آریا طاری

قهرمان دوره قبلی جام جهانی، دور حذفی را در نبرد با لهستان شروع خواهد کرد. تیمی که در دیدار سومش در جام شکست خورد اما به ترکیب اصلی‌اش استراحت داد. ستاره‌های فرانسه برای نبرد امروز بسیار پرانرژی هستند.

این دومین نبرد تاریخ آنها در جام جهانی است. دیدار قبلی دو تیم به سود لهستان به پایان رسیده است. فرانسه در هفت تقابل اخیر با لهستان در همه جام‌ها حتی یک بار هم بازنده نشده است و از لحاظ روحی به این حریف برتری دارد. بعد از برزیل در سال 2006، فرانسه تبدیل به اولین مدافع عنوان قهرمانی شده که در جام جهانی از گروهش صعود می‌کند. این یک موفقیت بزرگ برای فوتبال فرانسه به حساب می‌آید و آنها را از یک طلسم بزرگ عبور می‌دهد.

برای لهستان اما این یک موقعیت بسیار ویژه است. این تیم از جام جهانی 86 به بعد دیگر هرگز در دور حذفی جام جهانی حاضر نبوده و حالا به لطف شکست مکزیک در روز پایانی، این شانس بزرگ را تصاحب کرده است. لهستان در دور گروهی فقط عربستان را برد و از دو بازی دیگر تنها یک امتیاز گرفت اما همین چهار امتیاز برای صعود این تیم از دور گروهی کافی بود.

این تیم به لطف تفاضل گل بهتر توانست از مرحله گروهی رد شود. از زمانی که مرحله یک‌هشتم نهایی به جام جهانی آمده، فرانسه پنج بار در این مرحله حاضر بوده و هر پنج بار صعود کرده است! آماری که نشان می‌دهد آنها به هیچ وجه قصد تسلیم‌ شدن در این مرحله را ندارند.

در بازی دیگر، انگلیس و سنگال با هم مسابقه می‌دهند. یک نبرد تماشایی بین تیم اول و تیم دوم گروه‌های اول این تورنمنت. انگلیس در گروهش به هفت امتیاز رسید و درخشان ظاهر شد. سنگال نیز در این مرحله، با 6 امتیاز در رده دوم قرار گرفت. کاری که آنها بدون سادیو مانه در این جام انجام دادند خیره‌کننده بود. این اولین تقابل رسمی دو کشور در دنیای فوتبال به شمار می‌رود.

 این سیزدهمین بار است که انگلیس در یک تورنمنت بین‌المللی روبه‌روی یک حریف آفریقایی قرار می‌گیرد. انگلیس در این 13 بازی فقط یک بار بازنده بوده است! انگلیس در هفت بازی اخیر روبه‌روی آفریقایی‌ها در جام جهانی هرگز زمین را به عنوان تیم بازنده ترک نکرده است! در 9 دیدار اخیر آفریقایی‌ها و اروپایی‌ها در جام جهانی، تیم‌های آفریقایی هشت بار بازنده شده‌اند. در این مورد برتری کامل با اروپایی‌ها خواهد بود.

از سال 2006 به بعد، انگلیس دیگر در دوره متوالی از یک‌چهارم نهایی جام حاضر نشده است. شاگردان ساوت گیت امروز برای انجام این کار انگیزه‌های زیادی دارند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، یک نتیجه خوب دیگر با این مربی به دست آورده‌اند.

البته صعود از این مرحله دیگر این بار به تنهایی انگلیسی‌ها را راضی نمی‌کند. حتی رسیدن به نیمه‌نهایی نیز دیگر یک موفقیت برای این تیم نیست. آنها این بار فقط با قهرمانی و بردن جام به خانه راضی می‌شوند.