آریا رهنورد

لید: دومین نبرد دوستانه تیم ملی در اتریش هم به خوبی پیش رفت و درنهایت ایران بدون شکست به این اردو پایان داد. تیم ملی در 45 دقیقه اول بازی با سنگال، چندان خوب ظاهر نشد و موقعیت‌های زیادی به حریف داد اما نمایش ایران در نیمه دوم این نبرد امیدوارکننده به نظر می‌رسید. این دو مسابقه با اروگوئه و سنگال، نشان دادند که تیم ملی از اعتماد به نفس بسیار بالایی برای درخشیدن در جام جهانی برخوردار است. سنگال با همه نفرات کلیدی‌اش بجز سنگربان اصلی روبه‌روی ایران قرار گرفت و نتوانست به تیم کی‌روش غلبه کند. بدون شک این نشانه بسیار خوبی برای تیم ملی است.

نتیجه‌ها برمی‌گردند، موها نه!

برخورد دوباره کارلوس کی‌روش و الیو سیسه، یکی از ماجراهای جالب این نبرد به شمار می‌رفت. این دو مربی کاملا دقیق همدیگر را می‌شناختند. آنها در فینال جام ملت‌های آفریقا و کمی بعد در پلی‌آف صعود به جام جهانی روبه‌روی هم قرار گرفتند و هر دو بار این سیسه بود که موفق شد کی‌روش و مصر را شکست بدهد. سی کیو اما این بار دیگر روبه‌روی این رقیب همیشگی شکست نخورد. آنها هم قبل و هم بعد از بازی، برخورد بسیار دوستانه‌ای با هم داشتند و نشان دادند که هیچ مشکلی بین‌شان وجود ندارد. کی‌روش در یک اظهارنظر جالب در مقابل سیسه، این مربی را دلیل ریزش موهایش در ماه‌های گذشته معرفی کرد! اظهارنظری که باعث لبخند زدن سرمربی سنگال در کنار زمین شد. به هر حال کی‌روش با وجود دو شکست مقابل این مربی، حالا با یک تیم جدید روبه‌روی او قرار گرفت، نمایش خوبی داشت و شکست هم نخورد. نتیجه‌ها در زمین فوتبال همیشه قابل جبران هستند. هرچند که موهای ریخته شده، دیگر برنمی‌گردند!

معادله‌ای که پیچیده شد

شاید غافلگیرکننده‌ترین چهره نبرد ایران و سنگال، سیدحسین حسینی بود. او که بعد از مدت نسبتا زیادی درون دروازه تیم ملی قرار می‌گرفت، در همان نیمه اول با مهار یک توپ روبه‌روی سوپراستاری به اسم سادیو مانه، نشان داد که با چه اطمینان و آرامشی برای تیم ملی به میدان می‌رود. سیدحسین بهترین بازیکن تیم ملی در نیمه نخست مسابقه با سنگال بود. بدون واکنش‌های عالی و کارآمد او، دروازه تیم ملی در نیمه اول به راحتی باز می‌شد. او در نیمه دوم هم روی خط دروازه باقی ماند و یک روز بدون اشتباه را روبه‌روی سنگال سپری کرد. حالا با درخشش ویژه سیدحسین، شرایط دروازه‌بانی تیم ملی کمی پیچیده شده است. بدون شک حالا دیگر شانس او برای باقی ماندن در تیم بسیار بیشتر از پیام نیازمند خواهد بود. این یک انتخاب دشوار و خاص برای کارلوس کی‌روش است اما درخشش حسینی، شانس این گلر را برای رسیدن به جام جهانی به شکل خیره‌کننده‌ای افزایش داده است. او بعد از سپری کردن یک فصل آرمانی در استقلال، حالا دوباره به اردوی تیم ملی رسیده و شایستگی قرار گرفتن در این موقعیت را داشته است. حسینی با این انگیزه، حتی می‌تواند تهدیدی برای جایگاه بیرانوند نیز باشد.

مدعی‌تر از همیشه

صادق محرمی در دومین تجربه بازی زیر نظر کارلوس کی‌روش نیز یک نمایش خوب دیگر داشت. او به خصوص در نیمه اول، جنگنده ظاهر شد و کاری کرد که بیشتر حملات رقیب از جناح راست خودشان و چپ ایران طراحی شود. او حالا دیگر صاحب اعتماد به نفسی شده که به این راحتی فرو نمی‌ریزد. صادق را باید یک مسافر حتمی برای ایران در جام جهانی قطر بدانیم. به نظر می‌رسد حضور در اردو برای او کافی نیست و محرمی آماده است تا در ترکیب ثابت ایران بدرخشد. دو نمایش ایده‌آل او روبه‌روی اروگوئه و سنگال، شرایط را برای فیکس شدنش در تیم ملی فراهم می‌کنند. صادق با همین کیفیت، می‌تواند یکی از مردان کلیدی ایران در جام جهانی باشد. رقابت او با رحیم استرلینگ در کناره‌های خط در نبرد اول با انگلیس، در نوع خودش تماشایی خواهد بود.

 

سرنوشت بازوبند

احسان حاج‌صفی در اولین مسابقه تیم ملی در میانه میدان ظاهر شد و در دومین بازی به سمت چپ خط دفاعی برگشت. عملکرد احسان در این بازی به مراتب بهتر از بازی اول بود. او با یک نمایش درخشان تبدیل به یکی از بهترین‌های تیم ملی در این مسابقه شد. حالا دیگر شکی وجود ندارد که احسان صاحب بازوبند کاپیتانی تیم ملی در جام جهانی می‌شود. او در این بازی هم یک پاس گل به سردار آزمون داد و هم یک توپ را از روی خط دروازه تیم ملی بیرون کشید تا نمایش دلچسبش را کامل کرده باشد. احسان روز بسیار خوبی را روبه‌روی سنگال پشت سر گذاشت و نشان داد که آماده حضور در سومین جام جهانی دوران ورزشی‌اش شده است.

آنها که محک نخوردند

کارلوس کی‌روش در این دو مسابقه بسیاری از بازیکنان را محک زد اما چند بازیکن نیز فرصت حضور در تیم ملی را به دست نیاوردند. بزرگ‌ترین بدشانسی، برای رامین رضاییان و امید نورافکن اتفاق افتاد که نتوانستند همراه تیم ملی به اتریش بروند. رامین بعد از مدت‌ها در انتظار بازگشت به تیم ملی بود اما به دلیل صادر نشدن ویزا، این فرصت را از دست داد و امید نورافکن که در دوران اسکوچیچ بازیکن مهمی برای تیم ملی به شمار می‌رفت، در این اردو غایب بود. اتفاقی که شانس هر دو نفر را برای باقی ماندن در فهرست نهایی تیم ملی برای رقابت‌های جام جهانی کاهش می‌دهد. در بین بازیکنانی که در اردو حاضر بودند و همراه تیم ملی به اتریش رفتند، پیام نیازمند روی خط دروازه فرصت بازی پیدا نکرد. در این اردو، بیرو و عابدزاده هر کدام 45 دقیقه و سیدحسین حسینی 90 دقیقه در ترکیب ثابت تیم ملی قرار گرفتند. در بین مدافعان نیز صالح حردانی در ترکیب ایران قرار نگرفت و در هر دو مسابقه، این صادق محرمی بود که در تمامی دقایق برای ایران به زمین رفت. به جز این دو نفر، کی‌روش همه مهره‌های دیگر حاضر در اردو را به زمین مسابقه فرستاد. هرچند که سهم بعضی از بازیکنان، دقایق بیشتری از بازی بود.

بدترین بازگشت ممکن!

مرتضی پورعلی‌گنجی بعد از مدت‌ها غیبت، دوباره به تیم ملی برگشت و انتظار داشت بازگشتی رویایی را تجربه کند. او بین دو نیمه نبرد با سنگال به زمین فرستاده شد و در یکی از اولین لمس توپ‌ها با یک اشتباه مهلک توپ را درون دروازه ایران قرار داد. در آن لحظه خاص از بازی، هماهنگی بین او و سیدحسین برقرار نشد و همین مساله کافی بود تا دروازه ایران باز شود. این بدترین بازگشت ممکن برای مدافع محبوب کی‌روش به شمار می‌رفت. مرتضی که بعد از یک مصدومیت طولانی از تیم ملی و از فوتبال فاصله گرفته بود، آرام آرام مسیر بازگشت به زمین را طی کرده است. با این حال او هنوز به سطح آمادگی سابقش برای درخشیدن در تیم نرسیده است.

از چپ، گل می‌زنیم!

هر دو گل تیم ملی در اردوی اتریش، با فرمول نسبتا مشابهی به ثمر رسیدند. فرمولی که نشان می‌دهد تیم ملی برای باز کردن دروازه رقبا از جناح چپ، برنامه دارد. در مسابقه اول، یک کار ترکیبی در آن جناح شکل گرفت و کریم انصاری‌فرد توپ را برای مهدی طارمی فرستاد تا این بازیکن دروازه را باز کند. در مسابقه دوم نیز جهانبخش و حاج‌صفی یک کار ترکیبی را درست در همان جناح انجام دادند و این بار احسان توپ را برای سردار فرستاد تا این بازیکن با یک ضربه سر دیدنی به گل برسد. زدن این دو گل مشابه روبه‌روی دو حریف قدرتمند، اصلا تصادفی به نظر نمی‌رسید.

 

نگرانی برای هافبک‌ها

درون دروازه و در خط دفاع و حمله، تیم ملی ثبات کافی را به دست آورده و تقریبا نفرات اصلی تیم هم قابل حدس هستند اما در مورد میزان هماهنگی خط هافبک، هنوز تردیدهایی وجود دارد و کی‌روش هنوز نتوانسته بهترین ترکیب ممکن را پیدا کند. دیر اضافه شدن احمد نوراللهی به اردو در کنار مصدومیت وحید امیری، کار را برای انتخاب ترکیب اصلی در خط هافبک دشوار کرده است. فعلا فقط حضور سعید عزت‌اللهی در ترکیب اصلی ایران در میانه میدان قطعی به نظر می‌رسد.