آریا طاری

ظاهرا کارلوس کی‌روش همچنان اصرار دارد که فهرست نهایی تیم ملی را منتشر نکند اما بسیاری از تیم‌های حاضر در جام جهانی و به خصوص هر سه حریف تیم ملی در این جام، لیست نهایی‌شان را منتشر کرده‌اند. از آن‌جایی که این بار به جای 23 بازیکن، قرار است هر تیم 26 بازیکن به جام جهانی ببرد، خبری از غافلگیری‌های بزرگ در این فهرست‌ها نیست. با این وجود هر سه فهرست نکات جذاب زیادی دارند که به شناخت دقیق‌تری از سه رقیب ایران در جام می‌انجامند.

ولز؛ گرت و رفقا!

اولین نکته کلیدی در مورد ولز، رسیدن همه بازیکنانی است که احتمال غیبت‌شان در جام جهانی وجود داشت. در مرکز زمین جو آلن از مدت‌ها قبل با مصدومیت روبه‌رو بود اما در فهرست تیم ملی قرار گرفت. این وضعیت برای آرون رمزی نیز وجود داشت. بازیکنی که چند اردوی آخر اژدهاها را از دست داده بود اما بالاخره به هر قیمتی خودش را به فهرست تیم ملی رساند.

این تیم روی خط دروازه، به درخشش وین هنسی امید زیادی دارد. وین یکی از بهترین‌های ولز در مسیر صعود تاریخی به جام جهانی بود و این موفقیت بدون سیوهای او هرگز به دست نمی‌آمد. هنسی با 106 بازی ملی، پرتجربه‌ترین بازیکن در ولز به حساب می‌آید. در خط دفاع ولز نیز سه ستاره سرشناس دیده می‌شوند.

بن دیویس که چندین سال در تاتنهام بازی می‌کند و مربیان مختلف این تیم همواره علاقه زیادی به بازی‌اش داشته‌اند، جو رادون که در رن فرانسه به میدان می‌رود و البته کریس گانتر که یکی از پرتجربه‌ترین نفرات ولز است و در 33 سالگی برای جام جهانی آماده می‌شود، چهره‌های مهم این تیم در خط دفاعی به حساب می‌آیند.

ولز در مرکز زمین به جز چهره‌های سرشناسی مثل رمزی و جو آلن، هری ویلسون را نیز در اختیار دارد. بازیکنی که در لیگ برتر برای فولام توپ می‌زند. کلیدی‌ترین ستاره این تیم اما بدون هیچ شک و تردیدی، گرت بیل است. رهبر این نسل از فوتبال ولز کاری را انجام داده که ستاره‌های بزرگی مثل رایان گیگز و یان راش قادر به انجامش نبوده‌اند.

گرت می‌تواند سمبل این نسل از فوتبال ولز باشد. بازیکنی که به ام‌ال‌اس رفت و برای لس آنجلس بازی کرد تا از نیمکت‌نشینی در مادرید فاصله بگیرد و آمادگی‌اش را برای جام جهانی حفظ کند. بعضی‌ها باور دارند که گرت پس از این دوره جام جهانی ممکن است با دنیای فوتبال وداع کند.

دنیل جیمز در لیدزیونایتد، کیفر مور در بورنموث و برانان جانسون در ناتینگام، ستاره‌های دیگر ولز در خط حمله به حساب می‌آیند. در مجموع 17 بازیکن این تیم در تیم‌های انگلیسی حضور دارند و روبن کولویل 20 ساله، جوان‌ترین ستاره ولز در جام جهانی قطر به حساب می‌آید.

انگلیس؛ همه به جز تامی!

گرت ساوت‌گیت نیز بالاخره به انتظارها برای انتشار فهرست نهایی تیمش پایان داد. هرچند که درست مثل پیش‌بینی گری نویل، فهرست 26 نفره به جای لیست 23 نفره جنجال‌ها را به حداقل می‌رساند. شاید اگر قرار بود سه شیرها با 23 نفر به جام جهانی بروند، جایی برای الکس آرنولد و جیمز مدیسون در این تیم وجود نداشت اما حالا هر دو نفر در این تیم حضور دارند.

روی خط دروازه، ساوت‌گیت همچنان پیکفورد را مدنظر قرار می‌دهد. دعوت نشدن آرون رمزدیل به تیم ملی هم برای آرسنالی‌ها خوشایند نبوده است. با این حال بن وایت از این تیم به تیم ملی دعوت شده و به جام جهانی خواهد رفت.

انتشار فهرست ساوت گیت نشان داد که چیلول و ریس جیمز هر دو به صورت قطعی در جام غایب هستند. به جای آنها واکر و آرنولد در سمت راست و ترییپر و لوک شاو در سمت چپ راهی قطر می‌‌شوند. در مرکز دفاع نیز استونز، مگوایر، کانر کودی و اریک دایر در تیم ملی حاضر خواهند بود. در خط هافبک، جردن هندرسون بیشترین سابقه را در تیم دارد اما کاپیتان اول تیم به شمار نمی‌رود و بعید است که در ترکیب ثابت انگلیس قرار بگیرد.

به احتمال زیاد دکلان رایس که درخشش خیره‌کننده‌ای در وستهم داشته به همراه جود بلینگام، ترکیب اصلی تیم در مرکز زمین را می‌سازند. جود تنها بازیکن تیم ملی انگلیس است که خارج از لیگ برتر توپ می‌زند. او با 19 سال سن، جوان‌ترین بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی نیز به شمار می‌رود. انگلیس برای جام جهانی، سه هافبک دیگر هم دارد.

میسون ماونت که دیگر به یک مهره کلیدی برای چلسی تبدیل شده و اهمیت زیادی در ترکیب این تیم پیدا کرده، کانر گلگر که همبازی ماونت در چلسی است و اساسا بازیکن موردعلاقه ساوت گیت به شمار می‌رود و البته کالوین فیلیپس سه هافبک دیگر تیم هستند. از بین این سه نفر شانس ماونت برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی به مراتب بیشتر خواهد بود. در خط حمله انگلیس هم تراکم زیادی از بازیکن دیده می‌شود.

هری کین مهم‌ترین بازیکن و کاپیتان تیم ملی است. او که بهترین گلزن تاریخ تیم نیز به شمار می‌رود، امیدوار است بتواند اولین جام دوران فوتبالش را در قطر جشن بگیرد. هری تا امروز حتی در رده باشگاهی نیز برنده هیچ جامی نشده است. رحیم استرلینگ نیز بعد از درخشش در یورو، دوباره به تیم ملی دعوت شده و شانس زیادی برای فیکس شدن در این تیم دارد.

فیل فودن و جک گریلیش هم از سیتی به جمع سه شیرها دعوت شده‌اند. فودن شانس بیشتری برای فیکس شدن دارد اما گریلیش احتمالا جام را از روی نیمکت شروع خواهد کرد.

ساکا، رشفورد و مدیسون هم مهاجمان دیگر این تیم به شمار می‌روند. حضور کالوم ویلسون در این تیم بعد از نمایش‌های درخشان این فصل در ترکیب نیوکاسل هم اتفاق مهمی بوده است. لیست نهایی انگلیس برای جام جهانی، فقط چند غایب بزرگ دارد.

جیدون سانچو که در یونایتد نیمکت‌نشین شده و تامی آبراهام که آمار گلزنی بدی در رم داشته، دو غایب بزرگ این تیم برای جام به شمار می‌روند. هرچند که کسی به غیبت این دو بازیکن اعتراض نخواهد کرد.

آمریکا؛ رونمایی از نسل جدید

آمریکا چهار سال قبل در جام جهانی غایب بود. به همین خاطر بسیاری از ستاره‌های این تیم اولین حضور در جام را پشت سر می‌گذارند. گرگ برهالتر روی خط دروازه، زک استفن را به تیم ملی دعوت نکرده و ترجیح داده به سراغ گلرهایی مثل مت ترنر و شون جانسون برود.

دی آندره یلدین، تیم ریم، آنتون رابینسون، جو اسکالی و کامرون کارتر ویکس چهره‌های سرشناس فهرست آمریکا در خط دفاعی هستند. سرجینیو دست نیز به احتمال بسیار زیاد مدافع راست اصلی تیمش در جام جهانی خواهد بود. سرجینیو اولین بازیکن آمریکایی در تاریخ است که سابقه حضور در ال‌کلاسیکو را داشته و در این بازی برای بارسا به میدان رفته است. دست البته این فصل راهی میلان شده و در این تیم حضور چندان درخشانی نداشته است.

با این حال آمریکایی‌ها برای جام جهانی روی این بازیکن حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. آمریکایی‌ها تا همین چند روز قبل نگران وضعیت مصدومیت وستون مک کنی بودند. هافبک میانی یووه اما در فهرست نهایی تیم دیده می‌شود و به احتمال بسیار زیاد به جام جهانی نیز می‌رسد. تایلر آدامز و برندان آرناسون که هر دو برای لیدزیونایتد بازی می‌کنند نیز هافبک‌های مهم تیم ملی آمریکا هستند.

این تیم دو هافبک هم در اسپانیا دارد. یونس موسی و لوکا د لا توره نیز در خط هافبک برای آمریکا به میدان می‌روند. بازیکنانی که در والنسیا و سلتاویگو عضویت دارند. کریستین پولیشیچ در خط حمله، کلیدی‌ترین بازیکن این تیم به شمار می‌رود. بازیکنی که در کشورش با لقب کاپیتان آمریکا شناخته می‌شود که یک شخصیت نمادین کمیک است.

پولیشیچ این اواخر در چلسی اصلا درخشان نبوده است. جیووانی رینا در دورتموند و تیموتی وه آل در لیل فرانسه نیز ستاره‌های بسیار مهمی برای خط حمله تیم گرگ برهالتر هستند. کریس ریچاردز مهم‌ترین غایب این تیم در جام جهانی است که به دلیل مصدومیت نمی‌تواند تیمش را در این تورنمنت مهم همراهی کند.