آریا طاری

با برگزاری قرعه‌کشی، حالا یک قدم دیگر به سمت یورو 2024 نزدیک شده‌ایم. این قرعه‌کشی البته حواشی عجیبی هم داشت اما به هر حال در نهایت تیم‌ها رقبای‌شان را در این تورنمنت شناختند. در بین تیم‌های سرگروه، فرانسه و اسپانیا در گروه‌های بسیار سختی قرار گرفتند و بلژیک و پرتغال در گروه‌بندی صاحب وضعیت ایده‌آل‌تری شدند.

یک گروه چالشی برای میزبان

آلمان به عنوان میزبان یورو 2024 در گروه اول بازی‌ها قرار گرفته و طبیعتا یکی از تیم‌های سید یک نیز بوده است. با این حال این تیم اصلا گروه ساده‌ای در جام ملت‌های اروپا ندارد. مانشافت می‌خواهد بعد از فرانسه در جام ملت‌های 1984، اولین میزبانی باشد که این تورنمنت را می‌برد اما تیم ناگلزمان در دور گروهی با تیم‌های سرسختی روبه‌رو شده است. مجارستان که در چند سال گذشته بین تیم‌های قاره اروپا بیشترین پیشرفت را داشته، اسکاتلند و تماشاگران بی‎نظیرش و سوئیس با فوتبال همیشه منظم و ستاره‌هایی مثل یان سومر و ژاکا که شناخت خوبی از فوتبال آلمان دارند، چالش‌های بزرگی برای کشور میزبان یورو ایجاد خواهند کرد. خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که آلمان صدرنشین این گروه شود و مجارستان بالاتر از سوئیس در رده دوم قرار بگیرد. با این حال به نظر می‌رسد پیش‌بینی شرایط گروه اول جام ملت‌ها، چندان هم ساده نخواهد بود.

گروه مرگ اینجاست! 

وقتی سه تیم از 10 تیم برتر رنکینگ فیفا در یک گروه قرار دارند، آن گروه قطعا گروه مرگ خواهد بود. ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی یورو به شمار می‌رود، اسپانیا در سال‌های 2008 و 2012 دو بار متوالی برنده این جام شده و کرواسی در دو جام جهانی اخیر، به فینال و نیمه‌نهایی رسیده است. اسپانیا و ایتالیا از سال 2016 هفت بار با هم مسابقه داده‌اند و حالا باز هم در یورو همگروه شده‌اند. این دو تیم که سابقه برگزاری فینال جام ملت‌ها را دارند، جذاب‌ترین بازی دور گروهی این جام را می‌سازند. کرواسی هم امیدوار است که در آخرین تورنمنت ملی ستاره‌هایی مثل مودریچ و بروزویچ، عملکرد خوبی داشته باشند. بدشانس‌ترین تیم جام آلبانی است که در چنین گروهی قرار گرفته اما تیم سیلوینیو در دور گروهی نشان داده که پتانسیل تبدیل شدن به یک تیم شگفتی‌ساز در این رقابت‌ها را دارد.

یک گروه تماما فیزیکی!‌

انگلیس، دانمارک، صربستان و اسلوونی. گروهی که آمادگی بدنی در آن حرف اول را می‌زند و هر چهار تیمش به لحاظ فیزیکی، بسیار قدرتمند هستند. تجربه نشان می‌دهد تیم ساوت گیت مشکلی با عبور از مراحل گروهی ندارد و این بار هم انتظار می‌رود آنها به خوبی دور گروهی را پشت سر بگذارند. نایب قهرمان دوره قبلی یورو این بار به دنبال رقم زدن یک موفقیت بزرگ خواهد بود. به نظر می‌رسد هر سه تیم دیگر این گروه برای دوم شدن شانس دارند اما شاید شانس دانمارک کمی بیشتر از دو رقیب دیگر باشد.

خروس‌ها و نارنجی‌ها، جنگ استعداد

قرار گرفتن فرانسه و هلند در یک گروه هم، از جذابیت‌های مهم دیگر این دوره جام ملت‌ها به شمار می‌رود. فینالیست دو دوره اخیر جام جهانی، بدون تردید مدعی شماره یک قهرمانی در این جام به حساب می‌آید. فرانسه پرستاره‌ترین تیم تورنمنت نیز هست و قبل از شروع بازی‌ها، بیشتر از هر تیمی برای رسیدن به فینال شانس دارد. هلند با رونالد کومان کمی سخت به یورو رسید اما بدون شک این تیم هم در بازی‌های بزرگ، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. این دو تیم در دور گروهی یورو نیز در یک گروه مشترک قرار داشتند و بدون شک شناخت خوبی از هم خواهند داشت. اتریش با رالف رانگنیک، تیم سوم این گروه به حساب می‌آید و تیم چهارم از بین فنلاند، استونی، ولز و لهستان انتخاب خواهد شد. اگر لواندوفسکی و رقبا بتوانند در پلی‌آف به برتری دست پیدا کنند، این گروه هیجان به مراتب بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. 

دردسری وجود ندارد

یکی از بهترین گروه‌ها در جام ملت‌ها، سهم بلژیک شده است. تیمی که البته در جام جهانی تماما ناامیدکننده بود اما شاید اوج‌گیری دوباره لوکاکو، این تیم را هم احیا کند. به جز بلژیک، اسلواکی و رومانی نیز در این گروه دیده می‌شوند و به احتمال زیاد، اوکراین نیز از پلی‌آف در این گروه قرار خواهد گرفت. روی کاغذ، دردسری برای بلژیک وجود ندارد و انتظار می‌رود این تیم با 9 امتیاز کامل، خودش را به مرحله حذفی یورو برساند.

آخرین تورنمنت کریستیانو؟

بردن یورو چیزی نیست که برای رونالدو اتفاق نیفتاده باشد اما این به احتمال زیاد آخرین تورنمنت ملی این بازیکن محسوب می‌شود و او علاقه زیادی دارد تا تیم ملی را با یک خاطره فوق‌العاده ترک کند. پرتغال در یورو با ترکیه، جمهوری چک و یک تیم از بین گرجستان، لوکزامبورگ، یونان و قزاقستان همگروه شده است. به نظر می‌رسد در بین این تیم‌ها یونان از شانس بیشتری برای صعود برخوردار است. نبرد دوباره پرتغال و یونان 20 سال بعد از فینال تاریخی یورو 2024 در نوع خودش دیدنی خواهد بود.