آریا رهنورد

داستان گادوین منشا و پرسپولیس، بعد از یک سال و نیم به پایان رسید. او که تابستان گذشته برای اولین بار پیراهن این باشگاه را بر تن کرده بود، حالا در فهرست مازاد برانکو ایوانکوویچ قرار گرفته و چاره‌ای به جز پیوستن به یک تیم جدید ندارد. منشا در پرسپولیس هرگز به یک گل‌زن تمام‌عیار تبدیل نشد و نتوانست انتظارها را کاملا برآورده کند اما تصور هم نمی‌کرد قبل از پایان قراردادش به طرف درهای خروجی باشگاه هدایت شود.

«شایعه‌های جدایی از پرسپولیس، تعطیلاتم را خراب کردند». گادوین منشا در زمان مطرح کردن این جمله، تصور نمی‌کرد زمزمه‌های جدایی اجباری‌اش از پرسپولیس، کاملا «جدی» باشند. در فهرست مازادی که از سوی برانکو ایوانکوویچ به مدیران باشگاه ارائه شد، نام گادوین منشا نیز دیده می‌شد و واضح بود که سرمربی کروات پرسپولیس حتی تصمیم ندارد تا زمان نهایی‌ شدن یک خرید جدید در خط حمله، برای منشا صبر کند و او را به همراه سایر نفرات تیم به اردوی قطر ببرد. گادوین در تابستان با پیشنهادهایی روبه‌رو شده بود اما از طرفی با پرسپولیس قرارداد داشت و از طرف دیگر، ترجیح می‌داد این باشگاه را در زمان محرومیت از نقل و انتقالات ترک نکند. او این اواخر تقریبا در همه دقایق بازی‌ها برای سرخپوشان به میدان رفته بود و تصور نمی‌کرد تیمی که مدت‌ها با مشکل «کمبود بازیکن» روبه‌رو بوده، به محض باز شدن پنجره نقل و انتقالات یکی از نفرات ثابتش را در بین مازادها قرار بدهد. استراتژی برانکو برای عبور از منشا، تقریبا روشن به نظر می‌رسد. او تصمیم دارد یک مهاجم خارجی دیگر برای تیمش به خدمت بگیرد. در این صورت با توجه به حضور مهدی شریفی و احتمال بازی مهدی ترابی در خط حمله، منشا احتمالا چیزی بیشتر از یک بازیکن نیمکت‌نشین نخواهد بود. پروفسور ترجیح می‌دهد به جای پرداخت دستمزد یک مهره نیمکت‌نشین خارجی در سایه مشکلات ارزی، از مبلغ فروش او برای پرداخت مطالبات معوقه‌ این بازیکن استفاده کند. شاید خارج کردن گادوین از فهرست برای تیمی که در شرف جذب یک مهاجم خارجی است، چندان باورنکردنی نباشد اما آن‌چه هواداران پرسپولیس را متعجب کرده، رفتاری است که با سازوکارهای حرفه‌ای نسبت چندانی ندارد. مدیران این باشگاه می‌توانستند مثل همه باشگاه‌های بزرگ دنیای فوتبال، با انتشار یک بیانیه از مهاجم تیم‌شان قدردانی کنند و دست روی این نکته بگذارند که آماده فروش او در پنجره زمستانی نقل و انتقالات هستند اما به جای سپری کردن این روند منطقی، ترجیح دادند برچسب «فوتبالیست اخراجی» را روی این بازیکن قرار بدهند و خبر خروج او با تصمیم سرمربی را شبانه با رسانه‌ها در میان بگذارند.

گادوین منشا در نیم‌فصل اول لیگ برتر تنها یک گل به ثمر رسانده اما این آمار ناامیدکننده، تنها بخشی از حقیقت دوران حضور این بازیکن در پرسپولیس است. او در لیگ قهرمانان فصل گذشته با دو گل تماشایی، شکست دو بر صفر مقابل الاهلی را به تساوی دو بر دو تبدیل کرد تا مسیر را برای صعود تیمش به نیمه‌نهایی آسیا هموار کرده باشد. گادوین در همین فصل نیز گل صعود پرسپولیس به نیمه‌نهایی و پاس گل صعود به فینال آسیا را به نام خودش ثبت کرد. هنوز هم فریادهای «لا، لا» گزارشگر عربی بعد از عبور منشا از گلر الدحیل، از ذهن هواداران قرمزها پاک نشده است. منشا در اولین ماه‌های حضور در پرسپولیس همواره به عنوان یک بازیکن «بی‌خیال» با خونسردی افراطی شناخته می‌شد اما این اواخر در پرفشارترین مقطع ممکن برای پرسپولیس، با دوندگی، استارت‌های بلند و نمایش فداکارانه در زمین، بارها برای هم‌تیمی‌ها موقعیت ایجاد کرد. اگر خروج او از باشگاه به جذب یک مهاجم خارجی آماده و گل‌زن ختم شود، تصمیم برانکو درست بوده است. در غیر این صورت مربی کروات دست به یک اشتباه نابخشودنی زده و ممکن است در نیم‌فصل دوم به خاطر همین تصمیم، تنبیه شود.

پرسپولیس قصد فروش منشا در بازار را دارد اما به نظر می‌رسد بدترین روش ممکن را برای این کار انتخاب کرده است. مهاجم نیجریه‌ای باشگاه در هفته‌های گذشته مورد توجه چند باشگاه قرار داشت و پرسپولیس می‌توانست بدون رسانه‌ای کردن تصمیمش، مذاکره برای فروش این مهاجم را با این باشگاه‌ها آغاز کند. حالا اما دیگر «همه می‌دانند» که گادوین یک «بازیکن مازاد» است و طبیعتا همین عبارت رقم قرارداد بعدی او را به شکل قابل‌ توجهی کاهش خواهد داد. معاوضه منشا با بازیکنی از باشگاه‌های دیگر یا موافقت با فروش او، تا قبل از اعلام خروج قطعی این فوتبالیست از پرسپولیس، با شرایط بهتری انجام می‎شد اما حالا قرمزها با اعلام رسمی کنار گذاشتن گادوین، این پیام را به باشگاه‌های دیگر رسانده‌اند که «به هر قیمتی» خواهان فروش او در زمستان هستند و حتی رقم‌های نه‌چندان کلان را برای تجربه چنین انتقالی می‌پذیرند. حالا همه به جای «فروش» از «اخراج» منشا حرف می‌زنند و این پاداش خوبی برای یک بازیکن دونده و پرتلاش نیست. حداقل از یک مربی در قواره‌های برانکو انتظار نمی‌رود با مهره‌های تیمش مثل لیموترش برخورد کند و بعد از تخلیه شدن، آنها را دور بیندازد!