آریا رهنورد

باید پذیرفت که عملکرد توماس توخل روی نیمکت چلسی برای بسیاری از هواداران فوتبال در سراسر دنیا غیرمنتظره بوده است. مرد آلمانی در دورتموند و پی‌اس‌جی هم نشان داده بود که قابلیت‌های زیادی دارد اما همیشه تردیدهایی در مورد رابطه‌اش با ستاره‌ها و نمایش تیم‌هایش در دیدارهای بزرگ وجود داشت. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد توخل در همین زمان کوتاه، چلسی را تا این اندازه متحول کند. با این روند آنها اگر فصل را با همین مربی شروع کرده بودند، حالا حتی می‌توانستند یکی از مدعیان جدی قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر باشند.

پیروزی این هفته در جدال با اورتون، نام توماس توخل را به کتاب رکوردهای تاریخ لیگ برتر اضافه کرده است. با برتری دو بر صفر روبه‌روی تیم کارلو آنچلوتی، توخل به اولین مربی در تاریخ لیگ برتر تبدیل شده که تیمش در پنج مسابقه اول خانگی تحت هدایت او، حتی یک گل هم دریافت نمی‌کند. چلسی زیر نظر این مربی آلمانی، هنوز در استمفوردبریج هیچ گلی نخورده و این موضوع برای هواداران باشگاه، بی‌نهایت هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. اولین تجربه نشستن توخل روی نیمکت شیرهای لندن، تساوی بدون گل با وولوز بود. توماس و تیمش اما خیلی زود به مسیر پیروزی رسیدند و در دومین تجربه کاری این مربی، برنلی را با نتیجه دو بر صفر شکست دادند. ماجرا زمانی جالب‌تر شد که چلسی در مسابقه سوم، توانست تاتنهام را در ورزشگاه خانگی‌اش در شمال لندن با یک گل از پیش رو بردارد. پیروزی بعدی چلسی در زمین شفیلدیونایتد به دست آمد. درست بعد از این نبرد بود که همه طرفداران باشگاه به پروژه سرمربی جدید تیم‌شان اعتماد کردند. شکست دادن بارنزلی در جام حذفی، موفقیت بعدی سرمربی چلسی بود. مردی که توانست آبی‌ها را در جریان پیروزی دو بر صفر خانگی روبه‌روی نیوکاسل هدایت کند. تنها چند روز پس از تساوی در زمین ساوتهمپتون، چلسی یک نتیجه خارق‌العاده را نیز در لیگ قهرمانان اروپا تجربه کرد. تیمی که تصور می‌شد به راحتی روبه‌روی آتلتی شکست می‌خورد، توانست با یک نمایش درخشان و البته یک قیچی استثنایی از ژیرو، حریف را با نتیجه یک بر صفر کنار بزند. گل زدن به آتلتی در وندامتروپولیتانو و شکست دادن این تیم در اسپانیا، یک دستاورد ایده‌آل برای چلسی به شمار می‌رفت. تیمی که حالا در یک قدمی صعود به جمع هشت تیم برتر اروپا قرار دارد. آنها پس از تساوی روبه‌روی یونایتد در لیگ برتر، به فاصله تنها چند روز هم لیورپول و هم اورتون را شکست داده‌اند. چلسی با این نتایج، یک «تحول» بزرگ را به نمایش گذاشته و حالا از شانس بزرگی برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برخوردار است. اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد، آنها می‌توانند در آینده نزدیک دست به کارهای بزرگ‌تری نیز بزنند.

به نظر می‌رسید نفراتی مثل میسون ماونت که رابطه بسیار نزدیکی با فرانک لمپارد داشتند، نمی‌توانند با توخل به سادگی کنار بیایند اما سرمربی جدید چلسی به خوبی با این نفرات ارتباط برقرار کرده است. مهم‌ترین ویژگی این مربی از زمان روی کار آمدن در چلسی، رابطه خوبی است که او توانسته با مهره‌های تیمش برقرار کند. فعلا حتی نفرات نیمکت‌نشین هم از وضعیت چلسی راضی به نظر می‌رسند و توخل تلاش می‌کند تا آنها را نیز در اوج آمادگی نگه دارد. سرمربی چلسی تلاش زیادی به خرج می‌دهد تا از نفرات تیمش حمایت کند. ستاره‌ای مثل کای هاورتز که یک خرید فوق‌العاده گرانقیمت برای چلسی بوده، همواره با فشار زیادی روبه‌رو است اما توخل بارها او را مورد ستایش قرار داده است. تیمو ورنر هم با وجود عملکرد ناخوشایندش در این فصل، همچنان از حمایت کامل سرمربی تیم برخوردار است. توخل تیمی ساخته که در آن، فاصله بسیار کمی بین بازیکن‌ها وجود دارد و مرز بین مهره‌های فیکس و نفرات نیمکت‌نشین، چندان مشخص نیست. چلسی در 11 مسابقه زیر نظر این مربی، هرگز شکست نخورده و هشت بار نیز برنده بوده است. این یکی از بهترین شروع‌های ممکن برای یک مربی در فوتبال انگلیس به شمار می‌رود. تیم توخل حالا در رده چهارم جدول ایستاده و فقط سه امتیاز با لستر رده سومی فاصله دارد. فاصله این تیم با یونایتد در رده دوم جدول نیز فقط چهار امتیاز است. آنها هنوز رقبای سرسخت زیادی برای سهمیه لیگ قهرمانان دارند اما با این روحیه و انرژی، کنار زدن‌شان بیش از حد دشوار خواهد بود.

ویژگی کلیدی مربیان موفق آلمانی، «تطبیق‌پذیری‌»‌شان است. توخل از بدو ورود به انگلیس، هرگز نیاز به مترجم نداشته و به زبان انگلیسی با بازیکنان تیم و رسانه‌ها ارتباط برقرار کرده است. او در گفت‌وگوهای تلویزیونی‌اش کاملا مسلط نشان می‌دهد و برای ایستادن در موقعیت فعلی، انگیزه و اشتیاق زیادی دارد. توماس به واسطه رابطه‌ خوبی که با نفرات تیمش برقرار کرده، توانسته جو رختکن چلسی را تغییر بدهد. اگر آنها بتوانند به نتایج خوب در لیگ برتر تداوم ببخشند و آتلتی را نیز از لیگ قهرمانان کنار بزنند، به همه اهداف کوتاه مدت‌شان با این مربی رسیده‌اند. مردی که قصد دارد چلسی را به دوران درخشان گذشته برگرداند.