زمزمه‌های اخراج ژاوی این روزها به شدت در اطراف بارسا به گوش می‌رسد. تیم این مربی در بازگشت از تعطیلات، در نیوکمپ روبه‌روی اسپانیول متوقف شده و در دیدار با حریف دسته پایینی‌اش در جام حذفی به مشکل خورده است. یک بازی 120 دقیقه‌ای برابر حریف ناشناخته، اصلا برای هواداران بارسا خوشایند نبود. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تیمی که برای زنده ماندن همه اهرم‌های اقتصادی را فعال کرده، این‌چنین به دردسر بیفتد.

بارسا بعد از جدایی مسی، هرگز رنگ آرامش را ندیده است. این تیم بدون لئو حتی نتوانسته از دور گروهی لیگ قهرمانان صعود کند و با یورولیگ درگیر شده است. خود مسی اما هنوز در بالاترین سطح به میدان می‌رود و حتی توانسته جام جهانی را فتح کند. آن‌چه در بارسا بعد از جدایی مسی اتفاق افتاده، چیزی شبیه وضعیت یونایتد بعد از فرگوسن است. باشگاهی که بعد از سر الکس، هرگز کمر راست نکرده و هیچ‌وقت نتوانسته به سطح درخشان قبلی برگردد.

هضم این ماجرا برای بارسلونایی‌ها اما به دو دلیل نسبت به هضم جدایی سر الکس برای منچستری‌ها سخت‌تر است. اول اینکه جدایی از یونایتد، پایان دوران کاری فرگی بود اما مسی بعد از بارسا، هنوز هم می‌توانست فوتبال بازی کند و اتفاقا بسیار آماده هم بود. دوم هم اینکه جدایی فرگوسن با تصمیم خودش اتفاق افتاد و تلاشی در جهت حفظ سلامتی بود اما جدایی مسی، دلیل دیگری داشت و این باشگاه بود که تصمیم گرفت او را از ترکیب خارج کند.

 لاپورتا یک خطای محاسباتی بزرگ و نابخشودنی انجام داد. او با مشورت پیکه و چند بازیکن دیگر، تصمیم گرفت لئو را از بارسا کنار بگذارد تا تیم جدیدی بسازد و اساسا شروع‌کننده یک عصر تازه در بارسا باشد. این تصور اما بیش از حد ساده‌انگارانه به نظر می‌رسید. چراکه بدون مسی، عصر جدیدی هم در کار نبود.

لاپورتا با این تصمیم و با فعال کردن همه اهرم‌ها، حالا کار بسیار دشواری دارد. او به خوبی می‌داند که از دست دادن لیگ قهرمانان چه ضرر مالی وحشتناکی به باشگاه می‌زند و یورولیگ هرگز در قواره‌های چنین تیمی نیست. در چنین شرایطی، تردیدهای زیادی نیز در مورد ژاوی به وجود آمده و توماس توخل سخت مشغول اسپانیایی یاد گرفتن است.

در حقیقت به نظر می‌رسد لاپورتا به جز مسی، در حال راندن یک اسطوره دیگر از بارسا باشد. ژاوی در روزهای بسیار سختی مربیگری این تیم را قبول کرد و اصلا جالب نیست که باشگاه به محض رقم خوردن اولین نتایج بد، پشت او را خالی کند. از یاد نبرید بارسا یک بار با اخراج مربی صدرنشین لالیگا یعنی ارنستو والورده نیز برای چند سال در یک بحران بزرگ قرار گرفت.

آنها همین حالا با ژاوی صدرنشین لالیگا هستند و ظاهرا از آن تجربه قبلی هم درس نگرفته‌اند! به هر حال شرایط بارسا اصلا امیدوارکننده نیست و بدون مسی، دوران تاریکی در این باشگاه رقم خورده است. تمدید قرارداد لئو با پی‌اس‌جی هم اصلا دور از ذهن به نظر نمی‌رسد و ظاهرا آخرین بارقه‌های امید بازگشت اسطوره نیز در حال محو شدن است.