جامی برای جهان

به جز کشور اکوادور، ۳۱ تیم دیگر فهرست نهایی‌شان را برای جام جهانی معرفی کرده‌اند. حالا می‌توان تصویری کلی از رقابت‌های جام جهانی در ذهن داشت. به نظر می‌رسد اکوادوری‌ها نیز خیلی زود به عنوان آخرین تیم این فهرست را به فیفا ارائه کنند تا معرفی لیست‌های این دوره جام جهانی کامل شود. بر اساس همین ۳۱ فهرست اما می‌توان به نکات جذاب و متفاوتی در مورد جام جهانی رسید. این بیست و دومین دوره تاریخ جام است که اتفاقا در سال ۲۰۲۲ نیز برگزار می‌شود!

آریا طاری

 

پیرترین بازیکنان جام

شاید تصور کنید که دنی آلوز و پپه با 39 سال پیرترین بازیکنان این دوره جام جهانی هستند اما کاملا در اشتباه خواهید بود. مسن‌ترین بازیکن این دوره جام حتی از 40 سالگی نیز عبور کرده است.

آلفردو تالاورا از مکزیک بیشتر از 40 سال سن دارد و مسن‌ترین بازیکن تورنمنت به شمار می‌رود. پس از او نیز یک کانادایی دومین بازیکن مسن جام است. آتیبا هاتچینسون با 39 سال و 285 روز، دومین بازیکن پیر این دوره جام جهانی به شمار می‌رود.

جوان‌ترین بازیکن جام

جوان‌ترین بازیکن این دوره جام، به آلمان تعلق دارد. یوسفا موکاکو که در دورتموند به میدان می‌رود، در حالی به تیم ملی دعوت شده و در جام جهانی حاضر خواهد شد که تنها 18 سال سن دارد.

تا همین چند ماه قبل هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این بازیکن بخشی از فهرست نهایی تیمش برای جام جهانی باشد اما این اتفاق در نهایت رخ داد و او خودش را در تیم ملی به اثبات رساند. او در اوج جوانی در جام جهانی به میدان خواهد رفت.

پیرترین و جوان‌ترین کاپیتان

آتیبا هاتچینسون از کانادا، مسن‌ترین کاپیتان حاضر در جام جهانی است. این بازیکن دو دهه برای تیم ملی بازی کرده اما هرگز در جام جهانی نبوده. چراکه اساسا کانادا در همه این سال‌ها نتوانسته به جام جهانی صعود کند. او این اواخر با مصدومیت درگیر بود اما به هر قیمتی خودش را به جام رساند. چراکه به هیچ قیمتی نمی‌خواست چنین تجربه‌ای را از دست بدهد.

آتیبا اگر در ترکیب ثابت تیمش قرار بگیرد، تاثیر زیادی روی مهره‌های کناری خواهد داشت. جوان‌ترین کاپیتان این دوره جام در ترکیب یکی از رقبای ایران دیده می‌شود. هری کین با 29 سال سن، بازوبند کاپیتانی انگلیس را می‌بندد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که او نه مسن‌ترین بازیکن تیم است و نه بیشتر از همه بازیکنان تجربه حضور در جام جهانی را دارد.

با این حال گرت ساوت گیت تصمیم گرفته او را به عنوان کاپیتان و رهبر سه شیرها انتخاب کند. او در تورنمنت‌های قبلی نیز کاپیتان انگلیس بوده است.

پیرترین و جوان‌ترین مربی

لوئیس فان خال 71 ساله، مسن‌ترین مربی حاضر در این دوره از جام جهانی است. او که اخیرا به بیماری نیز مبتلا شده، بعد از پایان جام از هلند جدا می‌شود تا روند درمانش را ادامه بدهد. شاید این آخرین تجربه حضور فان خال در دنیای فوتبال باشد.

او البته قبل از هدایت هلند نیز چند سال از دنیای فوتبال فاصله داشت و در هیچ تیمی مربیگری نمی‌کرد. کارلوس کی‌روش از ایران نیز یکی از مربیان مسن این دوره جام جهانی به حساب می‌آید. در بین مربیان جوان جام جهانی نیز نام‌های جذابی دیده می‌شود. لیونل اسکالونی 44 ساله از آرژانتین کم‌سن‌وسال‌ترین مربی این دوره جام جهانی به حساب می‌آید.

لیونل زمانی برای تیم ملی کشورش بازی می‌کرد و سپس توانست آرژانتین را روی سکوی اول جام ملت‌های آمریکا قرار بدهد. او حالا برای اولین بار در جام جهانی هدایت آلبی سلسته را بر عهده خواهد داشت.

لیگ یک درصدی ایران!

19 درصد بازیکنان حاضر در جام جهانی 2022 در لیگ برتر انگلیس به میدان می‌روند. در واقع در بین همه بازیکنان حاضر در این دوره از جام جهانی، 163 بازیکن از لیگ برتر انگلیس آمده‌اند. در بین خود بازیکنان تیم ملی انگلیس نیز فقط یک نفر در این لیگ به میدان نمی‌رود.

رتبه بعدی به لالیگا اختصاص دارد. 86 بازیکن از این لیگ در جام جهانی حضور خواهند داشت. بوندس‌لیگا 81 بازیکن در رقابت‌های جام جهانی دارد و از رقابت‌های سری آ نیز 70 بازیکن در جام حاضر هستند. لیگ فرانسه نیز 65 بازیکن در جام خواهد داشت. پس از لیگ‌های معتبر دنیای فوتبال، یک غافلگیری عجیب نیز وجود دارد. عربستان با در اختیار داشتن 35 بازیکن در جام، بهترین کشور آسیایی از این حیث به نظر می‌رسد.

البته نباید فراموش کرد که هر 26 بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی عربستان از لیگ خودشان به تیم ملی دعوت شده‌اند اما باز هم این لیگ 9 بازیکن دارد که برای کشورهای دیگر در جام جهانی بازی می‌کنند. لیگ‌های آمریکا، بلژیک، قطر، هلند و کاستاریکا نیز در رده‌های بعدی دیده می‌شوند.

لیگ ایران نیز 9 بازیکن در جام جهانی دارد که همگی برای لیگ خودمان به میدان می‌روند. ایران از این حیث دارنده یک درصد از نفرات حاضر در جام جهانی است.

باشگاه‌های رکورددار

رکورد بیشترین تعداد بازیکنان حاضر در جام جهانی در یک باشگاه، در اختیار بایرن‌مونیخ است. 17 بازیکن از این باشگاه در رقابت‌های جام جهانی حاضر هستند و برای تیم‌های مختلف

به میدان می‌روند.

منچسترسیتی و بارسلونا 16 نماینده در رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر دارند. این دو تیم از این حیث در رده دوم باشگاه‌های رکورددار جام به حساب می‌آیند. شاید عجیب باشد اما باشگاه بعدی السد قطر است که 15 بازیکنش در جام جهانی هستند. نفراتی که البته غالبا برای تیم ملی کشور قطر توپ می‌زنند و شاکله اصلی این تیم را می‌سازند.

من یونایتد با 14 و رئال مادرید با 13 بازیکن نیز تیم‌های بعدی به شمار می‌روند. چلسی نیز 12 ملی‌پوش دارد و الهلال عربستان هم با 12 بازیکن در جام جهانی مشارکت خواهد داشت. بیشتر ستاره‌های الهلال نیز برای تیم ملی عربستان به زمین می‌روند.

فقط هشت باشگاه دیگر در دنیای فوتبال هستند که تعداد نفرات اعزامی‌شان به جام جهانی دورقمی است. تاتنهام، پاری‌سن‌ژرمن، دورتموند، یووه، آژاکس، اتلتیکومادرید، سویا و آرسنال این فهرست را می‌سازند.

ای.اف.سی و داستانی از پیشرفت

605 بازیکن حاضر در رقابت‌های جام جهانی برای تیم‌های اروپایی به میدان می‌روند. در حقیقت باشگاه‌های اروپایی صاحب مالکیت 70 درصد بازیکنان این دوره از جام جهانی هستند.

قاره آسیا نیز در رده دوم این فهرست دیده می‌شود. 113 بازیکن حاضر در این جام در لیگ‌های آسیایی توپ می‌زنند. در حقیقت 13 درصد بازیکنان جام شاغل در آسیا هستند. این دوره از جام جهانی حتی یک بازیکن هم ندارد که در قاره اقیانوسیه به میدان برود.

همان‌طور که می‌دانید حضور نمایندگان فوتبال هر باشگاه در جام جهانی، درآمدی برای این تیم خواهد داشت. به هر میزان که تعداد ملی‌پوش‌ها بیشتر باشد، درآمد باشگاه نیز بیشتر خواهد شد.

کشورهای مربی‌ساز

این دوره از جام جهانی، سه مربی آرژانتینی دارد. گوستاوو الفارو در اکوادور، تاتا مارتینو در مکزیک و لیونل اسکالونی در تیم ملی آرژانتین سه مربی اهل این کشور هستند که در جام جهانی شرکت خواهند داشت.

رکورددار بعدی در این زمینه پرتغال است. این کشور نیز سه مربی در جام جهانی دارد. پائولو بنتو در کره جنوبی، فرناندو سانتوس در پرتغال و البته کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران در جام جهانی دیده خواهند شد. کشور بعدی با سه مربی نیز اسپانیاست.

لوئیس انریکه در همین تیم، روبرتو مارتینز در بلژیک و فلیکس سانچز در قطر، سه مربی اسپانیایی این دوره از جام جهانی به حساب می‎آیند. انگلیس و فرانسه نیز با دو مربی در جام جهانی حضور دارند. گرت ساوت گیت روی نیمکت سه‌شیرها و جان هردمن در کانادا دو مربی انگلیسی تورنمنت هستند و دیدیه دشان در فرانسه و هروه رنار در عربستان نیز ملیت فرانسوی دارند.

جالب اینکه در بین کشورهای دیگر، همه تیم‌ها از مربی بومی برای حضور در جام استفاده کرده‌اند. به جز تیم ملی کاستاریکا که با یک مربی کلمبیایی خودش را برای رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر آماده می‌کند. مربیان چهره‌های ویژه‌ای برای این دوره از رقابت‌های جام جهانی خواهند بود. چهره‌هایی که به زودی به مهم‌ترین صحنه دنیای فوتبال قدم می‌گذارند.