نگار رشیدی

دومین بازی تیم ملی هندبال ایران در رقابت‌های جهانی امشب روبه‌روی مونته‌نگرو برگزار می‌شود. همین حالا هم صعود تیم ملی به مرحله بعدی قطعی به نظر می‌رسد و شکست دادن مونته‌نگرو، قرار گرفتن ایران در یکی از رده‌های اول یا دوم گروه را قطعی خواهد کرد.

ایران در نبرد اول، یک بازی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز مقابل شیلی داشت. مسابقه‌ای که نتیجه‌اش تاثیر زیادی در صعود تیم ملی به مرحله بعدی ایفا می‌کرد. پسران ایران در نیمه اول این نبرد به برتری 13-11 رسیدند و سرانجام در پایان بازی توانستند حریف را با نتیجه بسیار نزدیک 25 به 24 شکست بدهند. ستاره بی‌بدیل این بازی بدون شک گلر تیم ملی هندبال ایران بود. سیاوشی روی خط دروازه استثنایی ظاهر شد و به خصوص در لحظات پایانی با چند مهار خوب، تیم ملی را زنده نگه داشت.

در بازی دیگر این گروه، اسپانیا با پنج اختلاف مونته‌نگرو را شکست داد تا فعلا در صدر جدول گروه قرار بگیرد. اسپانیا یکی از غول‌های هندبال جهان به شمار می‌رود و نبرد ایران با این تیم در دیدار آخر دور گروهی بسیار جذاب خواهد بود. در صورت عبور کردن از این گروه، تیم ملی در یکی از دو گروه 6 تیمی مرحله بعدی قرار خواهد گرفت و پس از آن نیز مراحل حذفی از راه می‌رسند.

شکست دادن شیلی بدون شک یکی از بهترین بردهای تیمی ورزش ایران در رقابت‌های جهانی بود. ظاهرا بعد از فوتبال و والیبال، حالا نوبت هندبال شده است که در سطح جهانی خودی نشان بدهد و یک تیم مقتدر برای ورزش ایران بسازد. ایران قبل از این فقط یک بار در رقابت‌های جهانی حاضر بوده است. تجربه حضور تیم ملی در رقابت‌های جهانی 2015 نیز اصلا تجربه خوبی نبود. تیم ملی در آن دوره در یک گروه 6 تیمی ششم شد و نتوانست به دور حذفی راه پیدا کند.

این بار اما اولین صعود برای هندبال ایران عملا اتفاق افتاده است. هندبال ایران تا امروز قهرمان آسیا نشده اما با ایستادن روی سکوی چهارم رقابت‌های آسیایی 2022، جواز حضور در رقابت‌های جهانی هندبال را به دست آورده است. به جز پوریا نوروزی‌نژاد، همه بازیکنان دیگر این تیم در لیگ ایران فعالیت دارند. نوروزی‌نژاد نیز در آلمان هندبال بازی می‌کند. نکته جالب در مورد تقابل امشب این تیم با مونته‌نگرو، ملیت سرمربی تیم ملی ایران است.

وسلین وویوویچ اهل مونته‌نگرو است و بدون شک شناخت بسیار خوبی از تیم ملی کشورش دارد. این بازی برای هندبال ایران تجربه جذابی خواهد بود. تیمی که کارش را در این تورنمنت با برد شروع کرده و حالا به دنبال تاریخ‌سازی است. این تیم تا همین حالا نیز تاریخ را رقم زده اما نباید به همین ماجرا قانع نشود و باید به دنبال برد مهم بعدی‌اش در رقابت‌های جهانی باشد.

همه چیز برای ایران در این رقابت بسیار خوب شروع شده و اگر همه چیز همین‌طور ادامه پیدا کند، شرایط جذابی برای تیم ملی ایران به وجود خواهد آمد. این تیم امشب به دنبال دومین برد در این تورنمنت خواهد بود.