نجات ببر از انقراض!

تیم یحیی در غیاب این مربی که با مثبت شدن تست کرونا این هفته دور از نیمکت بود، سه امتیاز دیدار با مس کرمان را به دست آورد. ظاهرا این روزها برای پرسپولیس فقط بردن اهمیت دارد و چگونگی رسیدن به این برد چندان مهم نیست. آنها در یک بازی سرد و کم‌اتفاق دیگر، تنها با یک گل تیم تازه‌وارد مس کرمان را شکست دادند و یک برد حداقلی دیگر را به دست آوردند. نکته امیدوارکننده این بازی برای قرمزها، به ثمر رسیدن اولین گل شیخ دیاباته در لباس این باشگاه بود.

آریا  رهنورد

 

چشم شیخ، روشن شد

حالا دلیل اصرار یحیی برای جذب مهاجمان خارجی در شروع فصل، کاملا واضح به نظر می‌رسد. او به خوبی می‌دانست که این بازیکنان چطور می‌توانند در جریان هر مسابقه گره خورده، تیم را از خطر امتیاز دادن دور نگه دارند.  شیخ دیاباته دو هفته قبل، پنج دقیقه روبه‌روی مس رفسنجان بازی کرد. هفته گذشته از دقیقه 71 وارد مسابقه با ملوان شد و این بار از شروع نیمه دوم در ترکیب قرار گرفت. حضور همزمان شیخ و لوکادیا، یک ترکیب ترسناک برای سرخ‌ها ساخت و در نهایت شیخ اولین گل سه امتیازی‌اش برای پرسپولیس را زد. جای خالی هوادارها در لحظه به ثمر رسیدن این گل کاملا احساس می‌شد. از بین مهره‌های تیم اما علیرضا بیرانوند با تقلید شادی شیخ، در جشن ببر جدید قرمزها شرکت کرد.

تیم فانتزی‌بازها!

انبوه بازیکنان فانتزی در ترکیب پرسپولیس، شاید ویژگی‌های مثبتی مثل پاس گل عالی سروش رفیعی به شیخ دیاباته داشته باشند اما در بعضی از لحظات بازی نیز به پرسپولیس لطمه می‌زنند. بازیکنی مثل سعید صادقی در موقعیت تک به تک، به راحتی می‌تواند با یک ضربه محکم دروازه را باز کند، فشار را از روی دوش تیمش بردارد و به بازی جهت بدهد اما یک چیپ نرم می‌زند و توپ به راحتی از دست می‌رود. اساسا بسیاری از بازیکنان پرسپولیس در این فصل، بیش از حد با توپ کار می‌کنند و این کاملا متضاد با فوتبال مدرن به نظر می‌رسد.

مهدی ترابی کجاست؟

ستاره آماده سال‌های گذشته پرسپولیس، در این فصل اصلا در حد و اندازه‌های اسمش برای این تیم بازی نکرده است. ترابی به هیچ وجه فرم خوبی ندارد و این موضوع به خصوص در مسابقه این هفته با مس کرمان کاملا نمایان به نظر می‌رسید. ترابی این فصل ۱۱ بازی برای پرسپولیس انجام داده و حتی یک گل هم به ثمر نرسانده است. او در حقیقت با خراب کردن یک پنالتی، آمار منفی یک گل را نیز برای خودش رقم زده است! یکی از بهترین پاسورهای فصل گذشته لیگ، در این 11 بازی فقط یک پاس گل داده تا با آمار فاجعه‌بار صفر گل و یک پاس گل در 11 بازی، یکی از بدترین فصل‌های دوران فوتبالش را سپری کند. مهدی ترابی با این کیفیت، همچنان در فهرست کی‌روش برای جام جهانی دیده می‌شود. با این حال بعید است او در قطر شانس چندانی برای بازی کردن داشته باشد. سوال اینجاست که این بازیکن تا چه زمانی در پرسپولیس حاشیه امن خواهد داشت؟ یحیی تا چه زمانی برای بازگشت او به فرم خوب صبر خواهد کرد؟

حضور همزمان شیخ و لوکادیا، یک ترکیب ترسناک برای سرخ‌ها ساخت و در نهایت شیخ اولین گل سه امتیازی‌اش برای پرسپولیس را زد. جای خالی هوادارها در لحظه به ثمر رسیدن این گل کاملا احساس می‌شد

بازگشت به ریل یک‌هیچ‌ها

پرسپولیس در چهار بازی از پنج هفته اخیر لیگ برتر برنده شده اما همه این بردها با نتیجه مشابه یک بر صفر به دست آمده است. آنها حتی روبه‌روی تیم‌های تازه‌وارد این فصل لیگ مثل مس و ملوان، کاملا محتاط بازی می‌کنند. آیا واقعا این همه احتیاط برای پرسپولیس لازم است؟ آنها با این همه ستاره نباید کمی جذاب‌تر بازی کنند؟ با این همه مهره درجه یک دفاعی و البته داشتن بهترین گلر ایران، تیم یحیی از چه چیزی می‌ترسد؟ عجیب است که این تیم اصلا اجازه نمی‌‌دهد تا مهره‌های دفاعی و گلرش با یک محک جدی روبه‌رو شوند. بعدها در آسیا، تیم‌های عربی مثل تیم‌های لیگ برتر برابر پرسپولیس قرار نمی‌گیرند و همین مساله برای این باشگاه دردسرساز خواهد شد. پرسپولیس همه امکانات و ابزار لازم را برای جذاب بازی کردن دارد اما به شکل عجیبی، ترجیح می‌دهد همه بازی‌ها را به اقتصادی‌ترین شکل ممکن ببرد و اصلا طراوتی را در بازی‌اش به نمایش نگذارد. البته که مسائل اخیر نیز در روحیه اعضای تیم موثر بوده اما پرسپولیس یحیی قبل از این مسائل هم تیم جذاب و تماشاگرپسندی به نظر نمی‌رسید.

قهرمان روزهای تعطیل!

بردن مس برای پرسپولیس از یک جهت بسیار مهم بود. آنها با این برد صدرنشین دوران تعطیلات لیگ برتر هستند و روحیه بهتری نسبت به سایر رقبا خواهند داشت. رسیدن به 24 امتیاز در 11 بازی، رکوردی خیره‌کننده برای پرسپولیس به حساب می‌آید. تیمی که بعد از یک سال دوری از جام، قصد دارد دوباره روی سکوی اول فوتبال ایران قرار بگیرد. آنها در این 11 بازی، فعلا ایده‌آل‌ترین نتایج را به دست آورده‌اند و شبیه‌ترین تیم به یک قهرمان در لیگ برتر هستند. این تیم البته هنوز یک تیم بی‌نقص نشده و مشکلات خاص خودش را هم در زمین دارد.