آژاکس، اتلتیکومادرید، بارسلونا، سویا و یوونتوس. شاید باورنکردنی باشد اما همه این تیم‌ها این هفته از لیگ قهرمانان به لیگ اروپا تبعید شده‌اند. با حضور تیم‌هایی مثل آرسنال در دور گروهی لیگ اروپا، به نظر می‌رسد این فصل جذابیت بسیار زیادی در این لیگ وجود خواهد داشت. تیم‌های اخراجی از لیگ قهرمانان اما به هیچ وجه قرار گرفتن در چنین موقعیتی را دوست ندارند. تیم‌هایی که زمانی مدعی بردن این جام بودند و مدام فینالیست می‌شدند، حالا حتی برای عبور از دور گروهی نیز با مشکل مواجه هستند.

آریا   طاری

 

    

شرکت هیولاها: تیم‌های صعودکننده از گروه اول لیگ قهرمانان، حقیقتا تیم‌های مخوفی هستند. ناپولی این هفته پنجمین برد متوالی را جشن گرفت و سه گل به رنجرز زد و لیورپول با بردن آژاکس در آمستردام آره‌نا با سه گل، به مرحله بعدی رسید. این تیم برای صدرنشینی در دیدار پایانی، باید ناپولی را با اختلاف سه گل شکست بدهد. موضوعی که دور از انتظار به نظر می‌رسد. تیم اسپالتی تا امروز شایسته‌ترین تیم لیگ قهرمانان بوده و در سری آ نیز به معنای واقعی کلمه شاهکار کرده است.

پنالتی بعد از پایان: عجیب‌ترین اتفاق این هفته لیگ قهرمانان، اعلام پنالتی به سود اتلتیکومادرید بعد از سوت پایان داور مسابقه بود. وی.ای.آر حتی با وجود پایان بازی، اعلام کرد که داور باید یک پنالتی برای اتلتی بگیرد و دو تیم درست قبل از رفتن به رختکن، به جریان بازی برگشتند! حتی با وجود این فرصت بزرگ، کاراسکو این ضربه را از دست داد و اتلتیکو نتوانست برنده بازی شود. تساوی در وندامتروپولیتانو، حذف تیم سیمئونه و صعود پورتو را از این گروه رقم زد. پورتو با درخشش طارمی، چهار بار دروازه صدرنشین این گروه یعنی بروژ را باز کرده بود. تیمی که قبل از این در چهار بازی قبلی حتی یک گل خورده هم نداشت!

تشویق بعد از تحقیر: همان‌طور که انتظار می‌رفت، اینتر این هفته بازی ساده‌اش برابر ویکتوریاپلژن را برد و بارسا برای ششمین بار متوالی روبه‌روی بایرن شکست خورد تا تیم ژاوی راهی لیگ اروپا شود و اینتر به مرحله بعدی صعود کند. اتفاق جالب اما تشویق ستاره‌های بارسا از سوی بخشی از سکوهای نیوکمپ بعد از شکست در این بازی بود. اتفاقی که نشان داد در بارسا هنوز به تیم جوان ژاوی اعتماد می‌شود. بارسا در دومین فصل بدون لئو مسی هم، جایی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا ندارد!

نقطه جوش کونته: در گروه چهارم، اوضاع همچنان پیچیده باقی ماند. فرانکفورت با درخشش دوباره دایچی کامادا، من ارسی را شکست داد. در لندن، اسپورتینگ لیسبون شروع بسیار خوبی روبه‌روی تاتنهام داشت و موفق شد به این تیم گل بزند. اسپرز با گل بنتاکور به بازی برگشت و در آخرین ثانیه‌ها توسط هری کین به گل رسید. گلی که از سوی وی.ای.آر مردود شد تا کونته با اعتراض به داور، از زمین اخراج شود. جالب اینجاست که هنوز هم هر چهار تیم این گروه، شانس رسیدن به مرحله بعد را دارند.

تحول یعنی این: چلسی و میلان هیچ‌کدام لیگ قهرمانان این فصل را خوب شروع نکردند و حتی تصور می‌شد که از دور گروهی کنار خواهند رفت. چلسی با تغییر سرمربی و میلان با تغییر اوضاع اما همه چیز را عوض کردند. حالا این دو تیم در رده‌های اول و دوم گروه دیده می‌شوند و آخرین بازی این مرحله را در خانه برگزار خواهند کرد. به نظر می‌رسد آنها بخشی از مرحله حذفی لیگ قهرمانان خواهند بود.

تهدید تاج و تخت: تیم مهارنشدنی کارلتو بالاخره برای اولین بار در این فصل شکست خورد و نتیجه را به لایپزیش واگذار کرد. صعود رئال از لیگ قهرمانان خیلی زود قطعی شده بود اما این باخت غیرمنتظره، حالا تهدیدی برای سرگروهی رئال مادرید خواهد بود. اتفاقی که موجب می‌شود آنها آخرین بازی‌شان در دور گروهی این جام را به شدت جدی بگیرند تا اجازه ندهند فرصت سرگروهی به راحتی از دست برود.

کابوس پنالتی‌ها برای پپ: سیتی این هفته فرصت خوبی برای بردن دورتموند داشت اما پنالتی ماهرز از دست رفت و بازی نیز با تساوی به پایان رسید. جالب اینکه این بیست و ششمین پنالتی از دست رفته سیتی در لیگ قهرمانان از زمان حضور پپ گواردیولا بود. این مربی در پایان بازی اعلام کرد که به زودی تصمیم تازه‌ای در این مورد می‌گیرد. به نظر می‌رسد این تصمیم، دادن پنالتی‌ها به ارلینگ هالند خواهد بود. دورتموند به کمک خراب شدن این پنالتی و تساوی این مسابقه حساس، صعودش به دور حذفی لیگ قهرمانان را قطعی کرد.

ام ان ام متولد می‌شود: پی‌اس‌جی این هفته قدرتش را به فوتبال اروپا نشان داد و نمایش مثلث خط حمله این تیم نیز درخشان بود. آنها امیدوار بودند در شب دبل مسی و امباپه صدرنشین شوند اما یوونتوس بخت برگشته باز هم باخت و با این نتیجه، بنفیکا در صدر جدول این گروه از لیگ قهرمانان باقی ماند. حالا بنفیکا بخت اول سرگروهی در این گروه به حساب می‌آید.