نگار رشیدی 

 

جام ملت‌های والیبال آسیا، رسما در ارومیه آغاز شده و تیم ملی ایران نیز امروز اولین بازی‌اش در این جام را پشت سر خواهد گذاشت. قبل از شروع بازی‌ها، ماجرای هتل تیم ملی حاشیه‌ساز شده بود و بعد از اعتراض چند بازیکن از جمله محمد موسوی، فدراسیون محل اقامت تیم ملی را تغییر داد. فعلا همه چیز برای این تیم فراهم شده تا ایران دوباره قهرمانی آسیا را جشن بگیرد. 

قهرمانی در این دوره اما نسبت به گذشته کمی دشوارتر خواهد بود. چراکه ایران دیگر بهترین تیم والیبال آسیا به شمار نمی‌رود. این پنجمین بار است که ایران میزبان والیبال قهرمانی آسیا می‌شود اما برای اولین بار در تاریخ شهری به جز تهران میزبان این تورنمنت خواهد بود و بازی‌ها در ارومیه برگزار می‌شوند. ایران در 6 دوره گذشته این رقابت‌ها، چهار بار روی سکوی اول رفته و پنج بار در دیدار فینال حضور داشته است. ژاپنی‌ها اما همچنان با 9 قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ این تورنمنت به شمار می‌روند.

میزبان قهرمانی آسیا در این تورنمنت، در گروهی مشترک با عراق و هنگ‌کنگ قرار گرفته است. ایران از ساعت 19:15 دقیقه امروز روبه‌روی هنگ‌کنگ به میدان می‌رود و در دیدار بعدی، فردا روبه‌روی عراق بازی خواهد کرد تا سرنوشت این گروه مشخص شود. به طور کلی 17 تیم در این دوره از جام ملت‌ها حضور دارند و این تیم‌ها در پنج گروه سه تیمی و یک گروه دو تیمی به میدان می‌روند. شیوه برگزاری بازی‌ها نیز در نوع خودش جالب است. در مجموع 12 تیم به دور حذفی رقابت‌ها می‌رسند اما صدرنشین‌های دو گروه اول و دوم بازی‌ها، با یک بازی کم‌تر از سایرین می‌توانند به نیمه‌نهایی برسند. 

در حقیقت ایران در صورت اول شدن در گروهش، به سرعت می‌تواند خودش را به نیمه‌نهایی برساند. اگر ژاپن هم در گروهش اول شود، این تیم نیز به سمت دیگر جدول می‌رود و اساسا دو تیم تا فینال با هم روبه‌رو نمی‌شوند. محتمل‌ترین اتفاق در این بازی‌ها، فینال ایران و ژاپن است. تیم فلیپ بلین که پدیده تمام‌عیار این دوره از لیگ ملت‌ها بود، با همه ستاره‌ها به ایران سفر کرده است. آنها فقط قهرمانی آسیا را می‌خواهند و به لحاظ آمادگی نیز در اوج هستند. این تیم با این فرم رویایی، خطر بزرگی برای والیبال ایران خواهد بود. هواداران والیبال در ایران اما تنها با قهرمانی در این رقابت‌ها راضی می‌شوند. 

شاید این آخرین شانس بهروز عطایی برای ماندن روی نیمکت تیم ملی باشد. او تا همین‌جا نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و اساسا عملکرد چندان درخشانی نداشته است. قهرمانی آسیا اما شاید اوضاع را به سود این مربی تغییر بدهد. به هر حال به نظر می‌رسد مسیر تیم ملی برای رسیدن به فینال این تورنمنت کاملا هموار خواهد بود. در دیدار سخت با ژاپن نیز می‌توان روی جو ورزشگاه و تشویق هواداران ایرانی حساب باز کرد. این تجربه بدون شک برای والیبال ارومیه و مردم این شهر نیز بسیار جذاب خواهد بود. آنها به زودی جو سالن‌ها را در دست می‌گیرند. هواداران پیش از بازی افتتاحیه تمام بلیت‌های بازی نخست ایران را خریدند تا کار را خیلی زود برای هنگ‌کنگ سخت کنند. هوادارانی که بانوان نیز در میان‌شان حضور دارند تا طراوت خاصی به این رقابت‌ها ببخشند.