آریا طاری

استقلال و مس رفسنجان از یک نظر شبیه به هم هستند. آنها به پیاده کردن بی‌عیب و نقص ایده‌های تاکتیکی در زمین اهمیت زیادی می‌‌دهند. با این حال به خصوص بعد از تعطیلات طولانی جام جهانی، فرم هیچ‌کدام از دو تیم خوب نبوده است. شاگردان ساپینتو و ربیعی در دو دیدار گذشته چهار امتیاز به دست آورده‌اند اما نمایش‌شان در این دو بازی با فوتبال دلخواه این دو مربی تفاوت بسیار زیادی داشته است. این درست همان مساله‌ای است که باید در نبرد حساس روز جمعه برطرف شود. یک نمایش خوب و شجاعانه، ذهنیت‌های اخیر در مورد این دو تیم را تغییر خواهد داد.

از زمان حضور تیم محمد ربیعی در سطح اول فوتبال ایران، این تیم هرگز نتوانسته استقلال را شکست بدهد. با این وجود برخوردهای این دو تیم با هم همیشه بسیار نزدیک بوده است. دو سال قبل، استقلال در بازی رفت با دو گل مس را شکست داد و در بازی برگشت کار دو تیم به تساوی یک_یک کشید. فصل گذشته نیز استقلال مجیدی در بازی جذاب رفت با نتیجه سه بر دو به حریف نارنجی پوش‌اش غلبه کرد و در جدال برگشت نیز برتری برای آبی‌ها تکرار شد. استقلال در چهار تقابل با مس رفسنجان در لیگ برتر، 10 امتیاز گرفته و تا امروز با مشکل خاصی برابر این حریف روبه‌رو نشده است. تیم ساپینتو تنها به خاطر تفاضل گل کم‌تر نسبت به پرسپولیس در رده دوم جدول قرار دارد و در صورت بردن این بازی در یک قدمی قهرمانی نیم‌فصل قرار خواهد گرفت. استقلال در ۱۳ بازی گذشته‌اش در لیگ برتر هفت برد به دست آورده و بعد از دیدار هفته اول با سپاهان، دیگر در هیج نبردی طعم شکست را نچشیده است. مس رفسنجان نیز در این فصل تنها یک بار بازنده شده و تنها شکست فصل این تیم به استادیوم آزادی و دیدار با پرسپولیس مربوط می‌شود. تیم ربیعی اما فقط سه برد به دست آورده و با 9 تساوی، رکورددار رسیدن به این نتیجه در لیگ برتر به شمار می‌رود. بین آمار هجومی دو تیم تفاوت فاحشی وجود دارد. تیم ساپینتو در این فصل 15 گل به ثمر رسانده و از میانگین یک گل زده به ازای هر بازی عبور کرده است. مس اما تنها موفق شده هفت گل بزند و تقریبا به ازای هر دو بازی، یک بار دروازه رقبا را باز کرده است. از نظر دفاعی اما تیم ربیعی با تنها چهار گل خورده، صاحب برترین دفاع لیگ است. استقلال در این فصل هشت بار شاهد عبور کردن توپ از خط دروازه‌اش بوده است.

نگرانی بزرگ ساپینتو برای نبرد جمعه، محرومیت سه بازیکن این تیم است. سه بازیکنی که با دریافت چهار اخطار، نمی‌توانند تیم‌شان را در نبرد جمعه همراهی کنند. با غیبت صالح حردانی، حضور یامگا در سمت راست خط دفاعی قطعی می‌شود و مهدی قایدی نیز در ترکیب اصلی تیم قرار می‌گیرد. در غیاب سعید مهری، مهدی مهدی‌پور در ترکیب فیکس به میدان خواهد رفت و انتظار می‌رود در غیاب محبی نیز رضا میرزایی در استقلال فیکس شود. این یک فرصت مطلوب برای ‌مهره‌هایی است که این اواخر به نیمکت استقلال دوخته شده‌اند. عارف غلامی، ابوالفضل جلالی و آرش رضاوند نیز همچنان شرایط مبهمی دارند و در واقعیت، ساپینتو با تیم کاملی روبه‌روی مس قرار نخواهد گرفت. به نظر می‌رسد این مربی باز هم در خط دفاعی به سراغ زوج مرادمند وسیاوش یزدانی می‌رود. دو بازیکنی که بعد از مدت‌ها در آبادان کنار هم بازی کردند و عملکرد مطمئنی در این مسابقه داشتند. در تیم مقابل حامد لک بعد از یک جلسه غیبت دوباره به درون دروازه مس برمی‌گردد. او همیشه انگیزه بسیار زیادی برای تقابل با آبی‌ها داشته است. مشکل بزرگ مس در این فصل فرم دو مهاجم خارجی این تیم است. منشا در این فصل تنها در یک بازی گل زده و شیمبا نیز اصلا انتظارها را برآورده نکرده است. فرصت هر دو بازیکن برای درخشیدن در مس، رو به اتمام است و اگر این روند ادامه داشته باشد، هر دو نفر در فهرست مازاد تیم قرار خواهند گرفت.

اگر ربیعی و تیمش به سراغ یک نمایش فشرده دفاعی در این نبرد بروند، احتمالا مساوی شدن بازی با توجه به غیبت ستاره‌ای مثل محبی بسیار بالا خواهد بود. هر دو مربی اما بارها در طول فصل از علاقه به فوتبال جذاب و هجومی گفته‌اند و حالا زمان آن رسیده که چنین فوتبالی را به نمایش بگذارند. تیم ساپینتو هفته قبل در آبادان اصلا خوب بازی نکرد اما برنده شد. این مربی در شروع فصل معتقد بود که تیمش به لحاظ فوتبالی به مراتب بهتر از استقلال فرهاد می‌شود اما فعلا چنین چیزی را در زمین مسابقه نمایش نداده است. ربیعی نیز با وجود یک فهرست شلوغ خرید و هزینه‌های سنگین، هنوز نتوانسته از مس یک تیم مدعی بسازد. بازی امروز در آستانه پایان نیم‌فصل برای هر دو مربی بسیار کلیدی و تعیین‌کننده خواهد بود.