فیفا با اعلام رسمی فرمت جدید جام جهانی، چراغ سبز صعود از دور گروهی را به فوتبال ایران نشان داده است! وقتی مشخص شد که دوره بعدی جام به جای 32 تیم با 48 تیم برگزار می‌شود، گمانه‌زنی‌ها حول محور تعیین 16 گروه سه تیمی برای جام بودند اما حالا فدراسیون بین‌المللی فوتبال مشخص کرده است که جام جهانی را در 12 گروه چهار تیمی برگزار خواهد کرد.

بر اساس اعلام فیفا، از هر گروه دو تیم به صورت مستقیم به مرحله بعدی می‌رسند و از بین تیم‌های سوم نیز هشت تیم می‌توانند خودشان را به دور حذفی این تورنمنت برسانند. در حقیقت دور حذفی جام جهانی این بار با حضور 32 تیم برگزار می‌شود و هر تیم برای قهرمانی در این تورنمنت به جای هفت بازی، باید هشت مسابقه انجام بدهد. تعداد بازی‌های جام جهانی نیز به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد. اتفاقی که فیفا را به درآمد به مراتب بیشتری نسبت به دوره‌های قبلی جام می‌رساند. زمان برگزاری تورنمنت نیز از 30 روز به 39 روز می‌رسد. این هم به معنی پول بیشتر و درآمد تبلیغاتی سنگین‌تر برای فیفا خواهد بود. این نهاد بارها ثابت کرده که به هیچ چیز به اندازه پول درآوردن اهمیت نمی‌دهد. آنها حتی این پتانسیل را دارند که جام جهانی را با حضور 100 تیم برگزار کنند و هر خاطره خوبی که از این تورنمنت باقی مانده را به مرز نابودی بکشانند! طبیعی است که بعد از 48 تیمی شدن، سطح جام جهانی دیگر مثل سابق نخواهد بود. بسیاری از تیم‌های معمولی دنیای فوتبال در این جام شرکت می‌کنند و میزان جذابیت آن را به حداقل می‌رسانند. بازی‌های نه‌چندان تماشایی و قابل پیش‌بینی نیز در طول جام به مراتب بیشتر خواهند شد.

تا امروز صعود سه تیم به جام جهانی 2026 قطعی شده است. آمریکا، مکزیک و کانادا به صورت قطعی در این جام حضور خواهند داشت. سهمیه آسیا نیز به مراتب بیشتر می‌شود و به هشت سهمیه مستقیم و یک سهمیه در مرحله پلی‌آف دور مقدماتی می‌رسید.

با این حال نباید تصور کنیم که از همین حالا کار تمام شده است. ایران در کنار ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، عربستان و قطر، قدرت‌های برتر این سال‌های قاره آسیا به حساب می‌آیند. به این فهرست باید تیم‌های همیشه خطرناکی مثل عراق، ازبکستان، امارات و چین را هم اضافه کرد. شاید هم عمان با برانکو نیز بعد از نتایج خوب سال‌های گذشته، یک مدعی برای صعود به جام جهانی باشد. این را هم از یاد نبریم که روسیه به احتمال بسیار زیاد بخشی از دیدارهای انتخابی جام جهانی در قاره آسیا خواهد بود. ماجرایی که کار را برای همه آسیایی‌ها سخت‌تر می‌کند. البته که صعود دیگر نباید دغدغه فوتبال ایران باشد. تیم ملی در سه جام جهانی 32 تیمی اخیر نیز حاضر بوده است. شاید این بار حتی صعود از دور گروهی نیز یک موفقیت بزرگ تلقی نشود. رویای دور و دراز فوتبال ایران، رسیدن به جمع 16 تیم برتر است و این تنها در صورت بردن یک مسابقه حذفی میسر خواهد شد. در غیر این صورت، اتفاقی برای فوتبال ایران رخ نمی‌دهد.