به نظر می‌رسد دیگر باید با روزهایی که ورزشکاران در مسیر اخلاق قدم برمی‌داشتند و الگویی برای جوان‌ها بودند، خداحافظی کرد. قبلا خانواده‌ها برای اینکه فرزندان‌شان در چارچوب اخلاق و امنیت قرار داشته باشند، آنها را راهی ورزش می‌کردند اما تصاویری که این روزها از مسابقات ورزشی منتشر می‌شود، شرم‌آور است. در دور برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر والیبال که روز جمعه دهم اسفند بین تیم‌های لبنیات هراز آمل و پیکان تهران برگزار شد، اتفاقی افتاد که هنوز تبعاتش ادامه دارد. در پایان این دیدار که با برد هراز همراه شده بود، هواداران آمل و بازیکنان پیکان و هواداران دو تیم با هم درگیر شدند و صحنه‌های تاسف‌برانگیزی را رقم زدند. قسمت تلخ‌تر این اتفاقات اما حمله محمدرضا حضرت‌پور ملی‌پوش تیم پیکان به تماشاگران و کتک زدن آنها بود. کسی که سال‌هاست لباس تیم ملی را به تن می‌کند و بیش از هر کسی باید مواظب رفتارش باشد. همچنین پیکانی‌ها مشکلاتی را هم در جایگاه خبرنگاران ایجاد کردند تا روزشان را کاملا با درگیری به پایان برسانند. در این بین هر دو باشگاه در حمایت از خود دست به بیانیه شدند اما این بیانیه‌ها نمی‌تواند این تصاویر تلخ و دور از اخلاق و ورزش قهرمانی را پاک کند.

این اتفاق اما محدود به لیگ والیبال نیست. در لیگ برتر بسکتبال هم در بازی ذوب آهن و شهرداری گرگان، بعد از برد شهرداری‌چی‌ها، آرمان زنگنه بسکتبالیست ذوب آهن با چاقو تهدید شد! در پایان این بازی عده‌ای به بازیکنان ذوب حمله کردند که باعث حبس یک ساعته ذوبی‌ها در رختکن شد. حتی گفته می‌شود بعد از یک ساعت که مدیران گرگان وساطت کردند، بازیکنان در حالی به هتل برگشتند که عده‌ای چاقو به دست پشت سالن ایستاده بودند!

این اتفاقات در لیگ بسکتبال در حالی رقم خورد که هواداران گرگانی در آخرین لحظات با انعطاف فدراسیون اجازه ورود به سالن را پیدا کردند. اما رفتا و شعارها و فحاشی‌شان در جریان و انتهای بازی، نشان داد که اجازه ورودشان تصمیم درستی نبوده است. به گزارش فارس، هواداران تیم گرگان که در تمام دقایق مسابقه با فحاشی و شعارهای توهین‌آمیز بازیکنان و کادر ذوب‌آهن به‌ویژه آرمان زنگنه و محمدرضا اکبری را هدف قرار داده بودند، بلافاصله پس‌ از پایان بازی به وسط زمین مسابقه هجوم آوردند و بازیکنان و کادر فنی تیم ذوب‌آهن را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند که در این‌ میان ایمان اکبری، مربی تیم ذوب‌آهن از ناحیه صورت مجروح شد. این تصاویر، آخرین چیزی است که ورزش کشور به خصوص در این روزها به آن احتیاج دارد.

فدراسیون‌های والیبال و بسکتبال باید برخورد جدی با این اتفاقات داشته باشند. جریمه‌های سختگیرانه چه برای تیم‌ها و چه هوادارانی که ایجاد مشکل می‌کنند، می‌تواند تا حد زیادی مانع تکرار این اتفاقات شود. هواداران از زمان کرونا و در برخی شرایط اخیر مدت طولانی از سالن‌ها دور مانده بودند و حالا که راه‌شان برای تماشای مسابقات از نزدیک هموار شده و می‌توانند در ورزشگاه‌ها به حمایت از تیم‌شان بپردازند، چرا باید مسابقات را این‌چنین با تلخی و زشتی توام کنند؟! در هر حال یک برخورد جدی از سوی دو فدراسیون بسیار ضروری به نظر می‌رسد. هرچند محسن ترابی، رییس سازمان لیگ فدراسیون والیبال خبر از تشکیل کمیته انضباطی داده است. او اعلام کرد دلیل اینکه چرا کمیته انضباطی به سرعت اقدام به دستور موقت برای محرومیت نداد به این خاطر بود که در این فاصله و تا جلسه کمیته انضباطی بازی‌ای در پیش نبود.

کاش در روزهای پایانی مسابقات باشگاهی دو رشته، دو تیم و هواداران‌شان با توجه به اصل اخلاق‌مداری و احترام به رقبا به میدان می‌رفتند.