آریا رهنورد

حتی با وجود نمایش‌های متوسط علیرضا جهانبخش در جام جهانی  علاقه چند تیم انگلیسی به این ستاره تغییری نکرد. او در نهایت به پیشنهاد برایتون پاسخ مثبت داد و پیراهن این باشگاه را در فوتبال جزیره پوشید. زمان نسبتا زیادی طول کشید تا فوتبالیست ایرانی برایتون با شرایط دشوار بازی در فوتبال انگلیس خو بگیرد. تنها چند هفته بعد از تبدیل شدن به یک بازیکن فیکس در باشگاه، علیرضا به شدت مصدوم شد و این مصدومیت نیز دو بار تشدید شده تا حضور او در جام ملت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. غیبت احتمالی او برای کی‌روش کاملا نگران‌کننده خواهد بود اما نباید فراموش کرد که جهانبخش همواره در سطح باشگاهی بهتر از سطح ملی ظاهر شده است.

آسیب‌دیدگی علیرضا جهانبخش در آستانه جام ملت‌ها، به شکل نگران‌ کننده‌ای تشدید شده است. این بازیکن در ثانیه‌های پایانی دیدار با اورتون در حالی که کریس هیوتون هر سه تعویضش را انجام داده بود، مصدوم شد و دیگر نتوانست به این مسابقه ادامه بدهد. تصور می‌شد مشکل همسترینگ ستاره ایرانی برایتون چندان جدی نباشد و این فوتبالیست خیلی زود به میادین برگردد. او به تازگی توانسته بود به ترکیب فیکس تیمش برسد و در چهار بازی متوالی از ابتدا برای برایتون به میدان رفته بود. این مصدومیت درست در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد و موجب شد مرد شماره 16، دیدار با کاردیف را از دست بدهد. گفته می‌شد علیرضا پس از این مسابقه چراغ سبز پزشکی را دریافت خواهد کرد اما با وجود غیبت در اردوی تیم ملی و ادامه تمرین زیر نظر کادر پزشکی باشگاه، جهانبخش نتوانست تیمش را در چهار مسابقه متوالی با لستر هادرسفیلد، کریستال پالاس و برنلی همراهی کند. بازی‌های نسبتا ساده‌ای که بهترین فرصت برای درخشش این بازیکن به شمار می‌رفتند. همه چیز آماده به نظر می‌رسید تا علیرضا بالاخره در مسابقه چلسی در فهرست برایتون قرار بگیرد و با توجه به غیبت چند بازیکن انتظار می‌رفت تا او حتما در این بازی آفتابی شود اما ناگهان خبر تلخ دیگری از سوی کادر پزشکی برایتون از راه رسید و مشخص شد که مصدومیت جهانبخش مدت بیشتری طول خواهد کشید. حالا نگرانی‌های زیادی در مورد احتمال رسیدن ستاره ایرانی به جام ملت‌ها وجود دارد. حتی اگر او شرایط بازی را به دست بیاورد، ممکن است باشگاه انگلیسی اجازه همراهی او با تیم کی‌روش را ندهد. چراکه در صورت حضور در جام ملت‌ها گران‌ترین خرید تاریخ برایتون بازی‌های زیاد دیگری را نیز از دست خواهد داد. بدون تردید او یک نام بزرگ برای تیم ملی به شمار می‌رود اما حقیقت آن است که این بازیکن، هنوز نتوانسته به یک وزنه «موثر» در دیدارهای ملی تبدیل شود.

اولین بازی ملی علیرضا جهانبخش در دوران کارلوس کی‌روش اتفاق افتاد. او در جریان مرحله مقدماتی جام ملت‌های استرالیا، برای دقایقی مقابل تایلند به میدان رفت و در بازی برگشت با همین تیم، اولین گل ملی‌اش را نیز به ثمر رساند. علی‌جهان در نهایت بخشی از فهرست 23 نفره کی‌روش برای جام جهانی برزیل بود و در هر سه مسابقه نیز به عنوان مهره تعویضی به زمین فرستاده شد و به ویژه مقابل آرژانتین، فراتر از حد انتظار نشان داد. این ستاره در دو مسابقه از چهار مسابقه تیم ملی در جام ملت‌های 2015 نیز فیکس بود اما این تورنمنت را بدون گل و پاس گل ترک کرد. دومین گل ملی این بازیکن برابر هندوستان رقم خورد و سومین گل ملی‌اش، پیروزی حساس ایران در دیدار پرتنش با قطر در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 را قطعی کرد. بعد از این گل تصور می‎شد علیرضا بالاخره به یک ستاره تمام‌عیار در تیم ملی تبدیل شده اما موقعیت‌سوزی‌های او در لباس ایران در نبرد با سوریه و چین تداوم داشت. او آخرین گلی ملی‌اش را سال گذشته وارد دروازه ونزوئلا کرده و در یک سال گذشته موفق به گل‌زنی با لباس تیم ملی نشده است. جهانبخش در هشت بازی ملی گذشته‌اش هیچ گلی به ثمر نرسانده و تنها یک پاس گل در دیدار دوستانه با الجزایر برای هم‌تیمی‌ها ارسال کرده است. او تا امروز 42 بازی ملی در کارنامه دارد و آمار چهار گل و چهار پاس گل برای این تعداد مسابقه، هرگز آمادر درخشان و خارق‌العاده‌ای برای این ستاره به نظر نمی‌رسد.جام ملت‌ها می‌تواند فرصتی برای جهانبخش باشد تا اولین تورنمنت درخشان ملی‌اش را سپری کند و بالاخره بخشی از بار این تیم را به دوش بکشد. مصدومیت این بازیکن اما ممکن است اوضاع را برای او از همیشه پیچیده‌تر کند. اگر علیرضا در نهایت نتواند با تیم ملی راهی امارات شود، احتمالا فضا برای یک بازیکن جدید باز خواهد شد. شاید وریا غفوری این بار به عنوان هافبک راست در فهرست کی‌روش قرار بگیرد و شاید علی کریمی که شانس زیادی برای قرار گرفتن در فهرست پایانی ندارد، با غیبت یک بازیکن فضا را برای حضور در تیم و تغییر دادن شکل بازی تیم کی‌روش مناسب ببیند. حقیقت آن است که هواداران تیم ملی غیبت احتمالی جهانبخش را یک فاجعه بزرگ برای این تیم ارزیابی نمی‌کنند. چراکه این مهره هنوز نتوانسته درخشش در سطح باشگاه را با خودش به رده ملی بیاورد.