فتح‌الله در متاورس!

مدیرعامل فعلی استقلال بالاخره پاسخ تندی به مدیرعامل پیشین این باشگاه داد. بخش مهمی از صحبت‌های آجورلو البته متوجه شخص وزیر بود اما ظاهرا فتح‌الله‌زاده تصمیم داشت مطالب بسیار تندی علیه این مدیر به زبان بیاورد و عملکرد او در باشگاه استقلال را به صورت تمام و کمال زیر سوال ببرد. فتح‌الله‌زاده در پنجمین و به گفته خودش آخرین دوره حضور در استقلال، نقشه‌های زیادی برای این تیم دارد اما مثل همیشه صحبت از برنامه‌های دور و دراز در باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس، بیش از حد رویاپردازانه به نظر می‌رسد.

آریا طاری

 

ریال‌های گمشده

بین همه ادعاهای فتح‌الله‌زاده علیه آجورلو، صحبت از گم شدن مبلغی در حساب و کتاب‌های باشگاه استقلال در نوع خودش جالب توجه به نظر می‌رسد. ظاهرا برای 150 میلیارد هزینه شده از حساب بورس در این باشگاه، سند رسمی وجود ندارد. مدیرعامل فعلی باشگاه معتقد است که در دوره مدیر قبلی، اصلا در انجام هزینه‌ها دقت کافی صورت نگرفته و باشگاه خرج‌های سرسام‌آوری انجام داده است. بر اساس ادعای فتح‌الله‌زاده، هزینه استقلال در یک سال گذشته رقم باورنکردنی 1300 میلیارد تومان(!) بوده است. آن هم در شرایطی که شاید باشگاهی مثل استقلال از ابتدای حیاتش تا امروز در مجموع به این اندازه هزینه نکرده باشد. این یک فاجعه بزرگ به نظر می‌رسد و می‌تواند تیم را برای مدت‌ها در یک بحران کلیدی فرو ببرد. برای شناخت هرچه بهتر مدیریت سردار آجورلو، کافی است به مثالی از مهدی قایدی دقت کنیم. بازیکنی که با رقم یک میلیون و 800 هزار دلار به تیم اماراتی فروخته شد و برای یک سال حضور قرضی‌اش در استقلال یک میلیون و 200 هزار دلار پرداخت کردند! در واقع خرید این ستاره جوان برای باشگاه الاهلی تقریبا رایگان شد! این یک شاهکار مدیریتی در سطح فوتبال ایران به حساب می‌آید. نکته اینجاست که اساسا چنین ادعاهایی، بسیار حیاتی هستند. از یک سو آجورلو مطالب زیادی علیه وزارت مطرح کرده و از سوی دیگر فتح‌الله‌زاده به سراغ ادعاهای تکان‌دهنده‌تری علیه آجورلو رفته است. در یک شرایط عادی هر کدام از این ادعاها می‌توانند به دادگاه کشیده شوند اما در فوتبال ایران همه چیز به حال خودش رها می‌شود. درست مثل همه پرونده‌های سنگینی که این سال‌ها در استقلال و پرسپولیس جدی گرفته نشدند و ناتمام و مبهم باقی ماندند.

بدهی سرسام‌آور

شرایط استقلال این روزها چندان جالب نیست و به گفته فتح‌الله‌زاده باشگاه باید تا عید نوروز رقم 230 میلیارد تومان را به طلبکارانش واریز کند تا وارد یک بحران بزرگ نشود. هر کدام از این پرونده‌ها در صورت تسویه نشدن، استقلال را با مشکل روبه‌رو خواهند کرد. باشگاه اساسا زمان زیادی برای پرداخت این رقم ندارد و این مساله در نوع خودش دردسرساز به نظر می‌رسد. حتی احتمال از دست رفتن ستاره‌هایی مثل محمد محبی نیز در این شرایط هست و شاید باشگاه پرتغالی با شکایت از استقلال، بهترین گلزن این باشگاه را در نیم‌فصل به پرتغال برگرداند. به هر حال این شرایط برای یکی از مدعیان قهرمانی فوتبال ایران اصلا جالب به نظر نمی‌رسد.

ساپینتو می‌ماند

موضع علی فتح‌الله‌زاده، فعلا حمایت قاطع از ریکاردو ساپینتو بوده است. او با جدیت اعلام کرده که قصد پایان همکاری با این مربی را ندارد و اصلا به گزینه دیگری برای هدایت استقلال فکر نمی‌کند. تجربه اما نشان می‌دهد که نباید این قول‌ها را چندان هم جدی گرفت. درباره این مربی نه مدیران استقلال، بلکه نتایج خودش تصمیم می‌گیرند. کافی است او از تراکتور انتقام بگیرد تا برای مدتی در تیم ابقا شود. در غیر این صورت بحث برکناری این مربی خیلی زود مطرح خواهد شد و آ‌ن‌وقت دیگر خبری از حمایت مدیرعامل باشگاه از ریکاردو نخواهد بود.

رویای متاورس

فتح‌الله‌زاده روش‌های زیادی برای درآمدزایی در استقلال در ذهن دارد اما اجرای دقیق این روش‌ها نیز اصلا کار راحتی نخواهد بود. قبل از او نیز مدیرانی مثل سعادتمند وعده تبدیل کردن استقلال به بارسا و رئال را می‌دادند اما کم‌تر از یک سال بعد از کار برکنار شدند و باشگاه را مثل یک تیم دسته اولی اداره کردند! فتح‌الله‌زاده به گفته خودش به دنبال تاسیس بانک استقلال است. پس از آن نیز به سراغ توکن هواداری خواهد رفت. ماجرایی که در چند باشگاه بزرگ دنیای فوتبال پیاده شده و البته هنوز نمی‌توان آن را یک روش مطمئن دانست. از یاد نبریم که اساسا در دنیای ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری‌های زیادی صورت می‌گیرد و روش‌هایی مثل توکن هواداری نیز الزاما یک روش با سود قطعی نیستند.

فتح‌الله‌زاده به گفته خودش حتی برای متاورس هم برنامه دارد اما اجازه بدهید این یکی را خیلی جدی نگیریم. البته که متاورس در همه دنیا مطرح است و بدون شک تاثیر زیادی روی آینده می‌گذارد اما فاصله این طرح با رسیدن به مرحله درآمدزایی چیزی حدود یک دهه است. در فوتبالی که یک دهه طول می‌کشد تا وی.ای.آر به آن وارد شود، درآمدزایی از متاورس هم شاید حدود 20 سال زمان ببرد!