تیم ملی هندبال مردان ایران دوشنبه‌شب در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی مسابقات قهرمانی جهان مقابل اسپانیا قرار گرفت. پیش از شروع این مسابقه اما نتیجه بازی شیلی برابر مونته‌نگرو تکلیف تیم‌های صعودکرده به دور اصلی رقابت‌ها را مشخص کرد که بر اساس آن، ایران برای نخستین بار صعود از مرحله مقدماتی را تجربه کرد. تیم ملی هندبال ایران در دومین تجربه خود در قهرمانی جهان شیلی را شکست داد، برابر مونته‌نگرو با اختلاف بسیار کم نتیجه را واگذار کرد و مقابل اسپانیا که یکی از قدرت‌های برتر این رشته است، شکست خورد. در آخرین روز دیدارهای مقدماتی گروه A، مونته‌نگرو با نتیجه 35 بر 33 به برتری رسید تا ایران فارغ از نتیجه بازی آخر، به همراه اسپانیا و مونته‌نگرو در جمع ۲۴ تیم برتر جهان قرار بگیرد. در این گروه تیم اسپانیا با ۶ امتیاز و سه برد در رده نخست قرار گرفت، مونته‌نگرو با دو برد و چهار امتیاز دوم شد و ایران با یک پیروزی در رده سوم ایستاد.

اسپانیا با چهار مدال المپیک، چهار مدال جهانی و 9 مدال اروپایی، یکی از تیم‌های موفق هندبال دنیا است. در کلکسیون افتخارات اسپانیایی‌ها دو بار عنوان قهرمانی جهان، چهار بار مقام سوم المپیک و دو بار هم عنوان نایب قهرمانی اروپا دیده می‌شود. این تیم به همراه سوئد تنها تیم‌هایی هستند که دو بار متوالی در اروپا عنوان قهرمانی را کسب کرده‌اند. بدترین نتیجه اسپانیا در المپیک به سال ۱۹۷۲ در مونیخ برمی‌گردد که آنها عنوان پانزدهم را کسب کردند. در مقابل بهترین مقام المپیکی آنها به المپیک توکیو ۲۰۲۰ باز می‌گردد که عنوان سوم را به دست آوردند. در مسابقات قهرمانی جهان گذشته که در سال ۲۰۲۱ در مصر برگزار شد، اسپانیا مدال برنز جهان را کسب کرد. در هر حال تیم ملی ایران در شهر کراکوف خواهد ماند تا در مرحله بعدی با سه تیم برتر گروه B رقابت کند. در این گروه فرانسه‌ با 6 طلای جهان و اسلوونی که عنوان بهترین تیم هندبال دنیا در بخش مردان را یدک می‌کشد، قرار دارند. تیم سوم این گروه نیز شب گذشته بعد از بازی عربستان و لهستان مشخص شد.

محمد سیاوشی، علی رحیمی‌کازرونی، امیدرضا سرپوشی، مجتبی حیدرپور، محمدرضا اورعی، سلامان بربط، افشین صادقی، شهاب صادق‌زاده، وحید مسعودی، محمدمهدی بهنام‌نیا، میلاد قلندری، پویا نوروزی‌نژاد، محمد کیانی، مهرداد صمصامی، یاسین کبیریان‌جو، رضا یادگاری، سیدمهدی موسوی، صابر حیدری، محمدرضا کاظمی و علی کوهزاد، ۲۰ ملی‌پوش منتخب وسلین ویوویچ در این رویداد هستند.