آریا رهنورد

هفته اول لیگ برتر بیست‌وسوم با چند روز تاخیر برگزار شد اما هیجانی که بیشتر مسابقات به مخاطب منتقل کرد، این تعویق را به فراموشی سپرد. در هفته اول گل‌های زیادی به ثمر رسید و مثل فصل گذشته، این پیکان بود که اولین گل را به ثمر رساند. امیر طاهر بازیکن تیم فوتبال پیکان در دقیقه ۳۱ دیدار با نساجی زننده اولین گل فصل بیست و سوم لیگ برتر نام گرفت. به همین بهانه بد نیست نگاهی به فهرست اولین گلزنان لیگ در سال‌های اخیر داشته باشیم. مهره‌هایی که توانستند زودتر از دیگران طعم گلزنی در یک فصل را بچشند.

 

لیگ پانزدهم؛ پرواز با شهباز

اولین گل لیگ پانزدهم را یک استقلالی زد. شاید به یاد نیاورید اما زمانی بود که سجاد شهباززاده برای استقلال گل می‌زد. او در نبرد هفته اول لیگ روبه‌روی سیاه‌جامگان در مشهد، ارسال آرش برهانی را به گل تبدیل کرد تا زننده اولین گل آن فصل فوتبال ایران نیز لقب بگیرد. آبی‌ها آن دوره لیگ را با پرویز مظلومی خیلی خوب شروع کردند اما در ادامه فصل، اوضاع چندان خوب پیش نرفت و این تیم نتوانست در کورس قهرمانی لیگ بماند.

لیگ شانزدهم؛ متخصص گلزنی

استقلال خوزستان که به عنوان خاص‌ترین و شگفتی‌سازترین مدافع عنوان قهرمانی لیگ شانزدهم را شروع کرده بود، در اولین هفته مقابل تراکتور قرار گرفت. لوسیانو ادینیو نیز که به تازگی به تیم تبریزی برگشته بود، با استفاده از اشتباه مدافعان حریف دروازه را باز کرد تا شروع قدرتمندانه‌ای در این تیم داشته باشد. هرچند که ادامه آن فصل نه برای تراکتور و نه برای ادینیو، چندان درخشان به نظر نمی‌رسید.

لیگ هفدهم؛ گل به خودی!

لیگ هفدهم از حیث اولین گل، عجیب‌ترین لیگ فوتبال ایران بود. چراکه اولین گل این لیگ، وارد دروازه تیم خودی شد! این بار سیاه‌جامگان روبه‌روی ذوب آهن قرار گرفت و نژادمهدی که آن روزها برای سبزهای اصفهانی توپ می‌زد، به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. او نامش را در بین اولین گلزنان همه دوره‌های لیگ برتر قرار داد اما این را روی دروازه اشتباهی امتحان کرد! نژادمهدی فصل گذشته نیز در لباس فولاد، به اشتباه دروازه تیم خودی را روبه‌روی سپاهان باز کرد تا آن تجربه قدیمی برایش دوباره  تکرار شود.

لیگ هجدهم؛ فرصت‌طلب مثل حسن

چهارم خرداد سال 97 بود که فولاد در شروع فصل لیگ برتر برابر پارس جنوبی قرار گرفت. تنها دقایقی بعد از شروع بازی، ارسال توپ درون محوطه پارس جنوبی و دفع آن از سوی مدافعان تیم حریف، حسن بیت‌سعید را در موقعیت گلزنی قرار داد. او به خوبی توانست شم گلزنی‌اش را با فریب دادن دروازه‌بان به نمایش بگذارد و به راحتی از او عبور کند تا اولین گل فصل فوتبال ایران را به شکلی کاملا بی‌دردسر به ثمر برساند.

لیگ نوزدهم؛ همیشه خوش‌یمن برای نساجی!

در شروع لیگ نوزدهم، گل‌گهر در زمین خودش میزبان نساجی بود و در حضور تماشاگرها، مسابقه را هجومی آغاز کرد. با این حال یک کرنر ارسالی روی دروازه، تیم مهمان را به گل اول بازی رساند. مهرداد عبدی که از نساجی به گل گهر ملحق شده بود، ظاهرا تصور می‌کرد که هنوز برای تیم سابقش به میدان می‌رود. او این ضربه کرنر را به اشتباه به درون دروازه خودی فرستاد. آن روز البته گل‌گهر با ضربه علیرضا ابراهیمی، از شکست گریخت و کار را به تساوی کشاند. مهرداد عبدی فقط یک سال در عضویت گل‌گهر بود و دوباره به نساجی برگشت. او که حالا یکی از چهره‌های محبوب این تیم به شمار می‌رود، زننده اولین گل قهرمانی در تاریخ این باشگاه نیز هست.

لیگ بیستم؛ میزبان غافلگیر شد

عجیب به نظر می‌رسد اما در بسیاری از فصل‌ها، این تیم‌های مهمان بوده‌اند که موفق شده‌اند اولین گل فصل را به ثمر برسانند. در لیگ برتر بیستم نیز ذوب آهن یکی دیگر از تیم‌های میزبانی بود که اولین گل فصل را دریافت کرد. آنها در زمین خودشان میزبان فولاد خوزستان بودند و تیم ویسی با ضربه سر دیدنی موسی کولیبالی به گل اول دست یافت. مدافعی که این فصل دوباره به اهواز برگشته تا بعد از مدتی دوری، بار دیگر پیراهن باشگاه فولاد را به تن کند.

لیگ بیست و یکم؛ کریم مثل بنز!

باز هم نساجی و باز هم اولین گل فصل. این بار اما آنها برای باز کردن دروازه رقبا نیازی به گل به خودی حریف نداشتند. مسعود شجاعی با حرکات تکنیکی‌اش پشت محوطه جریمه برای نساجی خطا گرفت، ایوب کلانتری یک ایستگاهی عالی زد و کریم اسلامی توانست روی ریباند، اولین گل را برای قرمزهای قائمشهر به ثمر برساند. حریف آن روز نساجی تیم فجر بود. تیمی که در پایان آن فصل به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

لیگ بیست و دوم؛ سوپرگل به سبک جهانبخش

اولین گل لیگ برتر بیست و دوم را شاگردان مجتبی حسینی در پیکان به ثمر رساندند. روی یک ضدحمله عالی در نبرد با ملوان، دانیال جهانبخش با پای راست توی سر توپ زد و با پای چپ، یک موشک را روانه دروازه حریف کرد. شاید در یک دهه گذشته، این زیباترین گلی باشد که فصل با آن شروع شده است.