نگار رشیدی

 

تیم ملی فوتبال بانوان با اینکه از تعطیلات نوروز خاطرات خوشی ندارد و با تحریم اردو توسط 14 بازیکن روبه‌رو شد، اولین مسابقه سال جدید را با برد پشت سر گذاشت. بردی بزرگ که می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوبی برای این تیم باشد. دختران مریم آزمون روز گذشته در نخستین دیدار از مرحله مقدماتی انتخابی المپیک به مصاف میانمار رفتند و با تک‌گل افسانه چترنور به پیروزی رسیدند.

در این بازی زهرا خواجوی، حدیث بساط‌‌‌شیر، ملیکا محمدی، فاطمه امینه برازجانی، فاطمه مخدومی، بهناز طاهرخانی، ثنا صادقی، زهرا قنبری، نگین زندی، شبنم بهشت و افسانه چترنور ترکیب تیم ملی ایران را تشکیل دادند. در ابتدای نیمه اول این میانمار بود که به بازی تسلط داشت. ملی‌پوشان ایران که با سوت داور آغازگر بازی بودند، به راحتی توپ را از دست دادند و میانمار که توپ و بازی را در اختیار گرفت، چند موقعیت خطرناک روی دروازه ایران به وجود آورد اما خط دفاع ایران اجازه نداد که این حمله‌ها به گل منجر شود. در دقایق ابتدایی بازی، ملی‌پوشان ایران تا مرز گل به خودی هم رفتند! با گذشت چند دقیقه از بازی، ایران خود را به دروازه حریف نزدیک کرد اما بدون اینکه موقعیت خطرناکی ایجاد کند، به بازی ادامه داد. مصدومیت ثنا صادقی هم از اتفاقات نیمه اول بود. صادقی بعد از مصدومیت نتوانست به بازی ادامه بدهد و با اشک جای خودش را به سمانه چهکندی داد.

در دقیقه 15 بازی میانمار باز هم موقعیت‌ برای باز کردن دروازه ایران داشت اما برازجانی توپ را از روی خط دروازه برگرداند تا نتیجه بازی را بدون گل نگه دارد. در دقیقه 25 هم شوت بازیکن میانمار به شکل خطرناکی از کنار دروازه خواجوی به بیرون رفت. درنهایت در دقیقه 37 نوبت ایران بود که شانس گلزنی پیدا کند. در این دقیقه افسانه چترنور ضربه ایستگاهی تیم ملی ایران را از پشت محوطه جریمه شوت زد که توسط دروازه‌بان حریف دفع شد. میانمار که به دنبال برد در این بازی بود در آخرین دقایق نیمه اول هم تلاشش را کرد که با یک گل به رختکن برود. در دقیقه 43 ارسال بازیکن میانمار در داخل محوطه جریمه به بازیکن این تیم رسید و شوت او توسط خواجوی مهار شد و در دقیقه 45+7 زهرا خواجوی به خوبی از دروازه‌اش حفاظت کرد و با دبل سیوی که انجام داد خوش درخشید.

درس پنج دقیقه بعد از شروع نیمه دوم ایران توانست دروازه میانمار را باز کند. در دقیقه 50، شبنم بهشت کرنر زد که درون محوطه جریمه به بهناز طاهرخانی رسید و روی سانتر او، افسانه چترنور با ضربه سری زیبا برای ایران گل زد. بازیکنان میانمار برای جبران این گل تلاش بسیاری کردند. در دقیقه 58 شوت بازیکن میانمار با عبور از دفاع ایران به خواجوی رسید که توسط گلر ایران به بیرون رفت، در دقیقه۶۴ شوت از راه دور بازیکن میانمار به تیرک افقی دروازه ایران برخورد کرد و دقیقه 90+2 بازیکنان میانمار وارد محوطه جریمه ایران شدند اما خواجوی دروازه‌بان ایران با مهار شوت بازیکن میانمار مانع باز شدن دروازه ایران شد. می‌توان گفت در این بازی زهرا خواجوی ستاره تیم ملی بود. کسی که بارها مانع باز شدن دروازه شد تا تیم ملی را یک قدم به المپیک نزدیک کند.

با توجه به اینکه بنگلادش و مالدیو از حضور در مسابقات انصراف دادند، ایران و میانمار دو بازی رفت و برگشت برابر هم انجام می‌دهند و درنهایت یکی از این دو تیم به دور نهایی مقدماتی المپیک صعود می‌کند. تیم ملی ایران بازی رفت را برد و حالا با انگیزه بیشتر باید برای بازی دوم که شنبه 19 فروردین در میانمار برگزار می‌شود، آماده شود. بازیکنان میانمار نشان دادند که حریف دست و پا بسته‌ای نیستند و مریم آزمون باید به خوبی تیمش را برای برد دوم مقابل این تیم آماده کند.