آخرین پنجره انتخابی جام جهانی بسکتبال از امروز آغاز می‌شود و تیم ملی بسکتبال برای به دست آوردن تنها سهمیه باقی مانده در گروه خود، به مصاف ژاپن می‌رود. البته رقیب اصلی بسکتبال ایران، قزاق‌ها هستند که آنها هم به دنبال تصاحب سهمیه صعود به جام جهانی هستند. مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ بسکتبال در قاره آسیا، بعد از یک سال به پنجره ششم و پایانی رسیده و رقابت حساسی را برای سهمیه آخر ایجاد کرده است.  

از آذرماه سال گذشته، تیم ملی کار خود را در انتخابی جام جهانی در گروه D آغاز کرد. آسمانخراش‌های ایران طی پنج پنجره 10 بازی انجام دادند و با 6 برد و چهار شکست، 16 امتیاز به دست آوردند. امتیازی که برای رسیدن به سهمیه کافی نبود تا آنها سایه قزاقستان را روی سهمیه ببینند. قزاقستانی که دو برد عجیب و دور از انتظار مقابل ایران به دست آورد تا حالا شرایط برای تیم ملی سخت و پیچیده شود. البته قانون فیبا مبنی بر لحاظ کردن دیدارهای رودررو - در صورت تساوی امتیاز- هم به ضرر ایران شد و باعث شد تیم ملی با دو باختی که برابر قزاقستان ثبت کرد، از گروه D به گروه F برود تا بار دیگر رقیب این تیم شود.

تیم ملی حتی با برد بی‌دردسر برابر استرالیا که در پنجره قبل به ایران سفر نکرد، نتوانست صاحب سهمیه شود. چراکه در بازی رفت برابر استرالیا شکست خورده بود و در آزادی هم نتوانست مقابل چین برنده شود. به این ترتیب دو بازی پنجره آخر برای بسکتبال ایران بسیار حیاتی است. ایران پیش از این مقابل ژاپن پیروز شده است و حالا با توجه به قدرتمند بودن چین، باید با تمام قوا برابر ژاپن بایستد تا بار دیگر از این تیم امتیاز بگیرد.

البته که نتیجه بازی‌های قزاقستان با چین و استرالیا هم به نوبه خود اهمیت بسیار زیادی دارد. ملی‌پوشان بسکتبال ایران اگر در هر دو بازی پیش رو مقابل ژاپن و چین امتیاز بگیرند، بدون حرف و حدیث سهمیه را از آن خود می‌کنند اما یک باخت هم کافی است تا سرنوشت‌شان برای صعود به بازی قزاق‌ها گره بخورد. در گروه F استرالیا، چین و ژاپن صعودشان به جام جهانی را قطعی کرده‌اند و بحرین قعرنشین هم امیدی به صعود ندارد. در نتیجه رقابت حساس بین ایران و قزاقستان است که با یک اختلاف امتیاز در  رده‌های سوم و پنجم قرار دارند.

تیم ملی بسکتبال بدون بازی تدارکاتی و با اردوی چند روزه در ژاپن امروز به مصاف این تیم می‌رود. این در حالی است که حامد حدادی به دلیل مصدومیت تیم را همراهی نمی‌کند. امید سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی در این شرایط به آرن داوودی باتجربه است که تیم را کنار جوانان به سمت جام جهانی ببرد. تیم ملی هفتم اسفند هم در هنگ کنگ با تیم ملی چین دیدار می‌کند.