هشت‌گانه!

فرانس فوتبال نمی‌توانست راز بزرگش ر ا پنهان کند. تقریبا همه می‌دانستند که این توپ طلا، سهم لئو مسی خواهد شد. با این حال به جز جایزه بزرگ لیونل، این مراسم ماجراهای دیگری هم داشت و ستاره‌های دیگری نیز در آن جایزه گرفتند. مراسم پرستاره فرانس فوتبال، هیجان زیادی را به طرفداران این رشته ورزشی داد. حتی نوواک جوکوویچ به عنوان یکی از بهترین تنیسورهای تمام تاریخ در این مراسم در پاریس حاضر بود. در نهایت، همه چیز به زیباترین شکل ممکن برگزار شد و دنیای فوتبال هم، بهترین‌های سال ۲۰۲۳ را شناخت.

آریا طاری 

این رقابت زیبا،  بین شما دو  نفر  خواهد  بود

به هیچ وجه نمی‌توان صحبت‌های لئو مسی در مراسم برنده شدن هشتمین توپ طلا را با اولین سخنرانی‌های او در این مراسم مقایسه کرد. لئو حالا دیگر بعد از همه این سال‌ها، شباهتی به آن پسربچه خجالتی ندارد و خیلی روان و مسلط، حرف می‌زند. او که توپ طلا را از دستان یکی از مالکان باشگاه فعلی‌اش یعنی دیوید بکام می‌گرفت، قبل از هر چیزی در مورد دو رقیب اصلی‌اش یعنی هالند و امباپه صحبت کرد. او به آنها گفت که بدون شک این رقابت زیبا در آینده، بین این دو نفر شکل خواهد گرفت. شاید این آخرین صحبت‌های مسی پس از بردن توپ طلا در تاریخ فوتبال باشد اما وقتی پای مسی وسط است، نمی‌توان هیچ چیز را پیش‌بینی کرد.

اینجا،   بارسلونا    برد

دو توپ طلای آخر مسی، خارج از بارسلونا به دست آمده‌اند و سهم پی‌اس‌جی و اینترمیامی شده‌اند اما بارسلونا در شب اهدای جوایز بهترین‌ها، نماینده خاص خودش را داشت. آیتانا بونماتی از این باشگاه، بهترین بازیکن زن دنیای فوتبال شد و توپ طلا گرفت. او در جام جهانی فوق‌العاده بود و سهم زیادی در قهرمانی اسپانیا در این تورنمنت داشت. نفر دوم این مراسم، سم کر بود که اتفاقا همین چند روز قبل در مقدماتی المپیک روبه‌روی تیم ملی زنان ایران بازی کرد و گل هم زد. دیگر رقیب این دو نفر هم سلما پارالوئلو از اسپانیا بود که او هم برای تیم بارسلونا بازی می‌کند. به هر حال دستان بارسا نیز در این مراسم از جایزه خالی نماند.

دو    دوست  و  یک  جایزه

جود بلینگام، جمال موسیالا و پدری، سه نامزد اصلی تصاحب جایزه کوپا بودند. عنوانی که به بهترین بازیکن زیر 21 سال دنیای فوتبال تعلق می‌گیرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت جود بلینگام این جایزه را از آن خودش کرد. او به لطف نمایش‌های درخشان اخیرش در رئال مادرید، بهترین بازیکن جوان دنیای فوتبال لقب گرفت. رقابت جود با موسیالا نیز در نوع خودش جالب بود. این دو دوست قدیمی، زمانی در رده‌های پایه تیم ملی انگلیس همبازی بودند و رابطه صمیمانه‌ای با هم داشتند. حالا اما جمال برای تیم ملی آلمان به میدان می‌رود. 

مسی در سخنرانی مراسم توپ طلا، قبل از هر چیزی در مورد دو رقیب اصلی‌اش یعنی هالند و امباپه صحبت کرد. او به آنها گفت که بدون شک این رقابت زیبا در آینده، بین این دو نفر شکل خواهد گرفت. شاید این آخرین صحبت‌های مسی پس از بردن توپ طلا در تاریخ فوتبال باشد اما وقتی پای مسی وسط است، نمی‌توان هیچ چیز را پیش‌بینی کرد

سیوی   که   فراموش   نمی‌شود

اگر یک بازیکن در تیم ملی آرژانتین اهمیتی نزدیک به مسی داشته باشد، بدون شک او امیلیانو مارتینز است. گلری که در این دوره جام جهانی نیز شگفت‌انگیز ظاهر شد. او با درخشش در ضربات پنالتی دیدار با هلند، آلبی‌سلسته را زنده نگه داشت و در پنالتی‌های فینال نیز عملکرد بسیار خوبی داشت. با این حال به نظر می‌رسد یک صحنه خاص از دیدار فینال، او را به بهترین گلر جهان در سال 2023 تبدیل کرده است. جایی که امی در آخرین ثانیه‌های وقت‌های اضافه بازی توپ کولو موآنی را گرفت و اجازه نداد دروازه تیم اسکالونی فرو بریزد. مارتینز یک خالکوبی از این صحنه خاص روی بدنش دارد. شاید اگر آن توپ به گل تبدیل می‌شد، حالا هم توپ طلا به امباپه رسیده بود و هم مارتینز شانسی برای تبدیل شدن به بهترین گلر دنیا نداشت. آن لحظه خاص اما همه چیز را به سود امی تغییر داد.

از  گرد   مولر  تا     سوکراتس

ارلینگ هالند نیز این مراسم را بدون جایزه ترک نکرد. جایزه بهترین گلزن سال یا همان عنوان گرد مولر در این مراسم به ارلینگ رسید. بازیکنی که در فصل گذشته بیشتر از هر فوتبالیست دیگری موفق به گلزنی شده بود. خیلی‌ها انتظار داشتند ارلینگ شانس اول کسب توپ طلا باشد اما حقیقت آن است که او در یک مقطع بسیار حساس از فصل گذشته، موفق به گلزنی در هیچ نبردی نشد و به طور کلی در سرنوشت‌سازترین روزهای سیتی کمی افت را تجربه کرد. همین مساله در نهایت موجب شد او رقابت برای تصاحب توپ طلا را به لئو مسی واگذار کند. در مراسم توپ طلا، جایزه سوکراتس هم به وینیسیوس جونیور رسید. بازیکنی که در یک سال گذشته تلاش زیادی برای مبارزه با نژادپرستی در فوتبال اسپانیا انجام داده و قدم‌های موثری در این زمینه برداشته است. در این مراسم، من‌سیتی نیز به عنوان بهترین باشگاه دنیای فوتبال انتخاب شد. تیمی که 10 نماینده در مراسم بهترین‌های مردان و زنان دنیای فوتبال داشت اما همچنان توپ طلا را تصاحب نکرد. اتفاقی که شاید در آینده‌ای نزدیک با ارلینگ هالند برای این تیم رخ بدهد.