مدافع سرخ، مهاجم آبی!

قبل از شروع فصل دیگری از نقل و انتقالات فوتبال ایران، بد نیست بهترین خریدهای فصل گذشته لیگ را مرور کنیم. بازیکنانی که البته بیشترشان به تیم‌های بالای جدول اختصاص دارند. چراکه هم این تیم‌ها به سراغ بهترین بازیکن‌ها می‌روند و هم در این تیم‌ها، فضا برای پیشرفت مهیاتر است. نکته جالب توجه دیگر در مورد این فهرست، قرار گرفتن چند بازیکن خارجی در آن است. اتفاقی که نشان می‌دهد فوتبال ایران در زمینه خرید خارجی‌ها کمی خوش‌سلیقه‌تر شده است.

آریا طاری

 

22/ احسان حسینی (آلومینیوم اراک)

آلومینیوم با مهدی رحمتی، به لحاظ دفاعی تیم بسیار خوبی بود و احسان حسینی در قلب دفاع این تیم عملکرد قابل قبولی داشت. بازیکنی که در طول این فصل بسیار کم‌اشتباه بود.

21/ سعید سحرخیزان  (هوادار)

اواخر فصل از هر فرصتی که داشت به خوبی استفاده کرد تا استعدادش را نشان بدهد. به نظر می‌رسد هواداری‌ها صاحب یک پدیده بسیار مهم در فوتبال ایران شده‌اند.

20/ محمد خدابنده‌لو (گل‌گهر)

شاید در مجموع نتوانست همه انتظارات گل‌گهری‌ها را برآورده کند اما نشان داد که یک هافبک بسیار مستعد است. حضور قلعه‌نویی در تیم ملی، به ملی‌پوش شدن این بازیکن جوان کمک خواهد کرد.

19/ آرمان اکوان (ذوب آهن)

بهترین گلزن این فصل ذوب، یک مدافع بلندقامت بود. متخصص سرزنی ذوبی‌ها این فصل چهار بار برای تیمش گل زد. جالب اینکه سه گل از چهار گل او روی ضربات سر پس از پرتاب‌های بلند دست رقم خوردند. آرمان در حقیقت متخصص به گل تبدیل کردن پرتاب‌های بلند بود.

18/ محمد دانشگر  (سپاهان)

برخلاف سیاوش یزدانی، خرید او برای سپاهان اتفاق مثبتی بود. محمد به خوبی در ترکیب این تیم جا افتاد و در چند پست مختلف دفاعی، در تیم مورایس خوش درخشید.

17/ کریستوفر کنت  (فولاد)

در سپاهان به نظر می‌رسید که یک گلر بسیار معمولی باشد اما در فولاد اوج گرفت و روزهای خوبی را در این تیم سپری کرد. فولادی‌ها در شروع این فصل او را با قراردادی دائمی به خدمت گرفتند و این بازیکن هم فصل موفقیت‌آمیزی را در اهواز پشت سر گذاشت.

16/ مرتضی پورعلی‌گنجی (پرسپولیس)

شاید کمی تحت تاثیر درخشش گولسیانی قرار گرفت اما در مجموع فصل خوبی را در پرسپولیس سپری کرد. مرتضی روی زمین و هوا، بازیکن مطمئنی برای تیمش بود و به یکی از قهرمانان لیگ برتر ایران تبدیل شد.

15/عیسی آل‌کثیر (پرسپولیس)

خرید زمستانی پرسپولیس در حساس‌ترین روزهای فصل به کار تیمش آمد. او گلی را به ثمر رساند که شاید مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین گل این فصل لیگ برتر ایران بود.

14/ عارف رستمی  (مس)

با وجود سقوط مس، خرید عارف رستمی از ذوب تصمیم عاقلانه‌ و جذابی بود. عارف در مقطعی از این فصل حتی به صدر جدول گلزنان هم رسید و در مجموع فصل خوبی داشت. حالا مس به لیگ یک می‌رود اما بعید است که این مهاجم گلزن، رقابت‌های لیگ برتر را ترک کند.

13/ میلاد زکی‌پور (سپاهان)

وقتی میلاد راهی سپاهان شد، خیلی‌ها از این تصمیم متعجب شدند. چراکه سپاهان نورافکن را در سمت چپ خط دفاعی داشت. با این حال میلاد با درخشیدن در این پست، کاری کرد که امید به میانه زمین برگردد و حتی گاهی به عنوان یک وینگر بازی کند. زکی‌پور هم بهترین فصل فوتبالی‌اش را در سپاهان پشت سر گذاشت.

12/ جفرسون باهیا  (مس رفسنجان)

یک مدافع قرص و محکم در قلب دفاع تیم محمد ربیعی. جفرسون فصل بسیار خوبی را در مس سپری کرد. البته که آنها در نهایت صاحب عنوان بهترین خط دفاعی نشدند اما این موضوع اصلا خدشه‌ای به عملکرد این مدافع وارد نمی‌کند.

11/ دانیال اسماعیلی‌فر (پرسپولیس)

دانیال هم به زمان نیاز داشت تا در تیم جدیدش جا بیفتد. او یکی از بهترین پاسورهای این فصل فوتبال ایران به شمار می‌رفت و به خوبی توانست در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، آمادگی مدنظر کادر فنی را به دست بیاورد. دانیال به زودی یک دوئل جذاب دیگر با مهدی قایدی خواهد داشت.

10/ صفا هادی (تراکتور)

اگر چند هفته اول فصل را نادیده بگیریم، صفا در ادامه لیگ یک هافبک بی‌نظیر بود. بازیکنی که به خصوص از زمان روی کار آمدن پاکو خمز، احیا شد و در ترکیب قرمزهای تبریز درخشید. صفا حتی استعداد رفتن به لیگ‌های اروپایی را هم دارد. با این حال به نظر می‌رسد او فعلا در تراکتور باقی خواهد ماند.

9/ گوستاوو واگنین (تراکتور)

یکی دیگر از خارجی‌های خوب سپاهان در این فصل، بدون شک گوستاوو واگنین بود. بازیکنی که بسیار خوب بازی تراکتور را به جریان می‌انداخت و برای تیمش موقعیت درست می‌کرد. او یک هافبک باکس تو باکس مدرن بود و طراوت زیادی به خط میانی تیم تبریزی داد.

8/ محمد محبی  (استقلال)

برخلاف قایدی، او خیلی زود درخشش در تیمش را شروع کرد اما در ادامه فصل به خوبی قایدی ظاهر نشد. با این حال بازگشت به لیگ ایران برای محبی خوش‌یمن بود و کاری کرد که این بازیکن دوباره مورد توجه قرار بگیرد. حالا باید صبر کرد و دید که دو باشگاه سانتاکلارا و استقلال در مورد این بازیکن چه تصمیمی می‌گیرند.

7/ پیام نیازمند  (سپاهان)

حضور دوباره پیام در سپاهان، اتفاقی بود که تیم مورایس را بیشتر از قبل به یک تیم مدعی شبیه کرد. نیازمند مثل همیشه دروازه‌بان فوق‌العاده‌ای بود و واکنش‌های بسیار خوبی روی خط دروازه داشت. بازیکنی که البته قرارداد قرضی‌اش با سپاهان همین حالا تمام شده است.

6/ رضا اسدی  (تراکتور)

او هم مثل رامین، در فهرست خروج پرسپولیس قرار گرفت و تیم تازه‌اش را هم انتخاب کرد. بازی در تراکتور حسابی به رضا ساخت و او را حتی به تیم ملی هم رساند. رضا یکی از سه گلزن برتر این فصل فوتبال ایران بود. اتفاقی که برای یک هافبک، تجربه دلچسبی به نظر می‌رسد.

5/ رامین رضاییان  (سپاهان)

این نسخه از رامین، باانگیزه‌ترین ورژن او در فوتبال ایران بود. رانده‌ شدن از پرسپولیس کاری کرد که این بازیکن یک فصل رویایی را سپری کند. او مجموعا روی 15 گل تیمش تاثیر مستقیم داشت و از این حیث، بهترین فصلش در ایران را سپری کرد. به نظر می‌رسد درخشش رامین در این فصل، دوباره این بازیکن را لژیونر خواهد کرد.

4/ ریکاردو آلوز (تراکتور)

یکی از آن شکارهای بسیار خوب خارجی برای فوتبال ایران. بازیکنی که در اولین فصل حضورش در لیگ برتر 13 پاس گل داد و فراتر از حد انتظار ظاهر شد. ریکاردو در این فصل نمایش‌های درخشانی در تراکتور داشت و باشگاه نیز قراردادش را برای چند فصل دیگر تمدید کرد. این هافبک در فوتبال ایران مشتریان زیادی داشت اما فعلا تراکتور او را به هیچ قیمتی از دست نمی‌دهد.

3/ علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)

بازگشت بیرو به پرسپولیس، خیال همه هواداران تیم را کاملا از خط دروازه راحت کرد. علیرضا مثل همیشه بسیار مطمئن ظاهر شد و نشان داد که شایسته پوشیدن پیراهن شماره یک تیم ملی نیز هست. او در این فصل صاحب رکورد بیشترین کلین‌شیت نیز شد.

2/ مهدی قایدی (استقلال)

هرچه زمان بیشتری از فصل سپری شد، مهدی قایدی نیز بیشتر به خودش آمد. قایدی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، با اختلاف قابل توجهی بهترین بازیکن لیگ بود. اگر او در نیم‌فصل اول هم همین فرم را داشت، همه رکوردها را در لیگ جابه‌جا می‌کرد. مهدی این فصل از لیگ امارات به استقلال برگشت و حالا این هفته این شانس را خواهد داشت تا با تیم محبوب، قهرمانی جام حذفی را به دست بیاورد. او از لحاظ سطح آمادگی، فصل درخشانی را سپری کرد و در ترکیب استقلال بی‌نظیر بود.

1/ گئورگی گولسیانی (پرسپولیس)

فصل هنوز برای پرسپولیس تمام نشده اما گئورگی تا همین‌جا 10 گل برای قرمزها به ثمر رسانده است. البته که بیشتر این گل‌ها از روی نقطه پنالتی بوده‌اند اما باز هم داشتن یک پنالتی‌زن مطمئن برای پرسپولیس اتفاق بسیار خوبی بوده است. تیم یحیی بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار داشت و به کمک همین خط دفاعی نیز قهرمانی را به دست آورد. پس شاید بتوان از گئورگی، با تکل‌های دقیق و بازی‌های بسیار خوبش به عنوان یکی از مهم‌ترین کاتالیزورهای قهرمانی این فصل لیگ برتر یاد

کرد. گولسیانی یـک خــریــد بی‌نقص برای

تیم  یحیی بود.