آریا طاری

شهرداری گرگان برای اولین بار در تاریخش، قهرمانی لیگ بسکتبال ایران را به دست آورد. شاید اگر این قهرمانی با یک برد ساده و سرراست به دست می‌آمد، هیچ‌کس به آن توجه چندانی نمی‌کرد و فقط هواداران بسکتبال به این اتفاق واکنش نشان می‌دادند اما در عمل نه فقط هواداران این رشته ورزشی، بلکه تقریبا همه مردم به نوعی درگیر این اتفاق شده‌اند. شهرداری گرگان بدون شکست در لیگ برتر والیبال، راهی مرحله نیمه نهایی شد و در این مرحله، به راحتی از سد شیمیدر گذشت. آنها در مسابقه فینال روبه‌روی تیم پرستاره مهرام قرار گرفتند و در مسابقه اول به راحتی حریف‎شان را شکست دادند. مهرام اما در بازی دوم به خودش آمد و با یک نمایش برتر، کار را به تساوی کشاند. گرگانی‌ها در بازی سوم، توانستند حریف را با نتیجه سنگین 101 بر 78 از پیش رو بردارند و بازی چهارم، تبدیل به یک مسابقه تعیین‌کننده بین دو تیم شد. حالا اگر شهرداری برنده این بازی لقب می‌گرفت، قهرمانی لیگ برتر بسکتبال را به دست می‌آورد. مسابقه تا ثانیه‌های پایانی، به سود مهرام ادامه داشت.

در فاصله تنها یک ثانیه به پایان بازی، ناهماهنگی محمد جمشیدی و پری پتی، موجب شد که با یک ترن اوور ساده و بدموقع، مالکیت توپ به مهرام سپرده شود. بلافاصله گرگانی‌ها روی بازیکنان مهرام خطا کردند تا زمان را برای خودشان بخرند. مهرام در این لحظه صاحب دو پرتاب آزاد شد و هر دو پرتاب را هم به گل تبدیل کرد تا با نتیجه 96 بر 93 از حریف جلو باشد. حالا تنها سه دهم ثانیه به پایان باقی مانده بود و شهرداری گرگان حتی تایم اوت نداشت که شروع مسابقه را به وسط زمین بکشاند و پرتاب سه امتیازی را از آن‌جا امتحان کند. مسابقه عملا تمام شده به نظر می‌رسید و حتی گزارشگر مشغول حرف زدن از بازی پنجم بود که پرتاب عجیب و باورنکردنی پری پتی، مستقیما به درون سبد حریف رفت. یک «بازر بیتر» تاریخی که ناگهان مسابقه را به تساوی کشاند.

وقتی پتی پرتابش را انجام داد، عملا زمان به پایان رسید اما این توپ از راه دور، کار را به وقت اضافه کشاند و در نهایت در اوورتایم، شهرداری گرگان با مهران شاهین‌طبع حریفش را از پیش رو برداشت. این یک معجزه بزرگ در دنیای بسکتبال بود

در بسکتبال این عبارت به ضربه‌هایی اختصاص پیدا می‌کند که بعد از پایان وقت قانونی بازی درون سبد می‌روند. وقتی پتی پرتابش را انجام داد، عملا زمان به پایان رسید اما این توپ از راه دور، کار را به وقت اضافه کشاند و در نهایت در اوورتایم، شهرداری گرگان با مهران شاهین‌طبع حریفش را از پیش رو برداشت. این یک معجزه بزرگ در دنیای بسکتبال بود. یک اتفاق تاریخی و فراموش‌نشدنی که برای اولین بار تیمی از گرگان را قهرمان لیگ بسکتبال کرد. این اتفاق البته یک روی تلخ هم دارد. صمد نیکخواه‌بهرامی و سایر ستاره‌های مهرام، شب بسیار ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند و برد مهمی را از دست داده‌اند اما به هر حال دنیای ورزش از این درام‌ها کم ندارد. بدون شک، این به سود بسکتبال ایران خواهد بود که تیمی کوچک‌تر در آن به قهرمانی و موفقیت برسد. تیمی که البته با داشتن یک ستاره خارجی استثنایی، همه ناامیدی‌ها را کنار زده و یک جشن تاریخی برای مردم گرگان ساخته است.