لیگ ملت‌های والیبال به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی این رشته، امسال از 16 خرداد وارد پنجمین دوره خود می‌شود و یکم مرداد با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان می‌دهد. مرحله مقدماتی این رقابت‌ها با حضور ۱۶ تیم کانادا، آمریکا، آرژانتین، ایتالیا، کوبا، آلمان، هلند، برزیل، ژاپن، فرانسه، چین، ایران، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی در گروه مردان پیگیری خواهد شد. تیم ملی والیبال ایران که تجربه حضور در چهار دوره قبلی این رقابت‌ها را به ترتیب با ایگور کولاکوویچ (۲۰۱۸ و ۲۰۱۹)، ولادیمیر آلکنو (۲۰۲۱) و بهروز عطایی (۲۰۲۲) دارد، در سال ۲۰۲۳ برای دومین سال متوالی با سرمربی ایرانی خود شرکت خواهد کرد.

فدراسیون جهانی والیبال از ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی، بر اساس یک برنامه بازاریابی و جذب مخاطب عام در سراسر جهان برای رشته ورزشی والیبال، تورنمنت‌های سالانه لیگ جهانی (در بخش مردان) و جایزه بزرگ (در بخش زنان) را راه‌اندازی کرد که ایران نیز در این مسابقات حضور پیدا می‌کرد. فدراسیون جهانی والیبال از سال ۲۰۱۸ با ترکیب و یکسان‌سازی لیگ جهانی (مردان) و جایزه بزرگ (زنان) از حیث تعداد تیم‌ها، نحوه برگزاری و میزان جوایز نقدی، مسابقات «لیگ ملت‌ها» را بنیان نهاد و اجرا کرد.

والیبال ایران در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار سهمیه حضور در لیگ جهانی را به دست آورد و از آن زمان تاکنون در این رقابت‌ها و لیگ ملت‌ها حضور داشته است. به عبارتی تیم ملی ایران تجربه حضور در پنج دوره لیگ جهانی و چهار دوره لیگ ملت‌ها را در کارنامه خود دارد و در سال ۲۰۲۳ و در دهمین حضور خود برای دومین بار با سرمربی ایرانی شرکت می‌کند. بهترین عملکرد تیم ملی والیبال ایران در هشت دوره حضور در این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۴ رقم خورد که از مرحله گروهی به مرحله نهایی رسید و از این مرحله نیز به نیمه‌نهایی صعود کرد و نهایتا به عنوان چهارمی مسابقات دست یافت که هدایت تیم ملی ایران را اسلوبودان کواچ برعهده داشت. حالا تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه خود در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ به مصاف ژاپن می‌رود تا دو مدعی قاره کهن آسیا، چهل و سومین جدال رسمی خود در تاریخ را برگزار کنند. در چهار دوره برگزار شده لیگ‌ ملت‌ها، روسیه با دو قهرمانی و برزیل و فرانسه با یک قهرمانی بهترین عملکرد را به خود اختصاص دادند. حال باید دید عطایی و پسرانش این بار چه عملکردی از خود در لیگ ملت‌ها نشان خواهند داد.