نگار رشیدی

تیم ملی فوتبال زنان ایران روز گذشته در دومین دیدار خود در انتخابی المپیک 2024 پاریس، برای دومین بار مقابل میانمار حاضر شد و به تساوی یک-یک رسید. نتیجه‌ای که دختران مریم آزمون را راهی مرحله دوم انتخابی المپیک کرد تا آنها یک قدم دیگر هم به حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان نزدیک شوند. شاید اگر بنگلادش و مالدیو از حضور در مسابقات انصراف نمی‌دادند، نتیجه‌ دیگر در این گروه رقم می‌خورد اما درنهایت تیم ملی ایران توانست به واسطه برد در بازی اول و تساوی در بازی دوم مقابل میانمار که هر دو بازی هم در خانه حریف برگزار شد، خودش را به مرحله بعدی   مسابقات برساند.

ایران بازی برگشت را با ترکیب زهرا خواجوی، ‌ حدیث بساط‌شیر، ملیکا محمدی، ‌ فاطمه امینه برازجانی، سمانه چهکندی، بهناز طاهرخانی، زینب عباسپور، زهرا قنبری، نگین زندی، شبنم بهشت و افسانه چترنور آغاز کرد. بازیکنان میانمار که به دنبال انتقام و البته صعود بودند در این بازی هم خود را به آب و آتش زدند و از دقایق ابتدایی بازی موقعیت‌های خطرناکی روی دروازه ایران ساختند. در سوی دیگر اما ایران برخلاف بازی رفت برای اینکه به گل برسد، انتظار زیادی نکشید. در دقیقه 13 بازی، نگین زندی در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان میانمار قرار گرفت و با یک دریبل دیدنی او را جا گذاشت و دروازه‌اش را باز کرد. چهار دقیقه بعد از گل زندی، بازیکن میانمار در محوطه جریمه ایران روی خطای زینب عباسپور موفق شد یک پنالتی بگیرد اما این ضربه به گل ختم نشد تا فعلا بازی به سود ایران ادامه پیدا کند.

در نیمه دوم تلاش بازیکنان میانمار برای رسیدن به گل ادامه داشت و آنها درنهایت در دقیقه 56 موفق شدند با یک ضربه سر، به گل برسند. میانمار در دقیقه 61 و در حالی که ایران به دلیل مصدومیت حدیث بساط‌شیر 10 نفره بود، بار دیگر به گل رسید اما این گل توسط داور آفساید اعلام شد تا مریم آزمون یک نفس راحت بکشد. ایران همچنین خوش‌شانس بود که یک گل به خودی تقدیم حریف نکرد. جایی که بساط‌شیر در محوطه جریمه در دفع توپ اشتباه کرد و اگر ملیکا محمدی توپ را از روی خط دروازه برنمی‌گرداند، ایران با گل به خودی میانمار را به برتری رسانده بود.  دو تیم تا آخرین دقایق برای رسیدن به برتری تلاش کردند اما درنهایت بازی با نتیجه یک بر صفر به پایان رسید تا تیم ملی ایران به جمع ۱۲ تیم مرحله دوم انتخابی المپیک ۲۰۲۴ در قاره آسیا صعود کند. تاکنون صعود تیم‌های ایران، استرالیا، ژاپن، چین، کره جنوبی، تایلند، هند و کره شمالی به دور پایانی انتخابی المپیک در قاره آسیا قطعی شده است.۱۲ تیم نهایی در سه گروه چهار تیمی قرار خواهند گرفت و در پایان دور گروهی، سرگروهان و بهترین تیم دوم از بین سه گروه (مجموعا چهار تیم) به دور نهایی راه می‌یابند تا پس از دو دیدار رودررو، دو تیم برتر قاره آسیا برای المپیک پاریس مشخص شوند.

با اینکه ملی‌پوشان ایران با صعود به مرحله دوم انتخابی المپیک، کار بزرگی انجام داده‌اند اما رسیدن به المپیک یک ماموریت غیرممکن برای آنها به حساب می‌آید. فوتبال بانوان ایران تا به حال نتوانسته از مرحله دوم انتخابی المپیک عبور کند و از طرفی حضور قدرت‌های آسیایی کار را برای دیگر تیم‌ها بسیار سخت می‌کند

ناگفته نماند با اینکه ملی‌پوشان ایران کار بزرگی تا به اینجا انجام داده‌اند اما رسیدن به المپیک یک ماموریت غیرممکن برای آنها به حساب می‌آید. تیم ملی فوتبال بانوان ایران تا به حال نتوانسته از مرحله دوم انتخابی المپیک عبور کند و از طرفی حضور قدرت‌هایی مثل چین و کره و ژاپن کار را برای دیگر تیم‌ها بسیار سخت می‌کند. به خصوص که فوتبال بانوان ایران همین حالا با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو است و همین، کفه ترازو رقابت را برای آنها بسیار نامتعادل می‌کند. این مشکلات پیش افتاده به نظر می‌رسند اما آنقدر حل نشده‌اند که در روزهای ابتدای سال تعدادی از ملی‌پوشان دست به تحریم اردو زدند. بنابراین نباید از فوتبال بانوان ایران انتظار زیادی هم داشت. این موضوع البته در یک صورت رد می‌شود و آن زمانی است که فدراسیون تصمیم جدی بگیرد و یک برنامه‌ریزی مناسب و حمایت کامل از تیم بانوان را در دستور کار قرار بدهد. وعده‌ای که پیش از اعزام تیم به انتخابی المپیک از سوی مهدی تاج به ملی‌پوشان داده شده اما هیچ‌کس اطمینانی از محقق شدنش ندارد.