آریا رهنورد

شکست دادن شهرخودرو با یک نمایش کاملا برتر از این حریف، قرمزها را در آستانه تصاحب رده دوم جدول لیگ برتر قرار داد. در روز شکست سپاهان، پرسپولیس در آزادی سقوط نماینده مشهد به لیگ یک را نیز قطعی کرد. با این وجود حتی در جریان این برد هم، مشکلات بزرگی در پرسپولیس احساس می‌شد. این فصل تلنگر بسیار خوبی بود تا سرخ‌ها به خودشان بیایند و ضعف‌های‌شان را بهتر بشناسند. این تیم برای جنگیدن بر سر قهرمانی در فصل آینده، باید تغییرات محسوسی را تجربه کند.

یک سنگربان مطمئن

روبه‌روی شهرخودرو، حامد لک چند سیو نسبتا خوب و البته چند اشتباه بزرگ داشت. این عملکرد در حقیقت چکیده‌ای از دوران حضور او در این باشگاه بود. بازیکنی که استعداد زیادی داشت اما همیشه نامطمئن به نظر می‌رسید و این موضوع در این فصل به شدت به چشم آمد. اولین قدم برای ساخت یک تیم رویایی برای پرسپولیس در فصل آینده، داشتن یک گلر مطمئن و درجه یک است. ظاهرا قرمزها انتخاب‌شان را هم انجام داده‌اند و به سراغ علیرضا بیرانوند خواهند رفت. بازیکنی که پس از سپری کردن چند سال در اروپا، آماده است تا دوباره پیراهن سرخ‌ها را بر تن کند. لک البته برای سه فصل دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد اما انتظار می‌رود در پایان این فصل به تیم دیگری منتقل شود. از مس کرمان به عنوان تیم بعدی او نام برده می‌شود. برای هواداران پرسپولیس البته چندان مهم نیست که لک به کدام تیم می‌رود. آنها فقط می‌خواهند که او را دیگر روی خط دروازه نبینند!

بدون تغییر در قلب دفاع

خرید یک مدافع میانی درجه یک در بازار نقل و انتقالات، روزنه‌های امید را برای پرسپولیس فصل بعد باز کرده است. مرتضی پورعلی‌گنجی در این سال‌ها یکی از آماده‌ترین مدافعان فوتبال ایران بوده و فصل بعد برای قرمزها به میدان خواهد رفت. نکته مهم برای ساختن یک تیم مطلوب، پرهیز از رقم زدن تغییرات مداوم در قلب دفاع است. اتفاقی که در این فصل به شدت پرسپولیسی‌ها را آزار داد و مزاحم پیشرفت‌شان شد. پورعلی‌گنجی یکی از دو مدافع ثابت پرسپولیس برای فصل آینده است. با توجه به احتمال جدایی سیدجلال، نفر بعدی می‌تواند از بین علی نعمتی یا شاید بازیکن جوانی مثل سامان فلاح انتخاب شود. به هر حال یحیی باید یک ترکیب ثابت برای قلب دفاع تیمش پیدا کند و دیگر تا پایان فصل در حفظ آن ترکیب کوشا باشد. تغییرات پی در پی در این بخش از زمین، در این فصل کاملا به ضرر این تیم تمام شد.

کناری‌های رونده

یکی دیگر از مشکلات کلیدی پرسپولیس در این فصل به سمت چپ خط دفاعی برمی‌گشت. جایی که سعید آقایی ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شد و اصلا عملکرد خوبی در این تیم نداشت. پرسپولیس برای فصل جدید به یک مدافع چپ رونده نیاز دارد. بعید به نظر می‌رسد میلاد زکی‌پور خرید فوق‌العاده‌ای برای این تیم باشد اما شاید جذب امید نورافکن، یک موفقیت قابل توجه برای این تیم در بازار به شمار برود. در سمت راست هم در صورت حفظ رامین، مشکل چندانی وجود ندارد اما شنیده می‌شود که یحیی و تیمش در صورت جدایی رامین، به سراغ دانیال اسماعیلی‌فر می‌روند. بازیکنی که بدون تردید یکی از بهترین مدافعان راست فعلی فوتبال ایران به حساب می‌آید.

جنگنده و طراح، در کنار هم

نداشتن یک هافبک طراح برای کمک به فاز انتقال بازی، این فصل به ضرر قرمزها تمام شد. با توجه به جدایی احتمالی احمد نوراللهی از شباب الاهلی، بازگشت او به تیم محتمل به نظر می‌رسد. برگشتن احمد، بسیاری از مشکلات خط میانی پرسپولیس را برطرف می‌کند. آنها در کنار احمد یک هافبک جنگنده هم می‌خواهند که شاید ماندن میلاد سرلک در تیم بتواند این معضل را برای تیم حل کند. کمال هم اگر به فرم خوب قبلی برگردد، دوباره مهره مهمی برای تیم خواهد شد.

بازگشت سوپراستارها به زندگی

پرسپولیس لیگ بیست و دوم رویایی نخواهد شد مگر آن‌که دو بازیکن بسیار کلیدی‌اش بتوانند به بهترین فرم برگردند. مهدی ترابی که به تازگی قراردادش را با باشگاه تمدید کرده، این فصل دور از حد انتظار بود و در فصل بعدی انگیزه‌های زیادی برای اثبات خودش خواهد داشت. وحید امیری نیز با مصدومیتی شدید دست و پنجه نرم می‌کند اما مدت کوتاهی بعد از شروع فصل دوباره به تیم برمی‌گردد. او هم در فصل بعدی بازیکن بسیار مهمی برای قرمزها خواهد بود.

فوروارد تعیین‌کننده

سرخ‌ها مشخصا به دنبال خرید یک مهاجم گل‌زن و باتجربه هستند. بعید است تمیروف در این تیم ماندگار شود. به احتمال زیاد سجاد شهباززاده یکی از گزینه‌های این تیم خواهد بود. آنها در خط حمله حتما یک مهره چارچوب‎شناس می‌خواهند که بتواند گره بازی‌های سخت را باز کند و باری را از روی دوش تیم بردارد. باید منتظر ماند و دید که یحیی گل‌‌محمدی کدام بازیکن را برای چنین جایگاهی انتخاب خواهد کرد. به احتمال زیاد مهدی عبدی و حامد پاکدل نیز یک فصل دیگر با این تیم ادامه خواهند داد.