاهان، یک نبرد دشوار روبه‌روی نیروی هوایی عراق است. مسابقه‌ای که در تهران و در استادیوم آزادی برگزار خواهد شد. 

اگر سپاهان این تیم را شکست بدهد، نیروی هوایی به احتمال زیاد از لیگ قهرمانان کنار می‌رود و سپاهان در روز آخر برای صدرنشینی با الاتحاد در عربستان بازی خواهد داشت. تیمی که به تازگی تصمیم به برکناری سرمربی‌اش نونو اسپریتو سانتو گرفته است. با توجه به تفاضل سپاهان، یک تساوی در روز آخر هم می‌تواند این تیم را به دور بعدی برساند. پس دیگر معلوم است این دو تیم از دو بازی آخر چه می‌خواهند؛ بین چهار تا 6 امتیاز برای قطعی کردن صعودشان به مرحله بعدی. اگر این اتفاق رخ بدهد، دو تیم ایرانی بین 16 تیم باقی مانده در لیگ قهرمانان آسیا دیده خواهند شد.

اوضاع پرسپولیس و سپاهان، می‌توانست خیلی بهتر از این هم باشد. اگر قرمزها آن مسابقه اول روبه‌روی النصر را به سادگی از دست نمی‌دادند و برابر استقلال تاجیکستان هم برنده می‌شدند، حالا مسیر هموارتری برای رسیدن به دور بعدی داشتند. سپاهان هم اگر در دقایق پایانی بازی با نیروی هوایی عراق گل تساوی را نمی‌خورد و برابر الاتحاد هم جریمه انضباطی نمی‌شد، وضعیت خیلی مطلوب‌تر و ایده‌آل‌تری داشت. با این حال دیگر نگاه کردن به گذشته فایده‌ای ندارد. هر دو تیم باید روی آینده متمرکز باشند و هدف‌شان را فقط روی نتیجه گرفتن در این دو بازی استوار کنند.