آریا طاری

تیمی که کی‌روش از مدت‌ها قبل یک جای خالی را در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها برایش کنار گذاشته، تورنمنت را به شکل ناامیدکننده‌ای آغاز کرد. سرمربی تیم ملی ایران بارها در مورد قطعی ‌بودن حضور استرالیا در بین چهار تیم نهایی جام ملت‌ها  صحبت کرده اما حالا به نظر می‌رسد دیگر حتی در خود استرالیا نیز هواداران تیم ملی امید زیادی به سرنوشت تیم گراهام آرنولد در جام ملت‌های امارات ندارند. برای قضاوت در مورد این تیم هنوز زود است اما حالا دیگر شاید کمتر کسی حاضر باشد جملات کارلوس کی‌روش در مورد استرالیا را بپذیرد. همان‌طور که کره جنوبی و ژاپن نیز به اندازه اصرار سرمربی تیم ملی ایران، ترسناک نیستند.

در بازی ذهنی کارلوس کی‌روش، قرار است فشار صعود به نیمه‌نهایی روی شانه‌های استرالیا قرار بگیرد اما حتی هواداران فوتبال در خود استرالیا، امید چندانی به سرنوشت این تیم ندارند و به خوبی می‌دانند که این نسل، کم‌ستاره‌تر از همیشه شده

 وقتی سرمربی تیم ملی استرالیا در کنفرانس خبری پیش از مسابقه با اردن پیروزی حتمی تیمش را در اولین گام آسیایی پیش‌بینی کرد، هرگز انتظار نداشت این مسابقه را بدون حتی یک امتیاز به پایان برساند. به نظر می‌رسید همین پیش‌بینی او، انگیزه بیشتری به اردنی‌ها بخشیده تا به هر قیمتی ثابت کنند که تیمی شکست خورده و بی‌دفاع نیستند. آرنولد بعد از پایان مسابقه، تاکید کرد که پیش‌بینی‌اش از سر غرور نبوده و تنها قصد داشته به مهره‌های تیم خودباوری بیشتری ببخشد. مارک میلیگان اما اعتراف کرد که او و هم‌تیمی‌ها از همان ابتدا با نگرانی و اضطراب وارد زمین شدند و در نهایت نتوانستند نمایش موفقیت‌آمیزی را برابر اردن پشت سر بگذارند. استرالیا با این نگاه به آسیا وارد شد که «ابرقدرت» فوتبال قاره کهن باشد و با اختلاف به بهترین تیم قاره تبدیل شود. آنها پس از ملحق شدن به فوتبال آسیا همواره به هدف‌شان برای صعود به جام جهانی رسیده‌اند اما در سه دوره گذشته تنها یک بار در خانه قهرمانی جام ملت‌ها را جشن گرفته‌اند و بعید به نظر می‌رسد این تیم نیز در حد و اندازه‌های قهرمانی باشد. داور مسابقه با اردن البته یک خطای پنالتی به سود کانگوروها اعلام نکرد و مورد انتقاد کارشناسان داوری قرار گرفت اما نباید از یاد برد که در مجموع اردن تیم برتر این مسابقه بود و موقعیت‌های به مراتب بیشتری روی دروازه حریف به وجود آورد. در بازی ذهنی کارلوس کی‌روش، قرار است فشار صعود به نیمه‌نهایی روی شانه‌های استرالیا قرار بگیرد اما حتی هواداران فوتبال در خود استرالیا، امید چندانی به سرنوشت این تیم ندارند و به خوبی می‌دانند که این نسل، کم‌ستاره‌تر از همیشه شده و تنها یک معجزه می‌تواند آنها را به دومین قهرمانی متوالی در آسیا برساند. گراهام آرنولد نیز شباهت زیادی به مربیان معجزه‌گر ندارد!

19 سال قبل، عربستان جام ملت‌های آسیا را به عنوان مدافع عنوان قهرمانی با یک شکست تلخ آغاز کرد. خیلی‌ها روی عربستان حساب ویژه‌ای باز می‌کردند اما این تیم در اولین دیدارش در جام ملت‌ها با نتیجه چهار بر یک مقابل ژاپن شکست خورد. حتی با وجود این شکست وحشتناک اما سبزها در نهایت خودشان را پیدا کردند و راهی فینال جام ملت‌ها شدند. حالا استرالیا امیدوار است چنین سرنوشتی داشته باشد و بعد از شکست در بازی اول به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، راهش را به طرف فینال رقابت‌ها پیدا کند. آنها البته نگران تجربه سرنوشتی مشابه آلمان جام جهانی 2018 نیز هستند. تیم یوگی لوو چهار سال قبل با شکست دادن آرژانتین در دیدار نهایی جام جهانی برزیل، روی سکوی اول دنیا ایستاده بود اما جام جهانی روسیه را با یک شکست باورنکردنی مقابل مکزیک آغاز کرد. آلمان در بازی دوم با سوئد به سختی از شکست گریخت و سرانجام با باخت به کره‌جنوبی برای اولین بار ناچار به وداع با جام جهانی در دور گروهی شد. استرالیا در سه تجربه قبلی حضور در جام ملت‌ها، هرگز در مرحله گروهی از رقابت‌ها کنار نرفته و شاید این بار نیز چنین اتفاقی محال به نظر برسد اما اگر تیم در دیدارهای بعدی نیز به همین اندازه کم‌رمق باشد، نتایج خوبی به دست نخواهد آورد. ساکروس چهره‌هایی با تجربه بین‌المللی قابل توجه در اختیار دارد اما برخلاف سال‌های گذشته یک ستاره بزرگ در خط حمله کم دارد. بعد از بازنشستگی تیم کیهیل از رده ملی، آنها هنوز نتوانسته‌اند جانشین مناسبی برای این بازیکن گل‌زن پیدا کنند. بازیکنی که همیشه در بحرانی‌ترین شرایط به کمک تیمش می‌آمد. از طرفی مصدومیت آرون موی نیز یک ضربه بزرگ برای این تیم بود. ستاره‌ باشگاه هادرسفیلد جام ملت‌ها را از دست داد تا نگرانی‌های آرنولد پیش از شروع رقابت‌ها چند برابر شوند.