یحیی؛ تولد دوباره

لیگ بیست و دوم را باید متفاوت‌ترین فصل مربیگری سرمربی پرسپولیس بدانیم. او به دلایل زیادی در این فصل به شدت مورد توجه قرار داشته و به نظر می‌رسد میزان محبوبیتش از همیشه بیشتر شده است. شاید خیلی وقت‌ها، تردیدهایی در مورد این مربی شکل می‌گرفت اما حالا پرسپولیسی‌ها علاقه بسیار زیادی به او پیدا کرده‌اند. شاید حتی وقتش رسیده باشد که نام او به عنوان یکی از گزینه‌های داخلی هدایت تیم ملی هم نیز مطرح شود. گل‌محمدی به دلایل زیادی، بهترین فصل دوران کاری‌اش را پشت سر می‌گذارد.

آریا رهنورد

 

شهامت تغییر

چرا این فصل برای یحیی گل‌محمدی متفاوت شروع شد؟ شاید به این خاطر که او شهامت ایجاد تغییر روی نیمکت تیم را داشت. یحیی اواخر فصل گذشته احساس کرده بود که چیزی در باشگاه درست نیست. او تصمیم گرفته بود یک زلزله روی نیمکت پرسپولیس برپا کند و همکارانش را تغییر بدهد. هماهنگ شدن با دستیاران ساده طبیعتا کار راحتی نبود اما گل‌محمدی این ریسک را به جان خرید و با دستیار اول، مربی گلرها و مربی بدنساز تیم قطع همکاری کرد. جالب اینکه در هر سه مورد نیز دستیاران خارجی برای کمک به او به پرسپولیس اضافه شدند. حالا قرمزها به لحاظ بدنی در فرم بسیار خوبی هستند، روی خط دروازه فوق‌العاده بوده‌اند و به لحاظ فنی نیز بهتر از فصل گذشته شده‌اند. اگر یحیی شهامت کافی برای ایجاد تغییر در تیم را نداشت، این اتفاق هرگز رخ نمی‌داد.

این ایراد همیشه به یحیی وارد بود که به سراغ جوانگرایی نمی‌رود. او حالا این کار را با اعتماد به محمد عمری جوان انجام داده است. بازیکنی که به سرعت به یک وزنه در ترکیب پرسپولیس تبدیل شده است

انعطاف تاکتیکی

پرسپولیس در این فصل بارها تغییر سیستم داده است. این تیم فصل را به دلیل نداشتن مهره هجومی کافی، با یک مهاجم در ترکیب اصلی شروع کرد اما بعد از مدتی با اضافه شدن لوکادیا به سراغ سیستم دو مهاجمه رفت. همین تیم مدتی بعد با حضور لوکادیا به تنهایی در خط حمله تک مهاجمه شد و بعد از جدایی این بازیکن مدتی حتی بدون مهاجم کلاسیک و با 9 کاذب بازی کرد. این همه انعطاف تاکتیکی در این تیم، جالب توجه به نظر می‌رسد. او بارها روش بازی تیمش را تغییر داده و از این تغییرات هم به خوبی نتیجه گرفته است. برخلاف فصل گذشته، این بار پرسپولیس در خط دفاعی به ترکیب ثابتی رسیده و مدام در این بخش از زمین تغییر ایجاد نکرده است. در حقیقت این تغییرات بیشتر از هر چیزی، در چینش نفرات رقم خورده‌اند و نه استفاده از نفرات متفاوت در ترکیب اصلی.

بهانه‌جویی هرگز

یحیی گل‌محمدی همان مردی است که یک روز دربی پایتخت را به هم ریخت و برای اعتراض به داور مسابقه، وسط زمین رفت. در این فصل، هیچ‌کس چنین رفتارهایی از این مربی ندیده است. مردی که زمانی مدام در کنار زمین کارت زرد و قرمز می‌گرفت، حالا به شدت عوض شده است. او آنقدر از بهانه‌جویی فاصله دارد که حتی بعد از جدایی مهره مهمی مثل لوکادیا، یک کلمه ایراد نمی‌گیرد و به سرعت برای جانشینی او با نفرات دیگر آماده می‌شود. این ویژگی یحیی در این فصل به شدت هواداران پرسپولیس و حتی طرفداران رقبا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

صدرنشینی در حضور بزرگان

گل‌محمدی دو بار پرسپولیس را قهرمان لیگ کرده اما یک بار کالدرون تا نیمه راه رفته بود و بار دیگر نیز تیم‌های بزرگ فوتبال ایران در افت به سر می‌بردند. این صدرنشینی پرسپولیس شاید از آن دو قهرمانی ارزشمندتر باشد. چراکه سپاهان با مورایس تیمی بسیار قوی ساخته، استقلال تیمی به شدت پرستاره است که برای دفاع از قهرمانی به ساپینتو سپرده شده، تراکتور با مربی لالیگایی در لیگ رقابت می‌کند و حتی یک مدعی جدید به نام گل گهر هم از راه رسیده که بسیار خوب نتیجه گرفته است. در چنین شرایطی قهرمان شدن، یحیی را به یک چهره بی‌بدیل در تاریخ پرسپولیس تبدیل خواهد کرد.

تسلط روی رختکن

به نظر می‌رسد یحیی هرگز تا این اندازه به رختکن تیمش مسلط نبوده است. او به خوبی همه چیز را مدیریت کرده و اقتدار زیادی از خودش نشان داده است. حتی مهره‌های نیمکت‌نشین نیز در پرسپولیس اعتراضی نداشته‌اند و دو چهره مازاد این تیم در خط حمله نیز، کلمه‌ای علیه یحیی حرف نزده‌اند. گل‌محمدی همان مردی است که به خوبی ماجرای آل‌کثیر را نیز مدیریت کرد و در نهایت هم این بازیکن را به تیمش برگرداند. این هم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یحیی در این فصل به شمار می‌رود.

جوانگرایی

این ایراد همیشه به یحیی وارد بود که به سراغ جوانگرایی نمی‌رود. او حالا این کار را با اعتماد به محمد عمری جوان انجام داده است. بازیکنی که به سرعت به یک وزنه در ترکیب پرسپولیس تبدیل شده است. عمری حالا نقش مهمی در لباس قرمز دارد و یحیی از یک مهره جوان دیگر به نام خدادادی نیز استفاده کرده است. به نظر می‌رسد او حالا قصد دارد در این مقطع از دوران کاری، بیشتر به نفرات جوان اعتماد کند و بیشتر از آنها در ترکیب تیمش بهره ببرد. این هم یک نقطه تحول کلیدی برای سرمربی پرسپولیس به حساب می‌آید.