شانزده از شانزده!

با چند تغییر در چند روز گذشته، ترکیب نیمکت‌های لیگ برتر برای فصل جدید کامل شد. حالا هر ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر بیست و سوم، سرمربی دارند و دیگر نیمکتی نیست که هنوز خالی مانده باشند. چند تیم از همین حالا جلسه‌های تمرینی را هم شروع کرده‌اند و خیلی زود به استقبال رقابت‌های لیگ برتر رفته‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد این فصل، فصلی مهیج و پراتفاق خواهد بود. فعلا سرنوشت همه نیمکت‌ها روشن شده اما در فوتبال ایران، اصلا بعید نیست که هر لحظه تغییر تازه‌ای اتفاق بیفتد! اگر تغییر دیگری در کار نباشد، این فصل درست مثل فصل قبلی با سه مربی خارجی و ۱۳ مربی داخلی شروع خواهد شد.

آریا رهنورد

 

رسول خطیبی؛ یک چرخش ناگهانی

از مدیریت مس سونگون تا سرمربیگری مس کرمان و حالا نشستن روی نیمکت پیکان! همه اتفاق‌ها همین اواخر برای رسول خطیبی رخ داده است. او برای فصل جدید لیگ یک، سرمربی کرمانی‌ها شد و با این باشگاه قرارداد هم امضا کرد اما وقتی پیشنهاد پیکان از راه رسید، تصمیم گرفت به لیگ برتر برود و هدایت این تیم را بپذیرد. جالب اینکه بر اساس قوانین جدید نقل و انتقالاتی فوتبال ایران، یک مربی در صورت فسخ قرارداد با یک باشگاه تا پایان فصل اجازه حضور در تیم دیگری را ندارد اما برای خطیبی مانعی وجود نداشته است. ظاهرا اگر قرارداد فسخ‌شده و قرارداد جدید مربوط به دو لیگ مختلف باشند، مشکل قانونی به وجود نمی‌آید. به هر حال خطیبی که چند سال قبل در آلومینیوم اراک کار کرده بود، این بار سوار بر پیکان در لیگ برتر دیده خواهد شد.

مهدی تارتار؛ او انزلی‌چی می‌شود

تارتار بعد از دو فصل، از ذوب آهن جدا شد و طبق عادت همیشگی سرمربیگری در نیمه پایین جدول لیگ، هدایت ملوان را بر عهده گرفت. تصمیمی که یک چالش بسیار بزرگ برای این مربی خواهد بود. چراکه ملوان با مازیار زارع روی نیمکت و پژمان نوری روی سکو، لیگ برتری شد و حالا علاوه بر این دو نفر، اسپانسر اصلی باشگاه نیز تصمیم به ترک ملوان گرفته است. این باشگاه تا امروز نیز هیچ نوع فعالیت نقل و انتقالاتی نداشته و بعید است بتواند ترکیبی در حد و اندازه‌های لیگ برتر برای فصل جدید در اختیار داشته باشد. هرچند که تارتار نشان داده می‌تواند با ترکیب‌های کم‌ستاره، تیم‌هایش را در نقاط خاصی از جدول رده‌بندی لیگ حفظ کند.

برای لیگ بیست‌وسوم، مورایس هنوز روی نیمکت سپاهان دیده می‎شود، پاکو خمز که به جای بردی‌اف سرمربی تراکتور شده بود هنوز نیمکت تیمش را حفظ کرده و باشگاه گل گهر نیز به سراغ مارینوس اوزونیدیس رفته تا دومین مربی یونانی تاریخ فوتبال ایران را روی نیمکت داشته باشد

محمد ربیعی؛ این پیشرفت نیست!

او که نامش در فهرست نامزدهای فدراسیون برای تیم ملی هم وجود داشت، از مس رفسنجان جدا شد و در حالی که گزینه جدی حضور در استقلال نیز به شمار می‌رفت، در نهایت با ذوب آهن قرارداد بست. رسیدن از مس رفسنجان و حضور احتمالی در استقلال به تیمی مثل ذوب، برای ربیعی پیشرفت محسوب نمی‌شود. با این حال این آخرین نیمکت خالی لیگ برتر بود و اگر ربیعی به ذوبی‌ها نیز جواب منفی می‌داد، در شروع این فصل لیگ برتر هیچ تیمی نداشت. ذوب فصل گذشته تیمی کم‌مهره و بسیار جوان به حساب می‌آمد. تیمی که تنها هدفش تکیه زدن به میانه‌های جدول لیگ برتر بود. باید صبر کرد و دید که این روند در فصل جدید دستخوش چه تغییراتی خواهد شد.

باز هم سه خارجی

در شروع فصل گذشته لیگ برتر، ژوزه مورایس، قربان بردی‌اف و ساپینتو سه مربی خارجی فوتبال ایران بودند. در طول فصل البته چند تغییر رخ داد و چند باشگاه دیگر هم به سراغ نفرات خارجی رفتند. حالا در شروع لیگ بیست و سوم، باز هم سه تیم سرمربی خارجی دارند. مورایس هنوز روی نیمکت سپاهان دیده می‎شود، پاکو خمز که به جای بردی‌اف سرمربی تراکتور شده بود هنوز نیمکت تیمش را حفظ کرده و باشگاه گل گهر نیز به سراغ مارینوس اوزونیدیس رفته است. مردی که دومین مربی یونانی تاریخ فوتبال ایران بعد از سرمربی سابق باشگاه راه آهن به شمار می‌رود. اوزونیدیس این روزها با انتخاب هادی عقیلی به عنوان دستیار و جذب محمدرضا اخباری به عنوان دروازه‌بان، اولین قدم‌های مهم نقل و انتقالاتی را برداشته است. به نظر می‌رسد گل گهر نقشه‌های مهمی برای فصل جدید لیگ برتر دارد.

مردانی که ادامه می‌دهند

سرمربی تیم قهرمان فصل گذشته لیگ برتر با وجود اشاره به خستگی و احتمال استراحت، همچنان به کار در این تیم ادامه می‌دهد و این روزها در انتظار معرفی خریدهای جدید باشگاه است. به نظر می‌رسد تیم یحیی گل‌محمدی به زودی از چند خرید جذاب رونمایی خواهد کرد. دو تیم صعودکننده به رقابت‌های لیگ برتر از لیگ یک هم مربی‌شان را حفظ کرده‌اند. سعید دقیقی در شمس آذر مانده و سیروس پورموسوی نیز با استقلال خوزستان به توافق رسیده است. جالب است بدانید که خمز، مورایس و منصوریان، تنها مربیان دیگری هستند که فصل را در همان تیم فصل گذشته کلید می‌زنند. در حقیقت در لیگ 16 تیمی ایران، فقط 6 تیم سرمربی‌شان را حفظ کرده‌اند و 10 تیم فصل را با سرمربی جدید شروع خواهند کرد. این میزان از تغییرات روی نیمکت‌ها بین دو فصل، کمی بیش از حد به نظر می‌رسد.