نایب رئیس فدراسیون فوتبال، حکم رسمی مشاور وزیر ورزش را دریافت کرده اما طرفین این ماجرا هنوز توضیح نداده‌اند که او دقیقا قرار است در چه زمینه‌ای به شخص وزیر مشورت بدهد.

آیا وزارت ورزش در حوزه فوتبال تصمیم خاصی می‌گیرد که نیاز به انتخاب یک مشاور مثل نبی داشته باشد؟ شاید هم آنها قصد دارند از تجربه‌های بی‌سابقه نبی در لابی برای انتخاب ریاست فدراسیون‌های مختلف استفاده کنند. به هر حال او متخصص به توافق رسیدن با مجمع است و نقش مهمی در انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال بعد از فاجعه ویلموتس و بیماری ناگهانی قلبی داشته است.

پس از برگزاری انتخابات جنجالی فدراسیون فوتبال، در مجلس علیه سجادی موضع گرفته شد. خود او اما تاکید کرد که هیچ دخالتی در انتخابات نداشته و اساسا رابطه خاصی با روسای جدید فدراسیون ندارد. انتخاب نبی و قرار دادن او در جایگاه مشاور وزارت ورزش اما خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

به نظر می‌رسد سجادی از ابتدا در جریان این ماجرا قرار داشته و حتی نقش حامی را برای تاج و دوستانش بازی کرده است. جالب اینکه فدراسیون فوتبال با مشکلات بسیار بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند و طبیعتا تمرکز مدیری مثل نبی باید روی حل این مشکلات باشد. با این حال ظاهرا آقای نایب رئیس آنقدر زمان دارد که حتی می‌تواند بخشی از وقتش را هم به مشورت دادن به وزیر ورزش بگذراند! سجادی بعد از دریافت دو کارت زرد از مجلس و برای پرهیز از دریافت کارت سوم و از دست دادن وزارت، به دنبال ایجاد تغییرات است اما نمی‌توان گفت که انتخاب نبی، واقعا چه تغییری را برای وزارت رقم می‌زند.

شاید بهتر بود او این تغییرات را از معاون ورزش قهرمانی شروع می‌کرد و به سراغ مردی می‌رفت که با رشته‌هایی مثل تکواندو و کشتی، سر صلح داشته باشد. به هر حال کاملا بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق، تغییر قابل توجهی در سیاست‌های وزارت ورزش به وجود بیاورد. نبی اگر در نقش یک مشاور تا این حد تاثیر داشت، حتما شرایط بهتری برای فدراسیون فوتبال به وجود می‌آورد.

با این حال برقراری رابطه حسنه بین وزارت و فدراسیون، خبر بدی نیست. بسیاری از فدراسیون‌ها در چالش با وزارت ورزش هستند اما فدراسیون فوتبال به این دسته تعلق ندارد. چراکه اساسا رابطه مالی خاصی بین آنها برقرار نیست و بودجه فدراسیون صرفا از طریق وزارت تامین نمی‌شود.

با این حال اهمیت زیادی دارد که حوزه کاری و حدود اختیارات افراد مختلف این ماجرا به طور کامل مشخص شود. چراکه طبیعتا وزارت ورزش نباید هیچ دخالتی در امور فدراسیون‌ها داشته باشد و فدراسیون فوتبال نیز جایگاهی در تصمیم‌گیری‌های کلان وزارت ندارد. فدراسیون این روزها باید سرمربی تیم ملی بزرگسالان و همچنان نفر اول نیمکت تیم ملی امید را انتخاب کند و چالش‌های بزرگی در پیش دارند.

به نظر می‌رسد آنها برای این انتخاب‌ها روی کمک وزارت نیز حساب باز کرده‌اند. فعلا رابطه خوبی بین این دو نهاد برقرار شده و این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک، اتفاقات خوبی برای فوتبال ایران رخ بدهد.