هنوز زنده‌ایم!

همه چیز درست قبل از مسابقه با «الهلال» عربستان در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ آغاز شد. وقتی که حکم محرومیت چهار ماهه مهدی طارمی و همچنین محرومیت باشگاه از حضور در دو پنجره نقل و انتقالات بالاخره از راه رسید تا پرسپولیس تاوان اشتباه‌ فاجعه‌بار مدیران قبلی‌اش را در ماجرای رفت و برگشت حیرت‌انگیز مهدی طارمی میان ریزه‌اسپور و پرسپولیس بدهد. درست وقتی مهاجم اصلی تیم برانکو با لبخند از «خیریت» حرف می‌زد، باشگاه در دهان کوسه قرار داشت اما آنها خودشان را نباختند، به مبارزه ادامه دادند، قهرمان لیگ شدند و در آسیا به فینال رسیدند. آخرین روز محرومیت برای پرسپولیس زخم‌خورده، سرانجام با ایستادن در رده دوم جدول لیگ برتر تمام شد.

آریا طاری

شوک محرومیت طارمی آنقدر بزرگ بود که باشگاه نمی‌توانست به هیچ قیمتی آن را تحمل کند. آنها در مسابقه رفت نیمه‌نهایی، چهار گل از الهلال آماده دریافت کردند و عملا دیگر هیچ راهی برای بازگشت به این مسابقه نداشتند. دیدار برگشت دو تیم با تساوی دو-دو به پایان رسید و در پایان این دوئل، الهلال توانست راهی فینال آسیا شود. سهم پرسپولیسی‌ها از نیمه‌نهایی، یک شکست سنگین و فکر کردن به واژه «خیریت» بود.

برنده دربی

زمان زیادی از حذف آسیایی نگذشته بود که تیم برانکو در دربی پایتخت روبه‌روی استقلال قرار گرفت. آبی‌ها که به تازگی وینفرد شفر را روی نیمکت قرار داده بودند، امید زیادی به لغزش پرسپولیس داشتند اما این مسابقه با برتری قرمزها به پایان رسید. علی علیپور از نقطه پنالتی، تنها گل بازی را به ثمر رساند تا پرسپولیس به یک پیروزی روحیه‌بخش در شهرآورد دست پیدا کند.

شوک برزیلی

برانکو در پرسپولیس موفقیت‌های زیادی به دست آورده اما تا امروز هرگز در جام حذفی موفق نبوده است. یک سال قبل پروفسور و تیمش در ورزشگاه آزادی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی با نفت آبادان مسابقه دادند و در ضربات پنالتی، مغلوب تیم فراز کمالوند شدند تا شانس حضور در نیمه‌نهایی این تورنمنت را از دست بدهند.

خداحافظ مهدی

مهدی طارمی یکی از مقصران اصلی محرومیت پرسپولیس بود اما به اولین بازیکنی تبدیل شد که در جریان همین محرومیت، تیم را به حال خودش رها می‌کند. طارمی حاضر نبود قراردادش را با باشگاه تمدید کند و پرسپولیس نیز نمی‌خواست این بازیکن را بدون دریافت پول از دست بدهد. آنها درنهایت با الغرافه قطر به توافق رسیدند و طارمی را با رقمی قابل توجه در اختیار این تیم قرار دادند. پرسپولیس بدون طارمی نیز موفق شد اما این بازیکن حالا در میان ناموفق‌ترین خریدهای تاریخ باشگاه الغرافه دیده می‌شود.

بازنده دربی

شکست در دربی برگشت، تجربه تلخی برای پروفسور و پسرها بود. تیم شفر با تک‌گل وریا غفوری، مسابقه را به سود خودش تمام کرد و یک پیروزی بزرگ و فراموش ‌نشدنی به دست آورد. این اولین پیروزی شفر در دومین تجربه دربی این مربی در تهران بود و البته دومین شکست برانکو در این مسابقه.

قرمز، قهرمان شد

پرسپولیس تقریبا در همه هفته‌های لیگ برتر هفدهم صدرنشین بود و هیچ خطری را برای از دست دادن قهرمانی احساس نمی‌کرد. آنها در نهایت با 9 امتیاز اختلاف نسبت به ذوب‌آهن، جام قهرمانی را برای دومین بار متوالی بالای سر بردند.

یک‌هشتم آسیا

تیم برانکو که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان با کنار زدن السد صدرنشین شده بود، در اولین مسابقه حذفی نیز با درخشش سیدجلال حسینی الجزیره را شکست داد و توانست به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان صعود کند. این شروع ماجراجویی بزرگ آنها در لیگ قهرمانان بود.

پنجره باز نشد

هواداران پرسپولیس هنوز به باز شدن پنجره نقل و انتقالات امیدوار بودند اما فیفا سرانجام این حکم را تایید کرد و مشخص شد که باشگاه باید فصل جدید را حداقل تا میانه راه، بدون مهره‌های جدید آغاز کند. این در حالی بود که آنها با سروش رفیعی، مهدی ترابی، مهدی شریفی و مهدی شیری قرارداد امضا کرده بودند.

طارمی حاضر نبود قراردادش را با باشگاه تمدید کند و پرسپولیس نیز نمی‌خواست این بازیکن را بدون دریافت پول از دست بدهد. آنها درنهایت با الغرافه قطر به توافق رسیدند و طارمی را با رقمی قابل توجه در اختیار این تیم قرار دادند

جدایی ستاره‌ها

با وجود محرومیت پرسپولیس، چند مهره کلیدی این تیم حتی حاضر نشدند تا نیم‌فصل صبر کنند و پس از پایان محرومیت از باشگاه جدا شوند. صادق محرمی، وحید امیری و فرشاد احمدزاده تصمیم گرفتند سرنوشت‎شان را در اروپا دنبال کنند و محسن مسلمان با وجود تمایل به ماندن در پرسپولیس، در فهرست سیاه برانکو قرار داشت.

داستان سوپرجام

پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ، بخشی از مسابقه سوپرجام بود و باید در این جدال با قهرمان جام حذفی یعنی استقلال روبه‌رو می‎شد اما آبی‌ها به زمان برگزاری مسابقه اعتراض داشتند. در نهایت با رای سازمان لیگ و کمیته انضباطی، این جام به پرسپولیس رسید.

ماجراجویی آسیایی

حذف الدحیل از لیگ قهرمانان، چیزی شبیه یک معجزه بزرگ بود. سرخ‌ها این معجزه را با کنار زدن السد تکمیل کردند. این تیم برای اولین بار در تمام تاریخش به فینال لیگ قهرمانان رسید اما نتوانست جام قهرمانی را به دست بیاورد.

وداع با گرشاسبی

قانون منع به کارگیری بازنشستگان، دوران حضور گرشاسبی در پرسپولیس را به اتمام رساند. این مدیر با وجود مقبولیت در بین بازیکن‌ها و هواداران باشگاه، پستش را به ایرج عرب واگذار کرد.

پارس جنوبی؛ سکانس آخر

در آخرین سکانس نیم‌فصل اول، پرسپولیسی‌ها پارس جنوبی را در تهران شکست دادند تا هم‌امتیاز با پدیده، همچنان یک مدعی جدی برای قهرمانی باشند. حتی شکست در فینال آسیا نیز نتوانست آنها را از نقطه اوج دور کند. این آخرین روز از محرومیت نقل و انتقالاتی باشگاه پرسپولیس بود.