با پایان مرحله یک‌چهارم‌ نهایی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳، تکلیف چهار تیم برتر این مسابقات مشخص شد. در مرحله یک‌چهارم نهایی تیم ملی لهستان موفق شد برزیل را شکست دهد و ژاپن مقابل اسلوونی به پیروزی رسید تا سامورایی‌ها به جمع چهار تیم برتر مسابقات صعود کنند. همچنین آمریکا فرانسه‌ را شکست داد و ایتالیا مقابل‌ آرژانتین به پیروزی رسید تا آمریکا و ایتالیا هم به جمع چهار تیم برتر مسابقات صعود کنند. باتوجه به برنامه منتشر شده برای مرحله نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۲۳، امروز لهستان میزبان از ساعت 18:30 به مصاف ژاپن‌ خواهد رفت و ایتالیا از ساعت 21:30 باید به مصاف آمریکا برود. 

تیم ژاپن با سرمربیگری فلیپ بلین با صعود به نیمه‌نهایی برای اولین بار در بین آسیایی‌ها در این تورنمنت تاریخ‌سازی کرده و قصد دارد دومین شگفتی را رقم بزند و با شکست میزبان مسابقات راهی فینال شوند. در صورت صعود به فینال، ژاپنی‌ها پس از ۱۴ سال دوباره در یک تورنمنت بین‌المللی مدال‌ کسب خواهند کرد. از طرف دیگر لهستان که تاکنون در لیگ ملت‌ها به قهرمانی نرسیده، در تلاش است برای اولین بار آن هم در خانه خود به این افتخار دست پیدا کند. این تیم تاکنون در لیگ ملت‌ها مقابل ژاپن شکست نخورده و می‌خواهد این روند را ادامه دهد. آنها با داشتن بازیکنانی نظیر بارتوش کورک،‌ ویلفردو لئون و‌ الکساندر شیفکا می‌توانند هر رویایی را به واقعیت تبدیل کنند. این دو تیم در آخرین بازی دور مقدماتی مقابل یکدیگر قرار گرفتند که لهستان به راحتی و سه بر صفر ژاپنی‌ها را شکست داد. البته ژاپنی‌ها در آن مسابقه انگیزه نداشتند و شاید باخت آنها مصلحتی بود. ژاپنی‌ها با ستاره بی‌نظیرشان یوکی ایشیکاوا بیش از پیش به مدال نزدیک شده‌اند و باید دید این نیمه‌نهایی هیجان‌انگیز به نفع کدام یک پایان خواهد پذیرفت.

ایتالیا و آمریکا هم برای نخستین بار در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها مقابل هم قرار می‌گیرند. این دو تیم آخرین بار در لیگ جهانی سابق در سال ۲۰۱۶ در مرحله دوم برابر یکدیگر قرار گرفته بودند که با پیروزی ایتالیایی‌ها همراه بود، همچنین آمریکایی‌ها در مرحله مقدماتی این فصل تیم ایتالیا را سه بر صفر برده بودند. شاگردان فردیناندو دی‌جورجی در تیم ایتالیا که آرژانتین را در هم کوبیدند، می‌خواهند روند رو به رشد خود در لیگ ملت‌ها را ادامه دهند تا با پیروزی بر آمریکا دوباره در عرض کم‌تر از یک‌سال راهی یک فینال دیگر در یک تورنمنت جدید شوند. از طرف دیگر تیم باتجربه آمریکا با سرمربیگری جان اسپرا که صدرنشین دور مقدماتی بود، می‌خواهد همچون سال گذشته راهی فینال لیگ ملت‌ها شود و کار نیمه‌تمام خود را به اتمام برساند.