آریا طاری

10 هفته بعد از شروع فصل جدید لیگ یک، حالا تقریبا تیم‌های مدعی خودشان را نشان داده‌اند و مثل همیشه ماجراهای این لیگ، جذاب و عجیب بوده است. در صدر جدول لیگ یک، رقابت نزدیکی بین چند تیم و چند مربی شناخته‌شده شکل گرفته و در انتهای جدول نیز خبرهایی باورنکردنی به گوش می‌رسد. این هفته در لیگ یک، رکوردی اعجاب‌آور نیز خلق شد. در ادامه این گزارش، به مرور خاص‌ترین روایت‌های این روزهای لیگ خواهیم پرداخت.

 

این تیم تماشاگر دارد!

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما این روزها در همه سطوح فوتبال ایران فقط «یک تیم» تماشاچی دارد و آن، فجر شهید سپاسی است. فجری‌ها این هفته نیز روبه‌روی تماشاگران خودی به میدان رفتند و مقابل سکوهای شلوغ بازی کردند. این اتفاق شاید جالب توجه باشد اما از طرفی نقض‌کننده عدالت هم هست. چراکه هیچ تیم دیگری در لیگ یک، با تماشاگر بازی نمی‌کند. بد نیست فجری‌ها راز موفقیت‌شان در کسب مجوز ورود هوادار به استادیوم را با تیم‌های دیگر نیز در میان بگذارند! فجر تا این هفته صدرنشین لیگ یک است و یکی از شانس‌های مسلم صعود به لیگ برتر به شمار می‌رود. هدایت این تیم بر عهده چهره سرشناس فوتبال شیراز مهدی رجب‌زاده است. بازیکنی که در فجر و ذوب، گل‌های زیادی زده و یکی از بهترین گلزنان تاریخ لیگ برتر ایران به حساب می‌آید. فجر فصل گذشته از لیگ برتر سقوط کرد اما شرایط این روزهای این باشگاه در لیگ یک، شرایط بدی نیست. آنها امیدوارند به لیگ برتر برگردند و این بار در این لیگ ماندگار شوند. آسانسوری ‌شدن در فوتبال ایران، هواداران این باشگاه را آزار داده است.

 

رکورد باورنکردنی

تساوی بدون گل با پاس همدان، معنای خاصی برای تیم استقلال ملاثانی ندارد. این تیم حالا در 30 هفته متوالی در لیگ یک شکست نخورده و رکورد خارق‌العاده‌ای را به وجود آورده است. استقلال ملاثانی حالا به رکورد فصل گذشته فرهاد مجیدی در فوتبال ایران رسیده است. استقلال و فرهاد، فصل گذشته در لیگ برتر به 30 بازی بدون شکست رسیدند و حالا استقلال ملاثانی این آمار حیرت‌‌آور را در لیگ یک تکرار کرده است. شادی ابراهیم اشکش و شاگردها البته زمانی تکمیل می‌شود که این تیم بتواند خودش را به رقابت‌های لیگ برتر برساند. استقلال ملاثانی با 20 امتیاز در 10 بازی، یکی از شانس‌های جدی صعود به لیگ یک به حساب می‌آید. آنها هفته آینده در زمین خودشان میزبان تیم قدرتمند و مدعی فجرسپاسی هستند. اگر استقلال در این بازی شکست نخورد، از رکورد فرهاد مجیدی نیز عبور می‌کند و 31 بازی بدون شکست را در فوتبال ایران پشت سر می‌گذارد. آنها اگر در این بازی برنده باشند نیز دست به یک شاهکار می‌زنند و خودشان را به صدر جدول لیگ یک می‌رسانند. کاری که استقلال ملاثانی از اواسط فصل گذشته تا امروز انجام داده، باورنکردنی به نظر می‌رسد. باشگاهی که بعد از باخت فصل قبل به ملوان، دیگر در هیچ نبردی بازنده نشده و قصد دارد این روند فوق‌العاده را برای خودش حفظ کند.

 

جغرافیای لیگ برتر، تغییر می‌کند؟

یکی دیگر از مدعیان صعود به لیگ برتر در این فصل، تیم 20 امتیازی شمس آذر قزوین است. تیمی که قصد دارد به یکی از غافلگیری‌های این فصل لیگ یک تبدیل شود. چند سال قبل سهمیه باشگاه پیکان برای مدتی به قزوین اختصاص پیدا کرد و این تیم برای مدتی راهی این شهر شد. با این حال اهالی  فوتبال در قزوین هیچ‌وقت احساس نمی‌کردند که این تیم به خودشان تعلق دارد. حکایت شمس آذر اما متفاوت است و این تیم قصد دارد به جای خریدن سهمیه لیگ برتری‌ها، سهمیه لیگ را از طریق لیگ آزادگان به دست بیاورد. شاید آنها جغرافیای لیگ را تغییر بدهند و یک استان جدید را به نقشه این رقابت‌ها اضافه کنند. هواداران فوتبال در قزوین پرشمار هستند و از چنین پدیده‌ای استقبال خواهند کرد.

 

از آسیا تا قعر چاه!

چه بر سر سهمیه لیگ برتری شهر مشهد آمد؟ تیمی که برای اولین بار این شهر را صاحب نماینده آسیایی کرده بود، فصل گذشته دچار سقوط شد و حالا در قعر جدول لیگ یک دیده می‌شود. شهرخودرو در شروع فصل به امید وحدت تغییر نام داد اما این تیم اصلا آماده شروع لیگ نبود. ظاهرا پروسه جذب بازیکن نیز در این باشگاه تنها با خرید بازیکن پولی، جلو رفت. نتیجه این اتفاق، نتایج تحقیرآمیز این باشگاه در لیگ یک بود. تیمی که در چند مسابقه دورقمی شد و در 9 مسابقه، حتی نتوانست یک گل بزند. آنها هفته گذشته یک نوآوری به خرج دادند و با هفت بازیکن به زمین رفتند و بعد از مصدومیت یک بازیکن، سه بر صفر بازنده شدند تا حداقل سبک‌تر ببازند. دیدار این هفته این تیم اما برگزار نشد. چراکه سازمان لیگ روند انتقال امتیاز را مردود دانست تا اسم شهرخودرو دوباره به فوتبال ایران برگردد. با این حال شرایط این سهمیه لیگ یکی فعلا اصلا خوب به نظر نمی‌رسد.