باج با دادن دان!

در حالی که ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست فدراسیون کاراته در جریان است اما در روزهای گذشته شنیده شد که محسن آشوری سرپرست این فدراسیون به برخی از بزرگان این رشته دان افتخاری اهدا کرده است. استاد جمشید جمشیدی یکی از بزرگان کاراته ایران است که از سوی محسن آشوری دان 9 کاراته برای او صادر شده بود اما با مخالفت استاد جمشید و امتناع از دریافت آن روبه‌رو شد. محمود آرین‌خو، پیشکسوت و مدیرفنی سابق تیم‌های ملی کاراته در خصوص اینکه آیا این اقدام به نوعی باج دادن به بزرگان کاراته ایران نیست، گفت:«دقیقا این کار همین معنی را می‌دهد. در گذشته نیز پناهی به دنبال این کار بود که چندان موفق نبود و حالا نیز آشوری فقط به همین دلیل در حال انجام دادن این کار است. واقعا پخش کردن دان در سراسر ایران به چه معنی است؟ آیا این اتفاق غیر از حرمت‌شکنی و لطمه به کاراته نتیجه دیگری دارد؟ استاد جمشیدی اعلام کرده است که استاد ژاپنی او، دان 9 را دارد و در این شرایط او چگونه می‌تواند دان 9 بگیرد؟»

    


چهارمی بسکتبال در آسیا

فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی که به مناسبت پایان سال ۲۰۱۸ میلادی و آغاز سال ۲۰۱۹ است به وضعیت تیم‌های آسیایی پرداخته و با توجه به رقابت‌های این تیم‌ها در مسیر جام جهانی رده‌بندی‌شان را اعلام کرده که بسکتبال ایران بعد از استرالیا،‌ نیوزیلند و کره جنوبی در جایگاه چهارم ایستاده است. تیم ملی بسکتبال ایران با کسب پیروزی برابر فیلیپین در پنجره پنجم انتخابی جام‌جهانی توانست حضورش در جام جهانی ۲۰۱۹ را تقریبا قطعی کند و اسفند در پنجره ششم با استرالیا و ژاپن بازی خواهد کرد. فیبا درباره ایران نوشته‌:«تیم ملی ایران قرار نبود که دو بازی‌اش در پنجره قبلی انتخابی جام‌جهانی را با برد پشت ‌سر بگذارد به خصوص زمانی که چهار بازیکن ترکیب اصلی‌اش را در اختیار نداشت اما تیم ملی توانست برنامه‌های فیلیپین را در خانه‌اش خراب کند و در مانیل این حریف را شکست بدهد. بهنام یخچالی و محمد جمشیدی که جزو بهترین فورواردهای آسیا هستند در این مسابقه ۴۷ امتیاز برای ایران کسب کردند و در طول مسابقه نشان دادند که چرا در چنین جایگاهی قرار دارند. دو دیدار بعدی تیم ملی ایران در خانه است و بسکتبالیست‌های ایران باید برابر ژاپن احیا شده و استرالیای به ظاهر شکست‌ناپذیر به میدان بروند و این انتظار وجود دارد که تیم ملی ایران بازیکنان کلیدی خود از جمله ارسلان کاظمی و سجاد مشایخی را نیز در ترکیبش داشته باشد.»

    


نصیری‌نیا مربی آمریکا نیست؟!

شاهین نصیری‌نیا، قهرمان سال‌های دور وزنه‌برداری ایران، مدتی هدایت تیم ملی مکزیک را برعهده داشت و بعد از چند سال وقفه در کار مربیگری، در تیم ملی آمریکا دیده شد. عنوان می‌شد که شاهین نصیری‌نیا مربی تیم ملی آمریکا است و با این تیم همکاری می‌کند اما غیبت و حضور گاه و بی‌گاه شاهین نصیری‌نیا در همراهی تیم ملی وزنه‌برداری آمریکا، این پرسش را در اذهان ایجاد می‌کرد که نقش واقعی او در این تیم چیست. گویا نصیری‌نیا فاقد جایگاه و عنوانی در وزنه‌برداری آمریکا است و اساسا امکانات و تجهیزاتی نیز در کار نیست. فیل اندرو، مدیر اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا درباره نقش شاهین نصیری‌نیا در تیم ملی وزنه‌برداری آمریکا می‌گوید:«تنها نقش او، مربی شخصی الکس لی در وزن 67 کیلوگرم است. نصیری‌نیا هیچ پستی در فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا ندارد و فدراسیون ما حقوقی به وی پرداخت نمی‌کند. ما هیچ تجهیزات و امکاناتی در اختیار او قرار نداده‌ایم.»

    


خادم‌الشریعه بر بام جهان

در بخش زنان مسابقات شطرنج برق‌آسای جهان ، سارا خادم‌الشریعه موفق به کسب ۱۳ امتیاز از ۱۷ امتیاز ممکن شد و رده دوم را از آن خود کرد. او با کسب این عنوان صاحب جایزه ۳۰هزار دلاری شد. سارا پیش از این نیز در مسابقات سریع، عنوان نایب قهرمانی را به‌دست آورده بود. خادم‌الشریعه با نایب‌قهرمانی در بخش سریع و برق آسا به ترتیب برنده جایزه‌های 25 و 30 هزار دلاری شد. همچنین بابت نفر اول مجموع این رقابت‌ها جایزه 40 هزار دلاری هم نصیب او خواهد شد.