آریا طاری

میلان یکی از آن شهرهایی است که ردپایی از تاریخ، همه جای آن دیده می‌شود. شهری باشکوه در قلب ایتالیا که میزبان داستان‌های شگفت‌انگیز زیادی بوده است. میلانی‌ها امشب، یک دوئل بزرگ را پشت سر خواهند گذاشت. دوئلی بین قرمزها و آبی‌ها که در نهایت یک تیم از این شهر را به بزرگ‌ترین بازی سال می‌فرستد. شاگردان سیمئونه و پسران استفانو، برای این بازی بزرگ آرام و قرار ندارند. اینتر و میلان بعد از چندین سال، دوباره یک نیمه‌نهایی کاملا میلانی برگزار می‌کنند و این رقابتی نیست که بتوان حتی برای لحظه‌ای از آن چشم برداشت.

قرمز، رنگ اروپایی شهر

مسیر اینتر و میلان به ندرت در رقابت‌های اروپایی به هم خورده است. چراکه بر اساس قوانین لیگ قهرمانان، آ‌ها نمی‌توانند در یک گروه مشترک باشند و پس از آن در اولین مرحله حذفی نیز با هم برخورد نمی‌کنند. با این حال برخورد امشب، سومین دوئل دو باشگاه در لیگ قهرمانان به شمار می‌رود. اولین بار در سال 2003 چنین دوئلی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اتفاق افتاد. دو تیم در بازی رفت که به میزبانی میلان برگزار می‌شد به تساوی بدون گل رسیدند و در بازی برگشت که میزبانش اینتر بود، یک-یک مساوی کردند. جالب اینکه ورزشگاه دو تیم یکسان بود اما میلان به خاطر قانون گل زده در خانه حریف به فینال رسید. قانونی که حالا دیگر در لیگ قهرمانان وجود ندارد. دو سال بعد، دو تیم این بار در یک‌چهارم نهایی به هم رسیدند و باز هم میلان بود که حریفش را کنار زد. قرمز و مشکی‌ها این بار بازی اول را دو بر صفر و بازی دوم را سه بر صفر بردند تا به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان راه پیدا کنند. تا اینجا در رقابت‌های اروپایی، برتری مطلق با میلان بوده است.

در جست‌وجوی پیروزی سوم

این چهارمین مسابقه این فصل اینتر و میلان به شمار می‌رود. اولین دربی دلامادونینا در این فصل، به سود شاگردان پیولی تمام شد و آنها توانستند اینتر را با نتیجه سه بر دو شکست بدهند. با این وجود اینتر در سوپرجام ایتالیا انتقام گرفت و توانست میلان را سه بر صفر ببرد. دیدار برگشت سری آ نیز به سود اینتر تمام شد تا تیم اینزاگی قدرتش را به حریف نشان داده باشد. اینتر از سال 1995 هرگز نتوانسته در یک فصل سه بار میلان را ببرد. آنها تا امروز در لیگ قهرمانان هم روبه‌روی میلان برنده نبوده‌اند. جالب اینکه میلان در دو دربی قبلی‌اش موفق به گلزنی نشده است. از سال 1979 هرگز اتفاق نیفتاده که روسونری در سه دربی متوالی گلزنی نکند.

یک نبرد باورنکردنی

مسابقه امشب تا حدود زیادی یک نبرد باورنکردنی به حساب می‌آید. چراکه با توجه به فرم نه‌چندان خوب میلان و اینتر در این فصل، کسی انتظار نداشت آنها بتوانند تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بالا بیایند. هر دو تیم حتی برای کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان با مشکل روبه‌رو هستند اما در نهایت یکی از آنها راهی بزرگ‌ترین مسابقه فصل خواهد شد. جالب اینکه مدیران اینتر هنوز در استفاده از سیمئونه اینزاگی برای فصل آینده اطمینان ندارند و میلانی‌ها در چند مقطع از این فصل گزینه برکناری پیولی را مطرح کرده‌اند. حالا اما این دو مربی در چنین سطحی با هم رقابت می‌کنند. اینتر از گروه مرگ رقابت‌ها، پشت سر بایرن و بالاتر از بارسا به این مرحله راه پیدا کرد. میلان نیز پشت سر چلسی، تیم دوم گروهش شد. اینتر با شکست دادن پورتو و بنفیکا از مسیری کاملا پرتغالی به نیمه‌نهایی رسید و میلان برای رسیدن به این جایگاه، تاتنهام و ناپولی را کنار زد. حالا دو تیم آماده برگزاری یک دربی اروپایی می‌شوند.

 

ترکیب احتمالی

مشکل طرف قرمز ماجرا برای این بازی، غیبت بهترین بازیکن این تیم یعنی رافائل لیائو خواهد بود. بدون لیائو، میلان هرگز به این مرحله نمی‌رسید اما این بازیکن، حالا شانس حضور در این بازی بزرگ را از دست داده است. پیولی مانیان را روی خط دروازه قرار می‌دهد، کالابریا که روبه‌روی ناپولی نمایش درخشانی داشت در دفاع راست قرار می‌گیرد و فیکایو توموری و کیائر دو مدافع میانی میلان هستند. تئو هرناندز نیز در سمت چپ خط دفاعی این تیم به میدان خواهد رفت. تونالی و کرونیچ دو هافبک تدافعی میلان به شمار می‌روند و جلوتر از آنها در زمین، سالماکرز، بن‌ناصر و براهیم دیاز دیده خواهند شد. تنها مهاجم مرکزی میلان در این بازی نیز اولیویه ژیرو خواهد بود. اینتری‌ها برای این بازی، اونانا را روی خط دروازه خواهند داشت. دارمیان، آچربی و باستونی نیز سه مدافع اینتر برای این بازی بزرگ هستند. در دو سمت خط هافبک، دنزل دومفرایز و دی مارکو دیده خواهند شد و در مرکز زمین نیز برای اینتر، بارلا، چالهان‌اوغلو و میخیتاریان به میدان خواهند رفت. زوج محبوب اینتری‌ها یعنی لولا یا همان لوکاکو و لائوتارو مارتینز نیز در نوک حمله حاضر خواهند بود. به نظر می‌رسد این بازی، یک بازی بسیار فشرده، کم‌گل و کاملا ایتالیایی باشد.