پایان، قبل از آغاز؟

مدیرعامل باشگاه استقلال در مصاحبه‌هایش از جاه‌طلبی برای بردن سه جام در یک فصل حرف می‌زند اما پیش از آغاز رقابت‌های لیگ نوزدهم، فتحی حتی برای حفظ سرمربی تیم نیز با مشکل روبه‌رو شده است. در ساعات گذشته، زمزمه‌های عجیبی در مورد احتمال جدایی آندره‌آ استراماچونی از استقلال به گوش رسیده است. زمزمه‌هایی که ظاهرا جدی به نظر می‌رسند تا پروژه مرد ایتالیایی قبل از شروع شدن، در یک قدمی پایان قرار بگیرد. حالا در استقلال، همه نگران تصمیم استراما هستند. آیا او نیمکت باشگاه را خالی خواهد کرد؟ آیا این اتفاق، تنها تهدیدی برای به تحرک درآوردن مدیران باشگاه در راستای خرید بازیکنان بیشتر است؟

آریا طاری

جیانلوکا دی مارتزیو اولین خبرنگاری بود که احتمال پیوستن استراماچونی به استقلال را مطرح کرد. او حالا اولین کسی است که زمزمه‌های جدایی استراما از باشگاه ایرانی را به زبان آورده است. همه صحبت‌های این چهره سرشناس تا امروز به حقیقت تبدیل نشده‌اند اما او یک منبع مهم در نقل و انتقالات دنیای فوتبال به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد رابطه نزدیکی با سرمربی استقلال دارد و از تصمیم‌های احتمالی این مربی مطلع است. دی مارتزیو البته از «جدایی» استرا خبر نداده اما تاکید کرده که این مربی قرار است در 48 ساعت آینده، در مورد ماندن و یا رفتنش به مدیران استقلال پاسخ بدهد. مرد اول نیمکت آبی‌ها هنوز به این صحبت‌ها واکنش نشان نداده اما همسر استراماچونی با منتشر کردن نوشته دی‌مارتزیو در صفحه اینستاگرامش، بر این ادعا صحه گذاشته است. ماجرا کاملا «جدی» به نظر می‌رسد و استقلال قبل از شروع فصل، با یک نگرانی بزرگ روبه‌رو شده است. به نظر می‌رسد آن‌چه در تهران برای «میلیچ» اتفاق افتاده، یکی از دلایل جدی عصبانیت سرمربی ایتالیایی از باشگاه است. استراماچونی این بازیکن را برای سمت چپ خط دفاعی در نظر داشت و میلیچ نیز به تهران سفر کرد تا در تست‌های پزشکی استقلال شرکت کند. با این وجود این بازیکن به دلایلی نامعلوم نتوانست از فرودگاه امام خارج شود و از همان فرودگاه به کشورش برگشت. استراما نیز مثل هواداران باشگاه از این اتفاق شوکه شد و از این ناراضی بود که چرا مدیران باشگاه هیچ قدمی برای حل کردن مشکل میلیچ و ترخیص او از فرودگاه برنداشته‌اند. آبی‌ها بعد از جدایی نورافکن و میثم تیموری، حالا تنها زکی‌پور را برای بازی در سمت چپ خط دفاعی در اختیار دارند و این موضوع برای سرمربی تیم اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسد. در سمت راست خط دفاعی نیز اوضاع به طور کامل امیدوارکننده نیست. چراکه به جز وریا، استقلال مدافع راست تخصصی دیگری را در اختیار ندارد و در صورت مصدومیت این مدافع در طول فصل، اوضاع برای تیم پیچیده خواهد شد. جنس استقلال برای قهرمانی هنوز جور نیست و ترکیب آنها هنوز به تقویت نیاز دارد اما ظاهرا مدیران باشگاه ماجرا را چندان جدی نگرفته‌اند. همین نگرانی‌ها موجب شده‌اند که سرمربی تیم، گزینه جدایی را در بین گزینه‌های روی میز بگنجاند.

استقلال در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، باید با تیم‌هایی بجنگد که از همه ظرفیت خرید ستاره‌های خارجی استفاده می‌کنند. با این حال آبی‌ها در شرایط فعلی تنها یک بازیکن خارجی دارند که آن هم در شروع فصل مصدوم است

آندره‌آ استراماچونی در تجربه‌های کاری قبلی‌اش شکست خورده و به خوبی می‌داند که یک شکست دیگر، می‌تواند برای همیشه پرونده سرمربیگری او را ببندد. بازگشت به مسیر موفقیت پس از چند فصل نه‌چندان درخشان، برای استقلال اهمیت زیادی دارد اما نتیجه گرفتن در این فصل، برای خود استراما حتی مهم‌تر از استقلال است. او پس از دو سال بدون تیم ماندن، فرصت دوباره‌ای برای بازگشت به فوتبال به دست آورده و اگر این فرصت را هم با شکست و ناکامی ترک کند، باید برای جدایی از پست مربیگری برای همیشه آماده باشد. این مربی نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در استقلال نمی‌بیند. او انتظار حمایت بیشتر و پروژه بزرگ‌تری در استقلال داشت اما باشگاه هنوز نتوانسته همه چیز را برای این سرمربی فراهم کند. استقلال در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، باید با تیم‌هایی بجنگد که از همه ظرفیت خرید ستاره‌های خارجی استفاده می‌کنند. با این حال آبی‌ها در شرایط فعلی تنها یک بازیکن خارجی دارند که آن هم در شروع فصل مصدوم است. مشکلات بزرگ استقلال در کنار بی‌نظمی عجیب سازمان لیگ برای شروع فصل جدید، استراما را نگران آینده‌اش در فوتبال ایران کرده است. همین نگرانی‌ها او را به سمت شائبه ترک ایران سوق داده‌اند.

شاید جدایی سرمربی ایتالیایی از استقلال، در این مقطع زمانی عملی نشود اما او با این زمزمه‌ها به مدیران باشگاه اولتیماتوم جدی داده است. اگر در روزهای باقی‌مانده تا شروع فصل، استقلالی‌ها نتوانند خواسته‌های او را برآورده کنند، بعید نیست این مربی پس از آغاز رقابت‌ها به کشورش برگردد. لو رفتن رقم قراردادهای چند ستاره استقلال، حاشیه بزرگ دیگری است که به نظر می‌رسد موجبات ناراحتی این مربی را فراهم آورده است. فعلا در باشگاه، همه از استراما و احتمال جدایی‌اش حرف می‌زنند. 

قرارداد این مربی با استقلال، به او اجازه نمی‌دهد که به تنهایی تصمیم بگیرد اما همه می‌دانند که برای نتیجه گرفتن باشگاه در فصل جدید، باید نفرات مدنظر این مربی هرچه زودتر به ترکیب استقلال اضافه شوند. اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، باز هم سرنوشت چند فصل گذشته در این باشگاه تکرار خواهد شد و دست استقلال به جام قهرمانی لیگ برتر نخواهد رسید.