سبقت از سریک!

رقابت‌های این فصل از لیگ برتر والیبال بانوان سرانجام با برگزاری یک مراسم جذاب و با قهرمانی تیم پیکان به پایان رسید. این فصل از لیگ برتر والیبال بانوان، به دو دلیل خبرسازتر از همیشه بود. اول از همه به خاطر حضور و تیم‌داری چهره شاخصی مثل سردار آزمون که سروصدای زیادی هم به راه انداخت و دوم به دلیل پخش اینترنتی بعضی از بازی‌ها که با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد این فصل نقطه عطفی برای والیبال بانوان در ایران بوده است. ورزشی که درست در ابتدای یک راه بسیار فوق‌العاده برای پیشرفت بیشتر قرار گرفته است.

نگار رشیدی

 

رقابت، از اول تا آخر

در این فصل از لیگ والیبال بانوان، هشت تیم حضور داشتند. نکته جالب توجه در مورد این دوره از لیگ، غیبت تیم قهرمان فصل گذشته یعنی باریج اسانس کاشان بود. همین هشت تیم نیز اما به لحاظ جغرافیایی، پراکندگی جالب توجهی در کشور داشتند. از همان ابتدا نیز واضح به نظر می‌رسید که تیم قهرمان از بین سایپا، پیکان یا تیم تازه‌وارد سریک خواهد بود. در پایان 14 هفته دور مقدماتی این رقابت‌ها، پیکان و سریک رقابت بسیار نزدیکی با هم داشتند. در نهایت این پیکان بود که روی سکوی اول مسابقه‌ها قرار گرفت و سریک به جایگاه دوم دور مقدماتی رسید. همین ماجرا موجب شد این دو تیم در دو سمت جدول قرار بگیرند و راه‌شان تا مسابقه فینال از هم جدا شود. سریک برای رسیدن به فینال این رقابت‌ها، یک نبرد دشوار با سایپا را پشت سر گذاشت. این تیم با وجود شکست در مسابقه اول، دو بازی بعدی را برد و خودش را به فینال رساند. پیکان نیز بدون دردسر راهی دیدار نهایی شد. در بازی فینال نیز، پیکان تیم برتر زمین به نظر می‌رسید و سرانجام توانست قهرمانی را جشن بگیرد. این دومین قهرمانی پیکان در رقابت‌های لیگ والیبال بانوان به شمار می‌رفت. تیمی که اولین بار در سال 96 قهرمانی را به دست آورده بود و حالا بعد از پنج سال دوباره روی سکوی اول قرار گرفت. سریک نیز در اولین تجربه حضور در فینال، عملکرد امیدوارکننده‌ای داشت و نشان داد که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، به یکی از قدرت‌های جدی والیبال ایران تبدیل شود. آنها در این فصل بیشتر از هر تیم دیگری در لیگ بانوان در کانون توجه قرار داشتند و نماینده شایسته‌ای برای گنبد بودند.

سردار؛ اسمی برای تحول

ورود سردار آزمون به تیم‌داری در والیبال، اتفاق مهمی برای پیشرفت این رشته ورزشی به حساب می‌آمد. سردار، پول تازه‌ای به والیبال تزریق کرد و تیم خوبی هم ساخت. او به هیچ وجه با این ورزش بیگانه نبود. چراکه پدرش برای سال‌ها مربی والیبال بوده و خودش هم قبل از فوتبالیست‌ شدن، والیبال بازی می‌کرده است. آشنایی او با والیبال موجب شد که آزمون با وجود دوری از ایران، تصمیم‌های خوبی در این زمینه بگیرد و تیم خوبی بسازد. اتفاق مهم برای این تیم، کنار زدن سایپا و رسیدن به دیدار نهایی بود. حتی خود آزمون بعد از فینالیست شدن تیمش تاکید داشت که برای او، قهرمانی همه چیز نیست و رسیدن به دیدار نهایی نیز به هیچ وجه دست‌کمی از قهرمانی ندارد. با این حال ماجراهای دیدار فینال او را کمی عصبانی کرد. سردار که این روزها به ایران نیز آمده، تصمیم داشت بازی فینال را از نزدیک ببیند اما موفق نشد تا پایان در سالن بازی‌ها حضور داشته باشد. او به برگزاری تنها یک بازی برای فینال آن هم در تهران معترض بود و شرایط را نابرابر می‌دانست. سردار حتی تهدید کرد که از والیبال بانوان می‌رود اما او نباید این پروژه جذاب را به همین سادگی رها کند و قید این کار را به همین سرعت بزند. حضور او در این فصل نقشی کلیدی در تحول والیبال بانوان ایران داشته است.

این مراسم باشکوه

مراسمی که فدراسیون والیبال برای تیم قهرمان در نظر گرفت، نشان داد که والیبال بانوان نیز یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های جدی فدراسیون والیبال به حساب می‌آید. این مراسم سطح بسیار بالایی داشت و لحظات فوق‌العاده‌ای برای تیم قهرمان به وجود آورد. شاید تنها نکته منفی در این خصوص، جایزه مالی پایینی بود که به تیم قهرمان اختصاص پیدا کرد. در حقیقت تیم قهرمان تنها 125 میلیون تومان پاداش از فدراسیون گرفت. رقمی که حتی با مبلغ قرارداد ستاره‌های نوجوان لیگ برتر والیبال مردان نیز برابری نمی‌کند. با این حال شاید در سال‌های آینده پول بیشتری به این ورزش تزریق شود و حامیان مالی بیشتری نیز به سراغ والیبال بانوان بیایند. شاید هم چهره‌های بیشتری مثل سردار به خرید تیم در این لیگ روی بیاورند.

مراسمی که فدراسیون والیبال برای تیم قهرمان در نظر گرفت، نشان داد که والیبال بانوان نیز یکی از اولویت‌های جدی فدراسیون والیبال به حساب می‌آید. شاید تنها نکته منفی در این خصوص، جایزه مالی پایینی بود که به تیم قهرمان اختصاص پیدا کرد. در حقیقت تیم قهرمان تنها 125 میلیون تومان پاداش از فدراسیون گرفت

 

تیم رویایی

در پایان این دوره لیگ والیبال بانوان، بهترین بازیکنان هر پست نیز معرفی شدند. پوران زارع از پیکان و سودابه باقرپور از سریک، بهترین مدافعان میانی این رقابت‌ها لقب گرفتند. عنوان بهترین دریافت کننده قدرتی نیز به صورت مشترک به مهسا کدخدا از پیکان و مهسا صابری از سریک تعلق گرفت. منا آشفته از سایپا بهترین قطر پاسور شد و شبنم علیخانی از سریک نیز بهترین پاسور مسابقه‌ها بود. محدثه مشتاقی از ذوب بهترین لیبرو، آیتک سلامت از سریک بهترین بازیکن و درسا فلاح نیز از سایپا به عنوان پدیده جام معرفی شدند.