آریا طاری

مهم‌ترین دغدغه پپ گواردیولا قبل از رفتن به برنابئو، وینگرهای تیم حریف بودند. دو ستاره آماده به نام وینیسیوس و رودریگو. او برای مقابله با این دو نفر، یک نقشه مهم داشت. عرض دادن به بازی سیتی تا حد امکان و حتی بیشتر از آن! اینکه برناردو سیلوا در سمت راست خط حمله دیده ‌شود و گریلیش در چپ بازی کند، کاملا عادی است اما اینکه این دو نفر، دور از دروازه حریف باشند و بیشتر به بازی در کناره‌های خط متمرکز شوند، شمایل جدیدی از سیتی بود.

این کار یک حسن بزرگ داشت. بازیکنان کناری خط دفاع سیتی، کار راحت‌تری برای مهار وینیسیوس و رودریگو داشتند و کارشان را هم عالی انجام دادند. کایل واکر یکی از بهترین نمایش‌های ممکن را برابر بازیکنی ارائه کرد که به باور فلورنتینو پرز، در پست خودش بهترین بازیکن جهان است. دوری برناردو و گریلیش از دروازه حریف اما، یک نکته منفی هم برای سیتی داشت. این کار باعث تنها ماندن ارلینگ هالند در زمین مسابقه شده بود. او به خوبی تغذیه نمی‌شد و کار سختی برای گلزنی داشت.

با این حال گل زدن در این بازی، اولویت کلیدی پپ نبود. تیم او در نیمه اول، نمایش خوبی داشت و خودش را به خوبی به حریف تحمیل کرد اما نبوغ وینیسیوس، کار دست سیتی داد و آنها با وجود بازی بهتر، با خوردن گل به رختکن رفتند. حتی ممکن بود گل دومی هم در کار باشد. سیتی اما با موشک دی بروینه در جواب موشک وینیسیوس، به بازی برگشت و نتیجه دلخواهش را گرفت. حالا تصور می‌شد نیمکت این تیم، تفاوت‌ها را رقم بزند. نیمکتی که فیل فودن، ریاض ماهرز و خولیان آلوارز روی آن نشسته بودند. با این حال پپ در کمال ناباوری، حتی یک تعویض هم انجام نداد. او 90 دقیقه با همان بازیکن‌ها کار را دنبال کرد. چراکه به نظر می‌رسد تعهد دفاعی برای این مربی، بسیار مهم بود. او می‌دانست که فودن و آلوارز، کم‌تر در کار دفاعی شرکت می‌کنند و ممکن است تیم را به دردسر بیندازند.  پپ به شکل مشخصی، از بازی فصل گذشته با رئال درس گرفته بود و اصلا نمی‌خواست قهرمان‌بازی دربیاورد. در لیگ قهرمانان و روبه‌روی تیمی مثل رئال مادرید، احتیاط تنها راه زنده ماندن به شمار می‌رود. بدون شک سیتی در بازی برگشت، تیم دیگری خواهد شد. بدون شک پپ در آن بازی، تعویض خواهد کرد.

این بازی اما یک نکته جالب دیگر هم داشت. وقتی اعتراض رئالی‌ها به خاطر برخورد ساده توپ به دست جان استونز اوج گرفت، گزارشگر بازی در واکنش به این اعتراض گفت:«مطمئنم شما نمی‌خواهید سرنوشت چنین مسابقه‌ای با یک برخورد ساده توپ به دست تعیین شود!». جمله‌ای که می‌تواند قابل تعمیم به لیگ خودمان هم باشد.

وقتی برای هر توپ ساده‌ای اعتراض می‌کنید، باید به این هم فکر کنید که آیا قرار است این همان صحنه‌ای باشد که از شما برنده یا قهرمان می‌سازد؟ این نکته مهمی است که همه تیم‌ها و همه ستاره‌ها باید به آن دقت کنند. تیم‌های برنده به چیزهای بیشتری برای احساس واقعی پیروزی نیاز دارند.