آریا طاری

لید: مهدی طارمی و پورتو به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کردند. آنها نه‌تنها صعود، بلکه حتی صدرنشینی را هم به دست آوردند تا نتایج نه‌چندان درخشان لیگ داخلی در این فصل را به فراموشی بسپارند. آن‌چه در این صعود به شدت به چشم می‌آید، نقش پررنگ مهدی طارمی در رقم خوردن آن است. او در مسیر بازگشت پورتو از بحران تا صعود در لیگ قهرمانان، بهترین بازیکن این تیم به شمار می‌رفت. ستاره‌ای که باز هم در حساس‌ترین بازی‌ها برای پورتو درخشید تا کنسیسائو و تیمش، راه مرحله حذفی را گم نکنند.

پس از دو شکست در دو مسابقه اول لیگ قهرمانان، دیگر تقریبا هیچ‌کس شانسی برای صعود پورتو به دور بعدی قائل نبود. آنها مسابقه‌ها را بسیار بد شروع کردند اما همه چیز به سرعت عوض شد. اوضاع برای مهدی طارمی نیز درست همین‎طور بود. او با اخراج شدن در بازی اول روبه‌روی آتلتی، یک شروع کابوس‌وار را در لیگ قهرمانان اروپا پشت سر گذاشت. پورتو در آن مسابقه خیلی دیر به گل تساوی رسید اما در دقیقه 101 دوباره گل خورد و همه امتیازهای بازی را تقدیم حریف کرد. اوضاع در مسابقه دوم به مراتب بدتر نیز شد. این بار پورتو در یک شب عجیب و باورنکردنی، چهار گل از بروژ دریافت کرد و یک شکست تحقیرآمیز را سپری کرد. غیبت طارمی در ترکیب این تیم، نقش مهمی در رقم خوردن این اتفاق داشت. بازگشت بزرگ اژدهاها اما از بازی سوم رقم خورد. جایی که مهدی طارمی دوباره به ترکیب تیمش برگشت و روبه‌روی لورکوزن، دو بار موفق به دادن پاس گل شد. او با این دو پاس، بهترین بازیکن زمین بود و بالاخره پورتو را از بحران شروع لیگ قهرمانان رد کرد. مهدی در بازی برگشت دو تیم در آلمان، حتی بهتر هم شد. ستاره ایرانی پورتو این بار دو بار دروازه لورکوزن را باز کرد تا بیشترین سهم را در پیروزی سه بر صفر تیمش ایفا کرده باشد. حالا پورتو با 6 امتیاز دوباره به معادله‌های این گروه برگشته بود و در مقابل این لورکوزن بود که شانس زیادی برای صعود نداشت. تیم پرتغالی در مسابقه بعدی، با بروژ مسابقه داد و به شکل خیره‌کننده‌ای از این تیم انتقام گرفت. آنها این بار روبه‌روی تیمی که در چهار بازی قبلی‌اش حتی یک گل هم نخورده بود، چهار بر صفر برنده شدند و توانستند صعودشان به مرحله بعدی لیگ قهرمانان را قطعی کنند. حالا فقط یک ماموریت برای این تیم وجود داشت و آن، گرفتن صدرنشینی از بروژ بود. مهدی طارمی که در بازی برگشت با این حریف هم دو گل برای تیمش زده بود، در بازی آخر هم خیلی زود دروازه آتلتی را باز کرد تا پورتو را در مسیر تصاحب یک برد دیگر قرار بدهد. آنها با پیروزی هفته آخر، به عنوان سرگروه به دور بعدی مسابقه‌ها رسیدند.

پنج گل و دو پاس گل در پنج مسابقه، آمار رویایی مهدی طارمی در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان است. بازیکنی که فوق‌العاده درخشیده و این فصل بیشتر از همیشه در اروپا مورد توجه قرار گرفته است. با این فرم و این میزان از آمادگی، بعید است که مهدی فصل آینده را نیز در پورتو پشت سر بگذارد. درخشش در جام جهانی حتی ممکن است این بازیکن را در نیم‌فصل از جمع شاگردان کنسیسائو جدا کند. مهدی دیگر نباید بیشتر از این فرصت را برای رفتن به یک تیم بزرگ‌تر از دست بدهد. او قابلیت‌های محشری دارد و تا امروز یک وزنه و یک ستون تمام‌عیار برای پورتو بوده است. باشگاه پرتغالی بدون داشتن این بازیکن، اصلا شانسی برای رسیدن به دور حذفی لیگ قهرمانان نداشت. این طارمی بود که همه چیز را برای این تیم تغییر داد تا اژدهای آبی‌پوش از دو شکست در دو بازی اول به چهار پیروزی در چهار مسابقه بعدی برسد.

این فصل در لیگ قهرمانان، فصل تیم‌های پرتغالی بوده است. پورتو در حضور تیمی مثل اتلتیکومادرید، از گروهش صعود کرد و حتی صدرنشین شد. بنفیکا نیز در حضور رقیبی مثل یوونتوس، توانست در کنار پی‌اس‌جی از گروهش صعود کند. حتی اسپورتینگ هم با یک برد مهم در هفته آخر، پشت سر تاتنهام راهی دور حذفی شد. حضور سه تیم پرتغالی در بین 16 تیم نهایی و صعود صددرصدی این تیم‌ها به مرحله بعدی، نشان می‌دهد که سطح فوتبال پرتغال چقدر بالا رفته و باشگاه‌های فوتبال در این کشور چقدر پیشرفت کرده‌اند. طبیعی است که در چنین شرایطی تقاضا برای جذب ستاره‌های این لیگ نیز بالا برود و مهدی طارمی نیز به عنوان یکی از بهترین‌های لیگ پرتغال، شانس زیادی برای بازی در ترکیب غول‌های قاره اروپا داشته باشد. او در همین فصل از لیگ قهرمانان، بیشتر از بسیاری از ستاره‌های بزرگ و پرآوازه گلزنی کرده و درخشیده است. این روزها هیچ کلیدی بیشتر از طارمی، قفل بازی‌های سخت را برای پورتو باز نمی‌کند.

 

سوتیتر: پنج گل و دو پاس گل در پنج مسابقه، آمار رویایی مهدی طارمی در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان است. بازیکنی که فوق‌العاده درخشیده و این فصل بیشتر از همیشه در اروپا مورد توجه قرار گرفته است