مهدی قایدی و محمد محبی، هر دو از استقلال جدا شدند. اساسا این دو نفر قراردادی با استقلال نداشتند که بمانند اما در مورد آنها یک حقیقت آشکار وجود دارد. اینکه هر دو نفر خواهان حضور در استقلال برای فصل جدید بودند. اینکه چه اتفاقاتی رخ داد تا قایدی و محبی در نهایت چاره‌ای به جز ترک باشگاه مقابل خودشان ندیدند را کم و بیش همه می‌دانند اما سوال اصلی اینجاست که چه ماجراهایی موجب می‌شد این دو بازیکن فصل جدید را در استقلال شروع کنند؟ آیا به طور کلی فراهم کردن شرایط حفظ این دو نفر در تیم، کاری سخت و نشدنی بود؟

دو قرارداد استاندارد

باشگاه استقلال باید دو قرارداد استاندارد برای جذب قرضی این دو بازیکن می‌بست. اتفاقی که در دوران آجورلو هرگز رخ نداد. در حقیقت باشگاه که برای انتقال پنج ساله مهدی قایدی یک میلیون و 400 هزار دلار گرفته بود، فقط برای یک فصل حضور قرضی او در استقلال تقریبا همه این پول را به باشگاه اماراتی داد. رقم پرداختی به باشگاه پرتغالی برای محمد محبی هم بیش از حد سنگین به نظر می‌رسید. در نتیجه امکان نداشت بتوان این دو بازیکن را با یک قرارداد قطعی در فصل جدید خریداری کرد. اگر قرارداد اولیه منطقی‌تر و اصولی‌تر بود، شاید باشگاه می‌توانست در همین تابستان هر دو بازیکن را به راحتی جذب کند.

رسید واقعی به جای جعل

بدون تردید اگر باشگاه استقلال به سراغ جعل رسید در ماجرای جذب محمد محبی از سانتاکلارا نمی‌رفت، رابطه‌اش با این باشگاه تیره و تار نمی‌شد. باشگاه حتی در پروسه انتقال پول موفق نبود و نتوانست همه رقم واریز شده را به حساب باشگاه مقابل بنشاند. اتفاقی که محبی را از استقلال دور و دورتر کرد. حداقل استقلال می‌توانست صداقت بیشتری به خرج بدهد و اصل ماجرا را با سانتاکلارا در میان بگذارد. نه اینکه برای این باشگاه رسید جعلی بفرستد و همه چیز را خراب‌تر کند!

کمی خوش‌قولی

پیشنهاد روسی محبی همین چند ماه قبل از راه رسید اما استقلال خیلی قبل‌تر از آن فرصت داشت تا پروسه جذب محبی را کامل کند. این خودش یک اشتباه بسیار بزرگ بود. باشگاه هم نسبت به محبی و قایدی و هم نسبت به دو باشگاه مالک این نفرات، بدقولی به خرج داد. همین حالا آبی‌ها حاضر بودند به لحاظ مالی، الاهلی را راضی کنند اما باشگاه اماراتی آنقدر بدقولی دیده بود که دیگر به هیچ قیمتی راضی به مذاکره برای جذب مهدی نمی‌شد.

هوادار متمول چه شد؟

چطور ممکن است که استقلال همزمان با ارائه پیشنهاد صد میلیاردی به بیرو، هزینه لازم برای حفظ این دو ستاره کلیدی را نداشته باشد؟ همان روزها خیلی از هواداران واقعی استقلال باور داشتند که اولویت باشگاه باید حفظ این دو وینگر باشد اما درست مثل همیشه هوادارها از مدیران استقلال جلوتر بودند و نتیجه این اتفاق هم از دست دادن دو نفر از مهم‌ترین استعدادهای باشگاه شد. دو ستاره که بود و نبود‌شان، تمایز بسیار بزرگی در استقلال به وجود خواهد آورد.