شایعه انتقال رضا قوچان‌نژاد به تراکتورسازی و حضور در لیگ ایران، سوژه‌های جذابی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. 

چندی پیش به همین بهانه سرنوشت ستاره‌هایی مثل فریدون زندی، اشکان دژاگه و حتی امیر شاپورزاده را پس از بازگشت به لیگ ایران مرور کردیم و حالا نوبت به این رسیده تا نگاهی به سرنوشت ستاره‌هایی داشته باشیم که در لیگ ایران فوتبال بازی کردن را شروع کردند اما خیلی زود لژیونر شدند و پس از سال‌ها به ایران برگشتند.

 بهترین مثال برای این دست از بازیکنان کسی نیست جز جواد نکونام که این روزها پا به عرصه مربیگری گذاشته است. نکو سال 2005 لیگ برتر ایران را در حالی که تنها برای پاس توپ زده بود ترک کرد و هفت سال بعد با استقلال به همین لیگ برگشت. 

جواد در این مدت برای الوحده، الشارجه و البته اوساسونا توپ زده بود. او بعد از ترک استقلال نیز برای باشگاه‌های الکویت، اوساسونا، سایپا و العربی توپ زد و سرانجام در سال 2016 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. 

بدون تردید بهترین و باشکوه‌ترین دوره فوتبال این هافبک، در لالیگا رقم خورد. مهدی مهدوی‌کیا یکی دیگر از این ستاره‌ها است. 

موشک بوندس‌لیگا 12 سال در سطحی بسیار بالا فوتبال بازی کرد. مهدی سال 1998 از پرسپولیس جدا شد تا سرنوشتش را در بوخوم دنبال کند. این ستاره بعد از یک فصل بازی برای بوخوم به هامبورگ رفت و هشت سال برای این تیم خودش درخشید. سه سال پایانی حضور مهدی در بوندس‌لیگا، در باشگاه آینتراخت فرانکفورت شکل گرفت. 

مهدوی‌کیا با استیل‌آذین به فوتبال ایران برگشت، مدتی کوتاه برای داماش بازی کرد و سپس به پرسپولیس ملحق شد. البته قبل از مهدوی‌کیا این علی کریمی بود که تصمیم گرفت به ایران برگردد. جادوگر در حالی جایزه مرد سال آسیا را به دست آورد که پیراهن باشگاه الاهلی امارات را به تن داشت. 

او سال 2001 به فوتبال امارات ترانسفر شد و سال 2005 در یک قرارداد پرسروصدا به بایرن‌مونیخ پیوست. کریمی بعدها در القطر و السیلیه نیز بازی کرد و پس از هفت سال دوری، دوباره به لیگ برتر برگشت و برای پرسپولیس بازی کرد. حدود 80 هزار نفر برای دیدن دوباره این بازیکن در لیگ برتر، برای مسابقه پرسپولیس و پگاه در لیگ هشتم به آزادی رفتند. 

کریمی بعدها برای تراکتور و استیل‌آذین نیز به میدان رفت. وحید هاشمیان هم سال 1999 از پاس به هامبورگ رفت و تا جایی که می‌توانست برای ماندن در سطح اول فوتبال آلمان تلاش کرد. هلی‌کوپتر در هامبورگ به فوتبال آلمان معرفی شد، در بوخوم اوج گرفت و نقش یک ستاره را پذیرفت. 

او در سال‌های بعدی برای بایرن‌مونیخ، هانوفر و بار دیگر بوخوم توپ زد و پس از 11 سال دوباره به لیگ فوتبال ایران برگشت و عضوی از پرسپولیس شد. پس از دو فصل بازی برای قرمزها، هاشمیان با فوتبال وداع کرد. 

در پایان هم بد نیست نگاهی به سرنوشت علی دایی پس از بازگشت به لیگ ایران داشته باشیم. بین دو مقطع بازی علی دایی در پرسپولیس، هفت سال فاصله ایجاد شد. شهریار سال 96 پرسپولیس را ترک کرد و برای ادامه فوتبال به السد قطر رفت. 

خیلی زود آرمینیا بیله‌فلد آلمان برای خرید این ستاره پیش‌قدم شد و بعد از یک سال او را به بایرن‌مونیخ فروخت. دایی مدتی در هرتابرلین و سپس در الشباب نیز به میدان رفت و سرانجام در لیگ برتر سوم به پرسپولیس بگوویچ ملحق شد. صبا و سایپا آخرین تیم‌های این چهره اسطوره‌ای در فوتبال ایران بودند.