اولین شگفتی‌ساز جام

لیونل مسی، ستاره تیم ملی آرژانتین با آمادگی و انگیزه تمام راهی قطر شد تا در آخرین جام جهانی زندگی‌اش، کاپ قهرمانی را به دست بیاورد و این عنوان را به کارنامه‌ پربارش اضافه کند. اما نخستین بازی مسی و هم‌تیمی‌هایش در بیست‌ودومین دوره جام جهانی اصلا آنطور که انتظارش را داشتند، پیش نرفت. نخستین بازی گروه C بین آرژانتین و عربستان در ورزشگاه لوسیل برگزار شد و در اوج ناباوری این عربستان بود که برتری دو بر یک را برابر یکی از مدعی‌های قهرمانی جشن گرفت و نخستین شگفتی‌ساز جام نام گرفت.

آریا طاری

آرژانتین و عربستان برای نخستین بار بود که در جام جهانی مقابل هم قرار می‌گرفتند. آنها پیش از این چهار بار با هم بازی کرده بودند که دو بار آرژانتین به پیروزی رسیده بود و دو بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسید. نکته مهم این شکست برای آرژانتین اما این بود که آنها در حالی وارد جام جهانی 2022 شدند که سه بازی از پنج بازی آخرشان در این جام را با شکست به پایان برده بودند و در یک بازی به برد رسیدند و یک تساوی هم تجربه کردند. این در حالی است که قبل از این روند، آنها در 24 بازی این تعداد شکست را متحمل شده بودند. عربستان هم که در 16 بازی که در ادوار جام جهانی داشته، سه برد، دو تساوی و 11 باخت داشته و تنها در بازی مقابل بلژیک در جام جهانی 1994 که یک- صفر به پیروزی رسید، توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد.

آرژانتینی‌ها با شکستن رکورد ایتالیا تنها دو بازی اختلاف داشتند اما عربستان برنامه‌های آنها برای رکوردشکنی را خراب کردند. با اولین باخت آرژانتین پس از نیمه‌نهایی کوپا آمریکا 2019، رکورد 37 بازی بدون باخت ایتالیای روبرتو مانچینی دست نخورده باقی ماند

امیلیانو مارتینز، ناهوئل مولینا، کریستین رومرو، نیکولاس اوتامندی، نیکولاس تالیافیکو، رودریگو دی‌پائول، لئاندرو پاردس، آلخاندرو گومز، لیونل مسی، لائوتارو مارتینز و آنخل دی‌ماریا ترکیبی بود که لیونل اسکالونی سرمربی تیم ملی آرژانتین راهی دیدار با عربستان کرد. در سوی دیگر میدان، هروه رنار با ترکیب محمد العویس، سعود عبدالحمید، حسن التمبکتی، علی البلیهی، یاسر الشهرانی، محمد کانو، عبدالله المالکی، سلمان الفرج، سالم الدوساری، صالح الشهری و فیراس البریکان وارد نبرد با حریف قدرتمند خود شد. حریفی که در 36 بازی اخیر خود هیچ شکستی نداشته و به عنوان تیم بدون باخت به جام جهانی رسیده است. آرژانتینی‌ها با شکستن رکورد ایتالیا تنها دو بازی اختلاف داشتند اما عربستان برنامه‌های آنها برای رکوردشکنی را خراب کردند. با اولین باخت آرژانتین پس از نیمه‌نهایی کوپا آمریکا 2019، رکورد 37 بازی بدون باخت ایتالیای روبرتو مانچینی دست نخورده باقی ماند.

اتفاقات نیمه نخست بازی، نشان می‌داد که آرژانتین قرار است یک پیروزی آسان را جشن بگیرد. این پیش‌بینی با گل‌زودهنگام مسی که دقیقه 10 از روی نقطه پنالتی توپ را به تور حریف رساند، بیشتر رنگ تحقق گرفت. شاگردان اسکالونی در نیمه اول سه گل دیگر هم به ثمر رساند اما هر سه گل آفساید اعلام شد. در نیمه دوم اما این عربستان بود که با وجود از دست دادن کاپیتان خود به خاطر مصدومیت، پرقدرت ظاهر شد و دو بار دروازه حریف قدرتمند خود را باز کرد. عربستان برای برگرداندن ورق بازی خیلی زود وارد عمل شد و در دقیقه 48 توسط صالح الشهری به گل رسید تا بازی به تساوی برسد. اما این پایان کار نبود و در دقیقه ۵۳ سالم الدوساری یک گل زیبا به ثمر رساند تا آب سردی بر پیکر آرژانتین مدعی بریزد. بعد از گل دوم، اسکالونی به دنبال تغییر در ترکیب رفت اما عربستان که به بازی برگشته بود، با ادامه بازی بی‌نقص خود این فرصت را از رقیب گرفت. در ۱۰ دقیقه پایانی لیونل مسی و یارانش تلاش زیادی کردند تا دروازه عربستان را باز کنند اما دروازه‌بان سبزپوشان اجازه این کار را نداد و در چند موقعیت ناجی دروازه‌اش شد تا در نهایت عربستان اولین شگفتی جام را رقم بزند و به سه امتیاز شیرین و فراموش‌نشدنی دست پیدا کند.  

آرژانتین و عربستان برای نخستین بار بود که در جام جهانی مقابل هم قرار می‌گرفتند. آنها پیش از این چهار بار با هم بازی کرده بودند که دو بار آرژانتین به پیروزی رسیده بود و دو بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسید

در پیروزی عربستان، نباید نقش مهم و موثر هروه رنار را هم نادیده گرفت. کسی که روی نیمکت عربستان دست به کارهای بزرگ زد و تیم ملی این کشور را به سمت پیشرفت حرکت داد. شاید یادآوری این نکته بد نباشد که پس از رفتن کی‌روش از تیم ملی ایران، رنار گزینه هدایت ایران بود که این اتفاق رقم نخورد و ایران روزهای تلخی را با تصمیم عجیب تاج تجربه کرد. با موفقیت‌آمیز نبودن پروژه حضور رنار در ایران، تاج تصمیم گرفت هدایت تیم ملی را به ویلموتس بسپارد. کسی که خیلی زود در شرایطی که ایران فاصله‌ای تا حذف از جام جهانی نداشت، اخراج شد و تبعات سنگینی برای فوتبال ایران به بار آورد. درنهایت اسکوچیچ به تیم ملی آمد و ایران را به جام جهانی رساند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم پس از این بازی، به برد عربستانی‌ها واکنش نشان داد و در توییتر نوشت:«نتیجه‌ای که در تاریخ ماندگار خواهد شد. عربستان سعودی بزرگ‌ترین ناکامی را برای هواداران آرژانتین رقم زد.» ناگفته نماند عربستان در حالی این نتیجه تاریخی را ثبت کرد که تمام بازیکنان این تیم در لیگ حرفه‌ای این کشور حضور دارند و 12 بازیکن هم از باشگاه الهلال به تیم ملی دعوت شده‌اند. در مقابل، به جز پنج بازیکن آرژانتین، سایر نفرات این تیم در پنج لیگ معتبر اروپایی حضور دارند.

آرژانتین برای اینکه در جمع مدعیان باقی بماند و این شکست را جبران کند، باید در دیدار بعدی پیروز میدان باشد. آلبی‌ سلسته روز شنبه در همین ورزشگاه به مصاف مکزیک خواهد رفت و عربستان در همان روز در ورزشگاه اجوکیشن سیتی به مصاف لهستان خواهد رفت. درست است که عربستان با برد بزرگی که مقابل آرژانتین به دست آورد، با انگیزه و روحیه بالایی برابر لهستان حاضر می‌شود اما از حالا نباید کار آرژانتین را در این جام تمام‌شده بدانیم. در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، اسپانیا هم شروع تلخی در مسابقات داشت. آنها در اولین بازی خود شکست خوردند اما درنهایت کاپ قهرمانی را با خود به خانه بردند. اسپانیا در آن سال، در اولین بازی برابر تیم ملی فوتبال سوییس با یک گل شکست خورد اما در ادامه با کسب دو برد مقابل شیلی و هندوراس به دور بعد رسید و در نهایت قهرمان جام جهانی شد. حالا آرژانتین هم می‌تواند با وجود شکست غافلگیرکننده برابر عربستان، مسیر اسپانیا را در پیش بگیرد و دست به کار بزرگی بزند. آرژانتین البته با شکست در بازی نخست آن هم برابر یک تیم نه‌چندان بزرگ غریبه نیست؛ این تیم در جام جهانی ۱۹۹۰ در اولین بازی خود برابر کامرون با یک گل شکست خورد اما در نهایت به دیدار فینال رسید ولی در این مرحله با شکست یک بر صفر برابر آلمان به نایب قهرمانی بسنده کرد. این جام هنوز برای آلبی سلسته تمام نشده و آنها می‌توانند با صعود به دور بعد، شانس قهرمانی را برای خود نگه دارند.

یکی دیگر از نکات مهم این بازی اما رکورد لیونل مسی است. او با گلی که به عربستان زد، تعداد گل‌هایش را به عدد هفت رساند و با رونالدو برابر شد. دو ستاره‌ای که همیشه رقابت نزدیک و حساسی با هم داشتند و حالا در آخرین جام جهانی‌شان به دنبال ثبت آمار بهتر از همدیگر هستند.